سایز و ابعاد انواع کاغذهای A6،A5،A4،A3،A2،A1،A0 چقدر است؟

سایز و ابعاد انواع کاغذهای A6،A5،A4،A3،A2،A1،A0 چقدر است؟

ابعاد کاغذ و سایز و اندازه آن از فاکتورها و موضوعاتی است که برای تعداد زیادی از افراد به خصوص طراحان و گرافیست‌ها دارای اهمیت زیادی است. همانطور که می‌دانید ابعاد کاغذ از سری‌های مختلفی مثل سری A و سری B و غیره تشکیل می‌شود. اگر شغل شما به شکلی است که با انواع کاغذ سروکار دارید بهتر است که استانداردها و ابعاد و سایزهای آن را به دقت بشناسید. در این مطلب در مورد استانداردهای ابعاد کاغذ و سایزهای موجود آن صحبت می‌کنیم. برای چاپ‌های مختلف باید در ابتدا انواع کاغذ چاپ را بشناسید که در ادامه این انواع را با هم بررسی می‌کنیم.

___________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ

___________________________________________________________________________

استفاده از کاغذ در دستگاه‌های چاپ مختلف، مستلزم داشتن سایزها و ابعاد استاندارد کاغذ است. در کشورهای اروپایی استاندارد استفاده از کاغذ در دستگاه‌های چاپ استاندارد بین المللی ایزو ISO است. اما در آمریکا از سیستم انگلیسی و سایز کاغذ در ایران نیز برای اندازه‌گیری کارهای چاپی آفست از استاندارد ورق (یک ورقی، دو ورقی، چهار و نیم ورقی) استفاده می‌شود. استفاده از این نوع استاندارد در ایران مشکلات زیادی را به دنبال داشته است از جمله آن می‌توان به هماهنگ نبودن با دیگر استانداردهای کاغذ و همچنین دقیق نبودن این ابعاد اشاره کرد. در سایز و اندازه‌گیری کاغذهای ایزو، پنج دسته سایز برای کاغذ تعریف شده است این دسته‌های کاغذ عبارتند از سری A, سری B, سری C, سری SR، سری RA. سری‌های A و B  کاربردهای بیشتری دارند و معروف‌تر هستند.
چاپ کارت ویزیت یکی از چاپ‌های مهم و بسیار رایج در بین چاپ‌های مختلف است. تعداد و سایز کارت ویزیت یکی از موضوعاتی است که در قیمت نهایی آن تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید در مورد قیمت کارت ویزیت و دیگر چاپ‌های مختلف بدانید، همین حالا درخواست خودتان را ثبت کنید. به این موضوع توجه کنید که چاپ‌های تبلیغاتی از جمله چاپ ست اداری و غیره در تبلیغ کسب و کار شما بسیار تاثیرگذار هستند.

استاندارهای ایزو سایز کاغذ

به این موضوع توجه کنید که استاندارد بین المللی کاغذ یا همان ایزو 216 متناسب با استاندارد DIN آلمان است. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این نوع استاندارد مقیاس پذیر بودن آن است. در واقع این نوع استاندارد یعنی استاندارد ایزو در هر ابعادی که باشد نسبت طول و عرض آن 1/4142 است. نسبت ابعاد این کاغذ باید به صورت عرض در طول باشد کاغذهای سری A، سری B و سری C است. واحد اندازه‌گیری در ابعاد استاندارد کاغذ میلی‌متر است. در گروه A نسبت طول و عرض جذر عدد ۲ یا همان 1/4142 است.

ابعاد استاندارد کاغذ

سه خانواده اصلی کاغذ ایزو

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم سه گروه اصلی کاغذ ایزو، گروه A گروه B و گروه C هستند. این نوع از کاغذها نیاز به لب پر شدن و برش ندارند. به این موضوع توجه کنید که در گروه A با نصف کردن کاغذ از قسمت طول، اندازه کاغذ کوچکتر به دست می‌آید. اگر کاغذ A4 را از طول به دو قسمت تقسیم کنید کاغذ A5 به دست می‌آید. اندازه کاغذ A4، 297*210 میلی متر است.

برای اینکه در مورد سایز و ابعاد کاغذها بدانید باید گفت که رایج‌ترین گروه کاغذ گروه A است که کاغذهای A4 و A5 نیز رایج‌ترین کاغذهای گروه A هستند. اندازه‌گیری این کاغذها توسط استاندارد ایزو انجام شده است. سایز کاغذ A4: عرض ۲۱۰ و ارتفاع ۲۹۷ میلی متر دارد. کاغذ B4 عرض ۵۰۰ و ارتفاع ۳۵۳ میلی متر دارد. و کاغذ C4 عرض ۳۲۴ و ارتفاع ۲۲۹ میلیمتر دارد. ابعاد کاغذ در ایران در بسیاری از موارد مشابه به استاندارد ایزو است.

سایز استاندارد کاغذ‌ letter

سایز کاغذ letter حدود 6 درصد کمتر از کاغذ A4 است.

