انواع کاغذ چاپ، چگونگی نحوه ساخت آن

انواع کاغذ چاپ، چگونگی نحوه ساخت آن

انواع کاغذ چاپ هستند در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است که شما قصد تهیه تراکت و تهیه کارت ویزیت را داشته باشید و می‌دانید که جنس کاغذی که برای چاپ به کار می‌رود چقدر در کیفیت کار شما موثر است. این کاغذها بر اساس ضخامت، جنس و کیفیتی که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع کاغذ چاپ صحبت کنیم و شما را با انواع مختلف آن آشنا کنیم.

کاغذ چگونه ساخته می‌شود؟

کاغذ چگونه ساخته می‌شود؟ - انواع کاغذ چاپ

تقریباً همه افراد می‌دانند که کاغذها از چوب درخت ساخته می‌شوند؛ اما موردی که جالب است این می‌باشد که چطور چوب با این ضخامت و به این محکمی به ورقه‌های نازک کاغذ تبدیل می‌شود و می‌توانیم از آن کاغذ به این سفیدی در بیاوریم؟ برای این که کاغذها ساخته شوند، ابتدا درختان خشک را قطع کرده و تنه آن‌ها را به قطعات مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند. بعد از تمامی این مراحل، آن را با آب داغ و مواد مخصوص دیگری ترکیب می‌کنند تا خمیری شبیه به خمیر نان به دست بیاید. این خمیر را روی تورهایی از جنس فلز می‌گذارند تا باقیمانده آب آن خارج شود. در مرحله بعدی با استفاده از غلتک، تمامی آب خمیر گرفته می‌شود و خمیر نازک خواهد شد. در این مرحله که خمیر به شکل نازک و دراز درآمده است، آن را با استفاده از غلتک‌های بزرگی که گرم و داغ هستند، خشک می‌کنند و آن را در ابعاد مختلف برای استفاده در دفتر یا کتاب مورد استفاده قرار می‌دهند.

کیفیت کاغذ برای چاپ

کیفیت کاغذ برای چاپ - انواع کاغذ چاپ

همانطور که می‌دانید، اصول ساخت برای تمامی انواع کاغذ چاپ یکسان است اما ممکن است نوع مصرف آن‌ها و یا نوع چاپ آن‌ها با یکدیگر فرق کند. کیفیت کاغذها بر اساس خمیری که در آن‌ها استفاده می‌شود تعیین خواهد شد. کاغذها با کیفیت‌های متنوعی ساخته می‌شوند و میزان قیمت آن‌ها به این کیفیت بستگی دارد. همانطور که در بالا گفته شد، کسانی که اقدام به تهیه کارت ویزیت و یا چاپ تراکت می‌کنند، باید از کیفیت کاغذ چاپ خود اطمینان حاصل کنند. اگر کیفیت چاپ کارت ویزیت و یا تراکت شما خوب نباشد، امکان دارد که نتوانید مشتریان خود را به خوبی جذب کنید. مراکز مختلفی به تولید کاغذ برای چاپ می‌پردازند اما باید آگاهی لازم را داشته باشید تا بتوانید بهترین کاغذ را انتخاب کنید.

چرا انتخاب کاغذ چاپ مناسب مهم است؟

چرا انتخاب کاغذ چاپ مناسب مهم است؟ - انواع کاغذ چاپ

یکی از مهم‌ترین عناصر صنعت چاپ، کاغذ می‌باشد که نقش بسیار مهمی در کیفیت چاپ شما دارد. اگر کاغذ چاپ شما مناسب نباشد، ممکن است که نتیجه چاپ نیز برای شما مطلوب نخواهد بود. در هر کاری باید کاغذی مناسب با آن کار انتخاب شود که امروزه کاربرد کاغذها از هر زمان دیگری بیشتر شده است و به همین علت کاغذ چاپ انواع بسیار متفاوتی دارد که هر کدام برای یک کار به خصوص مناسب است. کاغذ می‌تواند یک نقش کلیدی در کیفیت چاپ شما داشته باشند؛ بنابراین باید در این مورد آگاهی لازم را کسب کنید و بهترین کاغذ را برای چاپ انتخاب کنید. شما باید ضخامت، مقاومت و موارد دیگری که برای چاپ کاغذ نیاز دارید را بدانید و بر اساس آن‌ها، کاغذ مناسب خود را انتخاب کنید.

