سایز کارت ویزیت

سایز کارت ویزیت

یکی از راه‌های شناساندن برند و نام شرکت یا محصولات، چاپ و ارائه کارت ویزیت به مشتریان و افراد مختلف است. با استفاده از کارت ویزیت، افراد می‌توانند به طور مختصر راه‌های ارتباطی با شما را به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به خدمات یا محصول شما، بلافاصله تماس بگیرند.

سایز کارت ویزیت یکی از مشخصاتی است که در زمان سفارش، باید به آن دقت کنید. در ادامه، قصد داریم درباره انواع سایز کارت ویزیت و تمامی ویژگی‌های آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید…

ابعاد استاندارد کارت ویزیت

ابعاد استاندارد کارت ویزیت

بسیاری از افراد برای معرفی کسب و کارشان و بالا بردن تعداد مشتریان بالقوه، اقدام به استفاده از روش‌های مختلف تبلیغاتی می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد ترجیح می‌دهند چاپ تراکت را انتخاب کنند. برخی دیگر بسته به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهند، چاپ ماگ و تیشرت‌های تبلیغاتی را مناسب می‌دانند. برخی دیگر مایل هستند تبلیغات خود را از طریق چاپ سالنامه انجام دهند و…

هر کدام از این شیوه‌های تبلیغاتی، کارایی منحصر به فردی دارد و برای کسب و کار خاص و مشتریان هدف خاصی مناسب است. یکی از روش‌های تبلیغات همه جانبه، تهیه کارت ویزیت در تعداد زیاد و ارائه آن به افراد مختلف است.

اگر دقت کرده باشید، تمامی کارت‌های ویزیت، معمولا در یک سایز مشابه چاپ می‌شوند. سایز استاندارد کارت ویزیت به گونه‌ای است که می‌توانید بر روی آن نام برند خود، نوع خدمات، آدرس فروشگاه/شرکت، شماره ایمیل، شماره فکس، شماره تماس و اطلاعاتی از این دست را به صورت مختصر و مفید وارد کنید.

زمانی که افراد با نوع خدمات شما آشنا هستند و تنها می‌خواهند راه‌های دسترسی را در اختیار داشته باشند، می‌توانید با دادن کارت ویزیت خود به آن‌ها، راه‌های ارتباطشان را ساده‌تر کنید. از آن جایی که کارت ویزیت می‌بایست تا زمانی که مشتریان بالقوه به شما نیاز دارند سالم بماند، بهتر است در زمان انتخاب نوع کاغذ و چاپ، به خوبی دقت نمایید و انواع با دوام‌تر را برگزینید.

یکی از فاکتور‌های مهم دیگر، نوع طراحی کارت ویزیت است. کارت ویزیت شما باید به گونه‌ای باشد که در همان نگاه اول، جذابیت و زیبایی آن مشخص باشد و افراد با نگاه کردن به آن، به اهمیت و توجه شما پی ببرند. بدین منظور، بسیاری از طراحان برای اضافه کردن جلوه‌های زیبا، اقدام به طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ می‌کنند تا کارت چشم نوازی را خلق نمایند.

چرا کارت ویزیت معمولا اندازه‌های یکسانی دارند؟

چرا کارت ویزیت معمولا اندازه‌های یکسانی دارند؟

شاید فکر می‌کنید که برای تمامی کارت ویزیت‌ها، اندازه قطعی و مشخصی تعیین شده است؛ اما چنین نیست. با اینکه کارت ویزیت‌های مختلف معمولا در اندازه یکسانی چاپ می‌شوند، اما می‌توانید بسته به سلیقه و نظر خود، اندازه مورد نظرتان را پیاده‌سازی نمایید.