سایز استاندارد کاغذ letter اندازه ۲۷۹.۴ × ۲۱۵.۹ mm می‌باشد.

سایز ابعاد کاغذ A4 و A5

سایز کاغذ A4: 2375 * 1682 میلی متر است. سایز کاغذ A5: 210 * 148 میلی متر است.

تفاوت بین کاغذ A4 و Letter

به صورت کلی در تمامی دنیا کاغذ A4 و Letter از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین سایزها و استانداردهای کاغذ هستند. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم کشورهای اروپایی بیشتر از سایز استاندارد کاغذ A4 استفاده می‌کنند و در آمریکا شمالی نیز از سایز استاندارد Letter استفاده می‌شود.  سایزهای این دو بسیار شبیه به هم است.

سایز کاغذ A0

اندازه این کاغذ 841 * 1189 میلی متر است.

سایز کاغذ ۲A0

اندازه این کاغذ 1189 * 1682 میلی متر است.

سایز کاغذ ۴A0

اندازه این کاغذ 1682 * 2378 میلی متر است.

سایز کاغذ A1

اندازه این کاغذ 594 * 841 میلی متر است.

سایز کاغذ A2

اندازه این کاغذ 420 * 594 میلی متر است.

ابعاد و وزن کاغذ

به این موضوع توجه کنید که بسته‌بندی کاغذ معمولاً بر اساس اسم بند و اسم رول بسته‌بندی است. یکی از موضوعاتی که بر روی وزن کاغذ تاثیر می‌گذارد لمینت کاغذ است. به این موضوع توجه کنید که برگ‌های موجود در یک بند می‌تواند متفاوت باشد و به ضخامت ورق کاغذ بستگی دارد. هر بند ممکن است که 125-250-500 یا 100 برگ کاغذ داشته باشد. برای وزن کاغذ واژه گرم استفاده می‌شود که مربوط به یک متر مربع است. طراحی فولدر نیز یکی از مباحث مهمی است که باید در حوزه تبلیغات چاپی به آن توجه کنید. چاپ فولدر باید بسیار اصولی و باکیفیت انجام شود.

مضرب ها و تقسیمات کاغذ

به این موضوع توجه کنید که اندازه پایه در هر کدام از گروه‌ها و سری‌های بیان شده  ۰ B ، A0 و C0 است.  در صورتی که این اندازه‌ها با یک عددی همراه باشد نشان دهنده مساحت کاغذ است. مثلاً A02 نشان دهنده این موضوع است که با دو برابر کردن ضلع کوچک کاغذ، مساحت کاغذ A0 به دو برابر خود افزایش پیدا می‌کند. اما در صورتی که فقط یک عدد بعد اسم گروه کاغذ اضافه شود مثلا A1 نشان دهنده این موضوع است که مساحت کاغذ A0 با نصف کردن ضلع بزرگتر آن به دو نیم تقسیم می‌شود.  پس در نتیجه A2 نصف A1 و…  است. سالیان سال است که تراکت‌ نیز به یکی از ابزارهای بسیار مهم تبلیغاتی تبدیل شده است. برای چاپ این تراکت‌ها می‌توانید در سایت ما سفارش ثبت کنید.

سایز و ابعاد کاغذ در ایران

اندازه کاغذ برش نشده

دو سری از اندازه‌های کاغذ برش نشده به صورت کلی معرفی شده‌اند که سری RA و سری SRA هستند. با برش لبه‌های این کاغذ می‌توان کاغذهای گروه A را تولید کرد. به این موضوع توجه کنید که کاغذهای گروه RA کمتر تولید می‌شوند و بیشتر این کاغذهای برش نخورده گروه SRA هستند که تولید می‌شوند. همچنین ممکن است این موضوع برای شما جالب باشد که کاغذهای گروه‌های اداری و رسمی را در گروه A تولید می‌کنند.

اندازه های انگلیسی کاغذ

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم اندازه‌های کاغذ‌های استاندارد انگلیسی به صورت برش نشده هستند. این کاغذها بیشتر بر اساس اسم شناسایی می‌شوند. در واقع در ابعاد استاندارد کاغذ انگلیسی هیچ نسبت منطقی وجود ندارد. مثلاً قطع کتاب با یک اسم خاص می‌تواند در دو اندازه متفاوت باشد.

تقسیمات ابعاد انگلیسی کاغذ

معمولاً منظور از یک برگ کاغذ دو صفحه می‌باشد شما از یک کاغذ می‌توانید هم در قسمت جلو و هم در قسمت پشت استفاده کنید. به همین دلیل است که مثلاً یک کتاب با صد ورق ۲۰۰ صفحه دارد. همچنین به این موضوع توجه کنید که کاغذ می‌تواند در هر اندازه‌ای برش بخورد. کاغذ‌های برش خورده می‌توانند به هر تعدادی تقسیم شوند. این تقسیمات به طور عمومی در همه کاغذها با ابعاد مختلف صادق است.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021