انواع کاغذ چاپ

انواع کاغذ چاپ

در این قسمت انواع کاغذ چاپ را به شما معرفی می‌کنیم و در خصوص هر یک توضیحی به شما می‌دهیم تا با آگاهی لازم، کاغذ مناسب خود برای چاپ را انتخاب کنید. در انتخاب کاغذ باید دقت کنید که کاغذ، کاملاً مناسب با شرایط چاپ باشد و در فرآیند چاپ از بین نرود و یا آسیب نبیند. کاغذهای زیادی هستند که برای صنعت چاپ مناسب می‌باشند؛ برای مثال کاغذهای گلاسه و کتان جزو بهترین کاغذها برای چاپ افست و دیجیتال هستند. کاغذهای مختلف با ضخامت، جنس و گرماژ‌های مختلفی تهیه می‌شوند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. بهترین کاغذهای چاپ در زیر به شما معرفی شده اند.

کاغذ روزنامه

به طور کلی کاغذ روزنامه برای چاپ با ماشین افست و لترپرس مناسب می‌باشد و دارای ناخالصی‌هایی به نام لکنین در الیاف آن است. کاغذهای روزنامه بیشتر برای قبض‌های آب و برق و چاپ روزنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ممکن است شما هم متوجه شده باشید که این کاغذها بعد از مدتی دچار پوسیدگی می‌شوند و رنگ آن‌ها تغییر می‌کند و اصطلاحاً می‌پوسند. کاغذ روزنامه از خمیر چوب و الیاف بازیافتی تشکیل شده است و خمیر به کار رفته در آن‌، یک نوع خمیر مکانیکی می‌باشد. کاغذ روزنامه قیمت پایینی دارد و به شکل رول و ورق فروخته می‌شود. از این کاغذ می‌توانید برای کارهای هنری و موقتی استفاده کنید.

کاغذ مکانیکی

کاغذ مکانیکی شبیه کاغذ روزنامه می‌باشد اما می‌توان گفت که از آن مرغوب‌تر است؛ چرا که درصد خمیر شیمیایی که در کاغذ مکانیکی به کار می‌رود، بسیار بیشتر از کاغذ روزنامه است. کاغذهای روزنامه کیفیت بالاتری دارند و از خمیر مکانیکی در آن‌ها کمتر استفاده می‌شود. کاغذهای مکانیکی قیمت پایینی دارند به این دلیل که مواد اولیه در آن‌ها به مقدار مناسب استفاده می‌شود. کاغذ مکانیکی به عنوان کاغذ تحریر قیمت پایین هم فروخته می‌شود و به دلیل خمیر مکانیکی‌ای که دارد، رنگ آن تغییر کرده و در اثر چاپ با ظاهری غیر یکنواخت نمایان می‌شود.

کاغذ شیمیایی

کاغذهای شیمیایی از خمیر چوب شیمیایی ساخته شده‌اند و در آن‌ها خمیر مکانیکی به کار نرفته است؛ به همین دلیل این نوع کاغذها، معمولاً رنگ مناسب و کیفیت خوبی دارند. از کاغذهای شیمیایی برای چاپ و ساخت مجله استفاده می‌شود. کاغذ شیمیایی استحکام بیشتری نسبت به کاغذ مکانیکی دارد و برای چاپ افست بسیار مناسب می‌باشد.

کاغذ انجیلی

این نوع کاغذ که خاصیت پشت پوشانی مناسبی دارد، معمولاً برای چاپ کتاب‌هایی استفاده می‌شود که حجم زیادی دارند و تعداد صفحات آن‌ها زیاد است. کاغذ انجیلی معمولاً سفید رنگ و خیلی نازک است اما به هیچ عنوان برای نوشتن از آن استفاده نمی‌شود. در خمیر کاغذ انجیلی از مواد معدنی استفاده شده است؛ بنابراین برای چاپ هافتون می‌توان از آن استفاده کرد. کاغذهای انجیلی خود انواع مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها از خمیر شیمیایی ساخته شده‌اند اما نوع باکیفیت‌تر آن از پنبه و کتان ساخته می‌شود.

کاغذ کارتریج

کسانی که کار چاپ انجام می‌دهند، می‌توانند از کاغذ کارتریج استفاده کنند که از خمیر چوب و الیاف کوتاه ساخته می‌شود. این کاغذ استحکام بسیار بالایی دارد و کاغذ سختی است. گرماژ کاغذ کارتریج بین ۶۰ الی ۱۷۰ گرم و حتی بالاتر می‌باشد. خود کاغذ کارتریج انواع مختلفی دارد و به صورت با پرداخت، بدون پرداخت، خشن و نیمه خشن ارائه می‌شود.