برخی از طراحان، در همان جلسات اول، به شما پیشنهاد می‌کنند که از اندازه‌ای که برای سایر کارت‌ها در نظر گرفت شده است استفاده کنید. این توصیه به دلایل زیر انجام می‌شود:

  •       اندازه‌ای که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود، خوش‎دست بوده و کارت‌های با این اندازه، به راحتی در یک دست جا می‌شوند و افراد می‌توانند کارت ویزیت را بین انگشتانشان جابجا کنند.
  •       اکثر تولید کننده‌های انواع کیف پول و کیف‌های پاسپورتی، قسمتی که برای کارت ویزیت در نظر گرفته‌اند را با توجه به سایز استاندارد کارت ویزیت می‌دوزند. در نتیجه، کارت‌هایی که اندازه معمول دارند، به احتمال زیاد در اکثر کیف‌ها به راحتی جا می‌شوند.
  •       سایز استاندارد نه به حدی زیاد است که نتوان کارت ویزیت را به راحتی حمل کرد و نه به اندازه‌ای کوچک است که کارت به راحتی گم شود.
  •       از آنجایی که از گذشته تاکنون، اغلب کسب و کارها از این سایز برای چاپ کارت ویزیت استفاده می‌کنند، کار چاپ در این اندازه برای طراحان و کارمندان چاپخانه راحت‌تر است.

چنانچه می‌خواهید کارت ویزیت خود را به صورت کاملا دلخواه و غیر حضوری سفارش دهید، می‌توانید از خدمات طراحی کارت ویزیت آنلاین چاپ بازار استفاده نمایید. پس از ثبت سفارش، کارشناسان ما با شما تماس گرفته و در تمامی مراحل طراحی و چاپ، با شما در ارتباط هستند.

ردپای تاریخ بر سایز کارت ویزیت ها

ردپای تاریخ بر سایز کارت ویزیت ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در قرن هفدهم میلادی در اروپا، از کارت ویزیت نه به عنوان معرفی کسب و کار، بلکه به عنوان خوش آمدگویی به افراد مرفه و ثروتمند شهر استفاده می‌شد. این کارت‌ها، معمولا توسط اقشار متوسط رو به بالا چاپ می‌شدند و این افراد، زمانی که مهمان از خانه‌هایشان خارج می‌شد، کارت ویزیت خود را به آن‌ها می‌دادند تا از این طریق، مراتب احترام خود را به جای آورند.

پس از گذشت مدتی، ایده استفاده از کارت ویزیت در بین تجار سر و صدای زیادی به پا کرد. این کارت‌ها، معمولا حاوی نقشه و آدرس محل کار تجار بود و به همین دلیل، در اندازه‌های مختلفی چاپ می‌شدند.

پس از آن، استفاده از کارت ویزیت برای معرفی کسب و کار، به سایر نقاط جهان کشیده شد. در قرن 20‌ام میلادی، پس از معرفی کارت‌های اعتباری، شکل کیف پول‌ها نیز تغییر کرد و اغلب کیف پول‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شدند که بتوان کارت اعتباری را در آن‌ها قرار داد. به همین دلیل، رفته رفته اندازه کارت ویزیت نیز تغییر کرد و در حد و اندازه کارت اعتباری درآمد تا افراد بتوانند کارت‌های ویزیت خود را به راحتی در جیب یا کیف پولشان جای دهند.

اندازه کارت ویزیت در هر کشوری فرق می‌کند؛ اما به طور کلی، اندازه کارت ویزیت در همه کشور‌ها، کمابیش یکسان است و تنها چند سانتی‎متر/میلی‎متر با یکدیگر تفاوت دارند.

سایز استاندارد کارت ویزیت

همانطور که قبلا عنوان کردیم، برای کارت ویزیت، سایز مشخصی وجود ندارد. کارت ویزیت در انواع اشکال دایره‌ای، مربعی، مستطیلی، مثلثی، پروانه‌ای، دورگرد و… بسته به سلیقه و نظر مشتری چاپ می‌شود. سایز معمول و پر استفاده‌ای که برای هر کدام از این نوع کارت‌ها در نظر گرفته می‌شود، به شرح زیر است:

ابعاد کارت ویزیت مربع

ابعاد کارت ویزیت مربع

کارت‌های ویزیت مربعی توانسته‌اند در سال‌های اخیر، طرفداران زیادی پیدا کنند. این کارت ویزیت‌ها معمولا حاوی نام و لوگوی برند و یک بارکد هستند که با اسکن بارکد توسط گوشی و جستجوی آن، می‌توانید در اینترنت به اطلاعات شرکت یا محصول دسترسی داشته باشید.

هزینه چاپ کارت ویزیت مربعی بیشتر از هر چیزی به نوع کاغذ و نوع روکش آن بستگی دارد. در کشور ایران، هر نوع روکش کارت ویزیت مربعی دارای اندازه منحصر به فرد خود است. کارت ویزیت مربعی از نظر نوع روکش و اندازه، به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  •       روکش لمینت: روکش لمینت 150 میکرون مات یا براق که وزن تقریبی 300 گرمی دارد، در دو طرف کاغذ کارت ویزیت قرار گرفته و پرس می‌شود. این کارت‌ها در اندازه‌های تقریبی 5.5 در 5.5 چاپ می‌شوند.
  •       روکش سلفون: سلفون نوعی روکش تقریبا مات است که سطح روی کارت ویزیت را می‌پوشاند. کارت‌های با روکش سلفون در اندازه تقریبی 5.9 در 5.6 چاپ می‌شوند.

سایز استاندارد کارت ویزیت دورگرد

سایز استاندارد کارت ویزیت دورگرد

قسمت گوشه این نوع کارت ویزیت، به جای اینکه تیز و 90 درجه باشد، به صورت هلالی برش داده می‌شود و قسمت تیزی آن با یک انحنای ملایم جایگزین می‌شود. کارت ویزیت دورگرد به دلیل شکل خاص و زیبایی که دارد، معمولا مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌گیرد. سایز این نوع کارت معمولا 5.8 در 5.5 در نظر گرفته می‌شود.

کارت ویزیت مستطیلی

کارت ویزیت مستطیلی رایج‌ترین و پرکاربرد‌ترین نوع کارت ویزیت است که نه تنها در کشور ایران، بلکه در تمام دنیا محبوب می‌باشد و اکثر افراد ترجیح می‌دهند شکل سنتی کارت ویزیت که همان مستطیلی است را انتخاب نمایند. سایز رایج و معمول کارت ویزیت مستطیلی 8.5 در 4.8 است. البته، این کارت در ابعاد 8.5 در 5.5 نیز به وفور چاپ می‌شود.

کارت ویزیت مدل پروانه ای

کارت ویزیت مدل پروانه ای

کارت ویزیت مدل پروانه‌ای یکی از جدید‌ترین مدل‌های کارت ویزیت است که به دلیل شکل برش خاص و زیبای آن که شبیه به بال‌های پروانه است، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای معرفی برند و محصول شما به حساب آید. در واقع، کارت ویزیت مدل پروانه‌ای همان کارت ویزیت مستطیلی است که در اواسط هر ضلع، برش و تورفتگی در آن دیده می‌شود.

ابعاد استاندارد برای این نوع کارت 8.5 در 5.5 است.

کارت ویزیت دایره‌ای

کارت ویزیت دایره‌ای هم یکی از انواع کارت ویزیت است که در طی چند سال اخیر، معرفی و استفاده شده است. ابعاد این نوع کارت، بر اساس قطر آن مشخص می‌شود. برای کارت ویزیت دایره‌ای، 4 قطر رایج در نظر گرفته شده است که عبارتند از 3، 4، 5.5 و 7.5 سانتی‎متر.