کاغذ آنتیک فشرده

کاغذ آنتیک فشرده برای چاپ بسیار مناسب می‌باشد و از الیاف دندی رول ساخته شده است و فشردگی بسیار زیادی دارد. گرماژ کاغذ آنتیک فشرده ۷۰ الی ۹۰ گرم است و به دلیل این که سطح خشنی دارد، از آن برای چاپ کتاب استفاده می‌شود. کاغذ آنتیک فشرده، شبیه کاغذ کارتریج می‌باشد و دارای کیفیت بسیار خوبی است.

کاغذ آنتیک حجیم

در گذشته کاغذ آنتیک به عنوان کاغذهایی شناخته می شد که ساخت آن‌‌ با استفاده از ماشین بود، اما شبیه به کاغذهای دست ساز بودند. در واقع به هر نوع کاغذی که حجم خوبی داشته باشد و سطح آن خشن و زبر باشد کاغذ آنتیک گفته می‌شود. از کاغذ آنتیک برای ساخت کتاب‌هایی که نازک هستند استفاده می‌شود زیرا استفاده از آن باعث تولید کتاب‌های حجیم خواهد شد.

کاغذ خودکپی یا کاغذ کاربن لس

نوع دیگری از کاغذ که برای چاپ استفاده می‌شود، کاغذ خودکپی است که کاری شبیه به کاربن دارد و اگر روی آن فشار داده شود، اطلاعات کاغذ را به کاغذ زیر خود منتقل می‌کند و یک کپی از صفحه رویی، روی صفحه زیرین ایجاد می‌کند. کاغذ خودکپی دارای پوشش شیمیایی است و از آن استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود؛ برای مثال برای فاکتورها، قبض‌ها، فرم‌ها و… از کاغذ خودکپی استفاده می‌شود.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت یکی از بهترین انواع کاغذ برای چاپ است که از سولفات خمیر پالپ ساخته می‌شود. کاغذهای کرافت انواع مختلفی دارند و از آن‌ها برای موارد مختلف استفاده می‌شود. کرافت با رنگ‌های سفید و یا قهوه‌ای ارائه می‌شود که استحکام و دوام بسیار بالایی نیز دارد. از این کاغذها برای چاپ کارتون، چاپ جعبه، تولید پاکت کرافت، تولید ساک دستی و بسته‌بندی استفاده می‌شود.

کاغذ لعا‌ب‌دار

یکی از با کیفیت‌ترین انواع کاغذها، کاغذ لعاب‌دار است که از یک طرف پوشش دارد. این کاغذ انواع مختلفی دارد و به دو نوع با کیفیت و ارزان تقسیم‌بندی می‌شود. نوع با کیفیت این کاغذ، برای چاپ اتیکت و از نوع ارزان آن برای پوشش جعبه‌های مقوایی استفاده می‌شود. رنگ‌های به کار رفته در این کاغذ بسیار متنوع هستند.

کاغذ چسب

در ساخت این کاغذ از چسب‌هایی استفاده شده است که با آب فعال می‌شوند. این کاغذ انواع مختلفی دارد و به شکل‌های مختلفی ارائه می‌شود. کاغذهای رنگی، کاغذ گلاسه و کاغذ کرومو از کاغذ چسب ساخته شده اند. کاغذ چسب که gummed paper نیز گفته می‌شود به شکل ورق یا رول وجود دارد.

کاغذ بوم

کاغذ بوم که به آن کنواس نیز گفته می‌شود، از پارچه پشمی با مقاومت بالا ساخته شده است که از آن برای ساخت چادر، بادبان، کوله پشتی و کیف هم استفاده می‌شود. این کاغذ بیشتر برای نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان بوم نقاشی، در مغازه‌های لوازم تحریری، به فروش می رسند. کنواس یا بوم با استفاده از پنبه و کتان ساخته می شود اما در گذشته برای ساخت آن از کنف استفاده می‌کردند.

کاغذ گلاسه

یکی از بهترین انواع کاغذ برای چاپ، کاغذهای گلاسه هستند که سطح بسیار صافی دارند و پوشش آن‌ها براق می‌باشد. کاغذ گلاسه از مواد معدنی و خاک چینی ساخته شده است و سطح آن دارای نوردهای کلندر می‌باشد.

کاغذ افست

کاغذهایی که برای چاپ افست به کار می‌روند، از کاغذ کارتریج سفیدتر هستند اما رنگ کرمی ناچیزی در آن‌ها دیده می‌شود. در چاپ لیتوگرافی از کاغذ چاپ افست استفاده می‌شود. پوشش کاغذ افست بسیار با کیفیت است بدون هیچ پرزی ارائه می‌شود. کاغذ افست یکی از محبوب‌ترین کاغذها برای چاپ می‌باشد.

کاغذ کرومو

یکی از پرکاربردترین کاغذها برای چاپ، کاغذ کرومو است که احتمالاً نام آن را بسیار شنیده باشید. کسانی که کار چاپ انجام می‌دهند، با این کاغذ آشنا هستند و می‌دانند که پوشش بسیار خوبی دارد و از یک طرف آن برای چاپ استفاده می‌شود. ضخامت پوشش کاغذ کرومو از کاغذ گلاسه بیشتر است و از آن برای چاپ اتیکت و برچسب استفاده می‌کنند.

کاغذ فتوکپی

تقریبا تمامی افراد با کاغذ فتوکپی آشنایی دارند و دلیل آن کاربرد و استفاده زیاد کاغذ فتوکپی در تمامی زمینه‌ها است. همانطور که از نام این کاغذ پیدا است، از آن برای دستگاه‌های فتوکپی استفاده می‌شود. کاغذ فتوکپی رنگ‌های مختلفی دارد و با استفاده از آب نقش ساخته می‌شود که دارای شکلی ساده با خطوط موازی است.

ویژگی‌های کاغذ چاپ

ویژگی‌های کاغذ چاپ

کاغذ چاپ ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که به دلیل وجود این ویژگی‌ها می‌تواند برای چاپ استفاده شود. این کاغذها مقاومت متفاوتی دارند و بسته به طول الیافی که در آن‌ها به کار رفته است، می‌توان استحکام آن‌ها را تعیین کرد. کاغذهای چاپ دارای ضخامت‌های متنوعی هستند که ضخامت این کاغذها، بستگی به وزن و نوع پرداخت آن‌ها دارد. کاغذهای چاپی که حجیم هستند، ضخامت بیشتری نسبت به کاغذهای غیر حجیم هم وزن خود دارند. کاغذهای چاپ با وزن‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. کاغذ چاپ باید میزان پشت پوشانی خوبی داشته باشد تا هنگام انجام عملیات چاپ یک طرف آن از طرف دیگر دیده نشود.

کاغذ پوششی مات و براق

کاغذ پوششی مات و براق - انواع کاغذ چاپ

کاغذ پوششی مات و براق دارای پوشش‌های مختلفی هستند و برای چاپ‌های رنگی بسیار مناسب می‌باشند. یکی از اولین انتخاب‌هایی که مشتری‌ها می‌کنند، مات و یا براق بودن پوشش کاغذ آن‌ها است. در واقع می‌توان گفت که تفاوت چاپ پوششی براق و مات میزان بازتاب نور آن‌ها می‌باشد که بازتاب نور از سطح مات کمتر است. نکته جالب اینجا است که پوشش اصلی که در محصولات چاپ براق و مات استفاده می‌شود، کاملا مشابه یکدیگر می‌باشند اما نحوه استفاده از این پوشش متفاوت است که باعث ایجاد براقی و یا ماتی خواهد شد. معمولاً از کاغذ پوششی براق برای تهیه تراکت و یا کارت ویزیت استفاده می‌کنند؛ اما امروزه در مواردی دیده می‌شود که برای چاپ کارت ویزیت از کاغذ پوششی مات نیز استفاده شده است.

کاغذ ابریشم

کاغذهای ابریشم که به آن‌ها silk و rough satin نیز گفته می‌شود، دارای سطحی نیمه مات و نیمه گلاسه است. این کاغذ که جوهر افشان و کتد است، از الیاف طبیعی ساخته می‌شود. کاغذ ابریشم انعکاس نور ندارند و الیاف آن‌ها توسط پیله‌های کرم ابریشمی ساخته می‌شود. مواد اولیه‌ای که برای ساخت کاغذ ابریشم به کار می‌رود را می‌توان برای تولید لباس نیز استفاده کرد. کیفیت تصویر در این نوع کاغذ بسیار بالا می‌باشد و خاصیت رنگ‌پذیری بسیار بالایی نیز دارد. روی کاغذهای ابریشمی را نمی‌توان با استفاده از هر نوع قلمی نوشت و برای نوشتن روی آن‌ها باید از قلم‌های مخصوصی استفاده کنید.