سایز طراحی کارت ویزیت

سایز طراحی کارت ویزیت

یکی از مواردی که در زمان طراحی می‌بایست به آن توجه نمود، سایز کارت ویزیت است. با توجه به شکل و سایز کارت‌ها، می‌توان طرح‌های مختلفی را پیاده‌سازی کرد. برای این منظور، اغلب طراحان از جدول ابعادی که مربوط به طراحی کارت ویزیت است، استفاده کرده و طرح‌های خود را اعمال می‌کنند. جدول سایز طراحی کارت ویزیت به شرح زیر است:

  •       کارت ویزیت مربعی: ابعاد 6 در 6 یا 6.5 در 7 یا 5.5 در 5. 5 یا 5.9 در 6.9
  •       کارت ویزیت مستطیلی: ابعاد 9 در 6 یا 8.5 در 4. 8 یا 8.5 در 5.5
  •       کارت ویزیت دورگرد: ابعاد 9 در 6 یا 8.5 در 5.5
  •       کارت ویزیت پروانه‌ای: ابعاد 9 در 6 یا 8.5 در 5.5
  •       کارت ویزیت دایره‌ای: قطرهای 3.5، 4.5، 6، 3.8، 4، 5.5، 7.5

چنانچه مشتری ابعاد دیگری برای کارت ویزیت خود در نظر داشته باشد، می‌توان ابعاد را به دلخواه او تغییر دارد.

نکات طراحی کارت ویزیت

نکات طراحی کارت ویزیت

نکات و مواردی وجود دارند که برای طراحی یک کارت ویزیت حرفه‌ای و ایده آل، می‌بایست رعایت شوند. این نکات عبارتند از:

  •       رزولوشنی که در زمان طراحی کارت ویزیت در نظر گرفته می‌شود، می‌بایست بیشتر از 300 باشد تا کارت ویزیت چاپ شده، از کیفیت و جلوه قابل قبولی برخوردار باشد.
  •       در زمان تحویل فایل به چاپخانه، بهتر است طرح نهایی را در قالب PDF یا JPG تحویل دهید.
  •       قبل از طراحی، نوع کاغذ و پوشش آن را مشخص کنید.
  •       طراح می‌بایست رنگ و سایز نوشته‌های روی کارت را با دقت مشخص کند تا زیبایی بصری کارت ارتقا یابد.
  •       دقت کنید که رنگ انتخابی شما، با توجه به نوع چاپ، کمی متفاوت از آنچه بر روی صفحه نمایش مشاهده می‌کند، خواهد شد.
  •       متد رنگی انتخاب شده برای چاپ کارت ویزیت می‌بایست از نوع RGB یا CMYK باشد.
  •       در زمان طراحی، می‌بایست یک حاشیه امن مناسب برای کارت در نظر گرفته شود.

سایز فونت کارت ویزیت

سایز فونت کارت ویزیت

محتویاتی که بر روی کارت ویزیت چاپ می‌شوند، بر روی زیبایی و کیفیت آن تاثیر زیادی دارند. یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید، سایز فونت نوشته‌های مندرج بر روی کارت ویزیت است. سایزی که برای فونت انتخاب می‌کنید، باید با محتویات و حجم و ابعاد کارت ویزیت شما همخوانی داشته باشد.

در سال‌های اخیر، فونت‌های خاصی معرفی شده‌اند که منحصرا برای کارت ویزیت ساخته شده و طراحان زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. اغلب این فونت‌ها، با سایز 8 بر روی کارت ویزیت چاپ می‌شوند.

به طور کلی، نوشته‌های روی کارت ویزیت باید به اندازه‌ای بزرگ باشند که مخاطب بتواند بدون هیچگونه مشکلی آن‌ها را بخواند و در عین حال، فضای زیادی را اشغال نکند. البته، مخاطب هدف شما نیز بر روی اندازه فونت انتخابی تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر خدمات شما برای سالمندان یا افراد بیمار ارائه می‌شود، می‌توانید سایز فونت را کمی بزرگتر از حد معمول انتخاب نمایید.