کاغذ اوراق قرضه (کاغذ باند)

کاغذ باند برای چاپ و استفاده‌های الکترونیکی در دستگاه‌ها و ماشین آلات استفاده می‌شود. کاغذ باند کاغذ مستحکمی است که از آن برای سربرگ فرم‌های کسب و کار، اسناد، لوازم تحریر و… استفاده می‌شود. کاغذهای باند وزن ۲۰ پوند دارند و با اندازه ۱۷×۲۲ اینچ ارائه می‌شوند. البته این ابعاد و وزنی که گفته شد، برای طرح اولیه آن است و قرار نیست که همه کاغذهای باند با این ابعاد و وزن عرضه شوند. کاغذ باند دارای روشنایی‌ خاصی با یک طول موج مشخص است.

کاغذ بدون پوشش

کاغذهای بدون پوشش همانطور که از نامشان پیداست، هیچ نوع پوششی ندارند؛ بنابراین جوهر می‌تواند به خوبی با آن‌ها آغشته شود. در انتخاب کاغذهای بدون پوشش و دقت کنید که سطح آن‌ها کاملاً صاف باشد و از جوهر به خوبی نگهداری کند. هرچه سطح کاغذ صاف‌تر باشد، جوهر یکنواخت‌تر خواهد شد. بسیاری از کاغذهای تحریر و چاپ از نوع بدون پوشش هستند که در آن‌ها خمیر مکانیکی به کار نرفته است. جالب است بدانید که سطح کاغذهای بدون پوشش با استفاده از آهار دهنده‌ها رنگ‌آمیزی یا آهار دهی می‌شوند. در گذشته کاغذهای بدون پوشش را در دستگاه اتوی می‌گذاشتند و با دو جفت پرس غلطکی آن‌ها را اتو کاری می‌کردند.

کاغذ متعادل با کربن

به طور کلی فرآیند تولید کاغذ و چاپ می‌تواند به محیط زیست صدمه فراوانی وارد کند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید بدون آسیب رساندن به محیط زیست کار تولید کاغذ و چاپ را انجام دهید، بهتر است از چاپ متعادل با کربن استفاده کنید. چاپ متعادل با کربن که در آن میزان انتشار CO2 به شدت کاهش پیدا می‌کند، میتواند یکی از راه‌های کمک به محیط زیست باشد. البته بهتر است بدانید که در فرآیند چاپ نمی‌توان به طور کلی تولید CO2 را حذف کرد اما می‌توان مقدار آن را به شکل قابل توجهی کاهش داد که ما برای این کار به شما پیشنهاد می‌کنیم از کاغذ متعادل با کربن استفاده کنید.

کاغذ واترمارک شده

ممکن است که تا به حال عبارت واترمارک را زیاد شنیده باشید؛ زیرا از این عبارت در نرم‌افزار ورد و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. در فارسی به واترمارک، نقش آب نیز می‌گویند که این عبارت به کاغذهایی گفته می‌شود که دارای علائم و نقش‌های مختلف هستند. کاغذ واترمارک شده به معنی کاغذی است که در آن طرح‌های مختلفی کشیده شده است. از جمله کاغذهای واترمارک شده می‌توان به اسکناس، کاغذهای تبلیغاتی، نسخه‌های پزشکان، تمبر و… اشاره کرد. واترمارک به عنوان کاغذهای امنیتی نیز استفاده می‌شود؛ زیرا این کاغذ، از هرگونه جعل و یا دستکاری روی اسناد جلوگیری می‌کند.

وزن کاغذ

وزن کاغذ - انواع کاغذ چاپ

همانطور که در بالا گفته شد، وزن کاغذ همان گرماژ آن می‌باشد و اکثریت افراد با گرماژ کاغذ آشنایی ندارند. گرماژ کاغذ، وزن یک متر مربع از آن می‌باشد. برای مثال اگر به شما گفته شد که یک کاغذ تحریر ۶۰ گرم وزن دارد، یعنی یک متر مربع آن ۶۰ گرم می‌باشد. خیلی از افراد رابطه حجم با وزن کاغذ را مستقیم می‌دانند در صورتی که بسیاری از کاغذهای نازک هستند که وزن بالایی دارند و برعکس. به طور کلی می‌توان گفت که حجم کاغذ هیچ رابطه‌ای با گرماژ آن ندارد. محاسبه وزن کاغذ با استفاده از پارامترهای طول و عرض کاغذ، گرماژ کاغذ و تعداد ورقه‌های کاغذ محاسبه می‌شود به طوری که شما باید تمامی این موارد را ضرب در هم کرده و وزن نهایی را به کیلوگرم تبدیل کنید.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021