سایز رایج فونت کارت ویزیت با توجه متن نوشته به شرح زیر است:

  •       عنوان اصلی: 40 pt
  •       نام فرد/شرکت/محصول: 20 pt
  •       شعار تبلیغاتی: 10 pt
  •       اطلاعات تماس: 12-14 pt
  •       آدرس: 9-10 pt

سایز کارت ویزیت در کورل و ایلوستریتور

سایز کارت ویزیت در کورل و ایلوستریتور

ایلوستریتور و کورل دراو، از جمله نرم افزارهای مبتدی و آسان برای طراحی انواع کارت ویزیت به شمار می‌روند. سایز طراحی کارت ویزیت در این دو نرم‌افزار یکی بوده و فرقی با سایز کارت در نرم‌افزار فتوشاپ ندارد.

سایز کارت‌ها در نرم افزار‌های کورل و ایلوستریتور به شرح زیر است:

  •       اندازه بلید: 61 در 91 میلی‎متر یا 3.58 در 2.40 اینچ
  •       اندازه برش استاندارد: 55 در 85 میلی‎متر یا 3.35 در 2.17 اینچ

اندازه کارت ویزیت به پیکسل

اندازه کارت ویزیت به پیکسل

اگر با نرم‌افزار فتوشاپ کار کرده باشید، با واحد پیکسل به خوبی آشنا هستید. پیکسل‌ها واحد‌های بسیار کوچک و ریز تصویر هستند. هر تصویر از تعداد بسیار زیاد پیکسل‌های ریز رنگی ساخته شده است. هر چه تعداد پیکسل‌های تصویر کمتر باشد، به این معنی است که تصویر کوچکتر است و تعداد پیکسل‌های بیشتر، ابعاد بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر، راهی دقیقی وجود ندارد که بتوان با استفاده از آن، کارت ویزیت را با توجه به تعداد پیکسل‌هایش چاپ نمود؛ اما می‌توانید در نرم‌افزار فتوشاپ با تعریف یک سایز استاندارد مانند 850 در 480 و انتخاب رزولوشن حداقل 300، بک پروژه خود را ساخته و طراحی را شروع نمایید. در پایان طراحی، می‌توانید نسبت دقیق ابعاد تصویر خود را انتخاب کرده و از آن خروجی بگیرید.

حاشیه امن کارت ویزیت

حاشیه امن کارت ویزیت

حاشیه امن کارت ویزیت همان فاصله بین لبه‌ها و محتوای اصلی کارت است. با رعایت حاشیه امن مناسب، در هنگام برش یا مخدوش شدن لبه‌های کارت، آسیبی به محتوای اصلی وارد نمی‌شود.

طراحان برای انتخاب حاشیه امن، موارد زیادی را در نظر می‌گیرند. حاشیه امن نباید آنقدر زیاد باشد که جای محتوای اصلی را کم کند و نباید آنقدر کم باشد که با مخدوش شدن لبه‌ها، قسمتی از محتوا از بین برود.

یکی از راه‌های مشخص کردن اندازه حاشیه امن کارت ویزیت، ابعاد و سایز کارت است. به عنوان مثال، کارت ویزیتی که ابعاد تقریبی 9 در 5 دارد، می‌بایست برای کادر محتوای آن، ابعاد 8.5 در 4.5 را در نظر بگیرید تا مابقی این فضا، به عنوان حاشیه امن خالی بماند.

اندازه استاندارد کارت ویزیت در نقاط مختلف جهان

اندازه استاندارد کارت ویزیت در نقاط مختلف جهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در هر کشوری، استاندارد خاصی برای اندازه کارت ویزیت در نظر گرفته می‌شود. البته این استاندارد، شامل تمام قطع‌های کارت ویزیت نمی‌شود و فقط رایج‌ترین برش‌های این ابزار تبلیغاتی را نشان می‌دهد.

استاندارد ابعاد کارت ویزیت در نقاط مختلف جهان به شرح زیر است:

  •       ایالت متحده آمریکا و کانادا: 3.5 در 2 اینچ (معادل 8.8 در 8 سانتی‎متر)
  •       کشور‌های هلند، سوئیس، اسپانیا، آلمان، اسلوونی، اتریش، پرتغال، ترکیه، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ایرلند: 3.346 در 2.165 اینچ (معادل 8.498 در 5.499 سانتی‎متر)
  •       ژاپن: 3.582 در 2.165 اینچ (معادل 9.098 در 5.499 سانتی‎متر)
  •       سنگاپور، چین، هنگ کنگ، مالزی: 3.543 در 2.125 اینچ (معادل 8.999 در 5.397 سانتی‎متر)
  •       هند، ویتنام، کلمبیا، نروژ، سوئد، نیوزلند، استرالیا، تایوان، دانمارک: 3.54 در 2.165 اینچ (معادل 8.99 در 5.499 سانتی‎متر)
  •       اوکراین، کره جنوبی، بلغارستان، ازبکستان، لتونی، آرژانتین، مکزیک، آفریقای جنوبی، برزیل، سریلانکا، بوسنی و هرزگوین، رومانی، لیتوانی، مونته نگرو، صربستان، کاستاریکا، روسیه، لهستان، اسلواکی، جمهوری چک، استونی، کرواسی، مجارستان، فنلاند، قزاقستان، اسرائیل: 3.543 در 1.968 اینچ (معادل 8.999 در 4.998 سانتی‎متر)

کارت ویزیت دو طرفه و کارت ویزیت سفارشی

کارت ویزیت دو طرفه و کارت ویزیت سفارشی

یکی از ایده‌های جالبی که باعث بیشتر شدن فضای نوشتار می‌شود این است که کارت ویزیت خود را به صورت دو طرفه چاپ نمایید. به عنوان مثال، یک طرف می‌تواند حاوی پیام تبلیغاتی و بارکد باشد و طرف دیگر حاوی راه‌های ارتباطی شما.

در صورتی که ایده خاصی مدنظرتان است، می‌توانید با مشورت با طراحان، این ایده‌ها را بر روی کارت ویزیت خود پیاده‌سازی نمایید. به خاطر داشته باشید که هر چه کارت ویزیت شما خاص‌تر و زیباتر باشد، احتمال اینکه بتوانید تبلیغات موفق‎تری داشته باشید وجود دارد.

شاید بخواهید کارت ویزیت شما علاوه بر تبلیغات، جنبه کاربردی نیز داشته باشد. برای این منظور، می‌توانید کارت ویزیت خود را به صورت لوازم کاربردی و جالب مانند نشانگر صفحات کتاب چاپ کنید و یا با قرار دادن جای برش و نقطه چین بر روی آن، مشتریان خود را ترغیب کنید که کارت‌ها را به صورت اشکال جالب در آورده و آن‌ها را روی میز کار یا قفسه‌ها قرار دهند.

سخن پایانی

چاپ و ارائه کارت ویزیت حرفه‌ای، یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد ارتباط با مشتریان و در اختیار قرار دادن راه‌های تماس می‌باشد. هرچه کارت ویزیت شما ابعاد و کیفیت بهتری داشته باشد، احتمال اینکه افراد برای مدت زمان طولانی‎تری آن را نگه دارند و در صورت نیاز، با شما تماس بگیرند وجود دارد.

انتخاب سایز کارت ویزیت مناسب، بر روی موفقیت تبلیغات شما تاثیرگذار است. برای انتخاب ابعاد مناسب، باید محتوای مورد نظر و نوع خدمات خود را مشخص کرده و با توجه به این موارد، بهترین اندازه را انتخاب کنید.

تیم چاپ بازار با بیش از 10 سال سابقه در ارائه انواع خدمات مختلف در زمینه طراحی و چاپ محصولات تبلیغاتی، مفتخر است که توانسته در جلب رضایت مشتریان خود و ارائه خدمات حرفه‌ای، به موفقیت بالایی دست پیدا کند. ما در کنار شما هستیم و به شما کمک می‌کنیم تا در تمام تصمیمات مانند انتخاب سایز استاندارد کارت ویزیت، انتخاب نوع چاپ، انتخاب روکش مناسب و… بهترین گزینه‌ها را بررسی کرده و برگزینید.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021