گرماژ کاغذ چیست؟ استانداردهای جهانی وزن کاغذ

گرماژ کاغذ چیست؟ استانداردهای جهانی وزن کاغذ

استانداردهای محاسبه وزن و جرم هر کالایی تعیین کننده در بسیاری از محاسبات مثل قیمت و… است. کاغذ نیز براساس وزن آن که گرماژ کاغذ نامیده می شود برای کاربری های مختلف مثل چاپ فولدر a4 مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع یکی از ملاک های استفاده و شناخت کاغذ بر مبنای گرماژ کاغذ است. گرماژ یا همان وزن کاغذ کیفیت و ضخامت آن را تعیین می کند که معیاری برای شناخت کیفیت و قیمت است. در این مقاله شما را به طور کامل با این مقوله و استانداردهای جهانی گرماژ آشنا می کنیم.

گرماژ کاغذ چیست؟

فرقی نمی کند کاربرد کاغذ برای چه کاری است، براساس وزن و ضخامت آن که گرماژ کاغذ نامیده می شود، دسته بندی و انتخاب می شود. در واقع این وزن کاغذ است که ملاک انتخاب است. وزن یا گرماژ می تواند از 38 گرم تا 80 گرم باشد. البته در مواردی نیز ممکن است وزن کاغذ بیشتر نیز باشد. اما عمدتا برای کاربری های معمولی مثل پرینت و کپی از کاغذهای 80 گرمی استفاده می شود. اما در صنعت چاپ وزن کاغذ غالبا 70 گرم است و دستگاه های چاپ با این گرماژ سازگار هستند. اگر وزن کاغذ کمتر یا بیشتر باشد عملکرد دستگاه تحت تاثیر قرار می گیرد و کیفیت چاپ مطابق استاندارد نخواهد بود. از همین رو اگر می خواهید چاپ ساک دستی یا اقلام تبلیغاتی را چاپ کنید پیش از اقدام باید دستگاه و کاغذ مناسب به تناسب هم انتخاب شوند.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: کاغذ کرافت چیست و چه کاربردی دارد؟

_____________________________________________________________________

گرماژ کاغذ چیست؟ استانداردهای جهانی وزن کاغذ

کاغذها بر اساس گرماژ در بازار شامل موارد زیر می شود:

  • کاغذهای گلاسه و روغنی مناسب چاپ ساک دستی گلاسه
  • کاغذهای کاربن دار
  • کاغذهای رنگی مناسب تراکت و فاکتور
  • کاغذهای تحریر مناسب چاپ کتاب و پرینت
  • کاغذهای کرافت مناسب چاپ پاکت کرافت
  • انواع مقوا شامل پشت طوسی، ایندربرد، دو طرف سفید، کرافت و سفید

انواع گرماژ کاغذ

گرماژ کاغذ انواع مختلفی دارد که هر کدام مناسب برای کاربری های مختلف است. برای اینکه بخواهید انواع گرماژ را در کاغذ بشناسید لازم است ابتدا انواع کاغذ را بشناسید.
کاغذهایی که در بازار بر اساس گرماژ وجود دارد عبارت است از:

  • کاغذ کاربن
  • کاغذ رنگی
  • کاغذ تحریر
  • کاغذ گلاسه
  • کاغذ کرافت
  • انواع مقوا

گرماژ انواع کاغذ های چاپی

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: تفاوت کاغذ گلاسه و تحریر در چیست؟

_____________________________________________________________________

گرماژ انواع کاغذ های چاپی

گرماژ دسته بندی کاغذ را برای کاربری های مختلف نیز از هم تفکیک می کند. در ادامه به شناخته شده ترین این کاغذها اشاره می شود:

  • کاغذهای تحریر 70 گرمی: این کاغذها غالبا برای پرینترهای خانگی و یا کپی کاربرد زیادی دارد.
  • کاغذهای تحریر 90 گرمی: این کاغذها در شرکت ها و ادارات برای پرینت و استفاده روزانه استفاده می شود.
  • کاغذهای تحریر 100 گرمی: اگر بخواهید از بروشور برای تبلیغات محصولات خود استفاده کنید قطعا باید از این کاغذ استفاده کنید. از مهمترین مزیت های این کاغذها می توان به انعطاف بالای آن و قابلیت تا خوردن آسان آن اشاره کرد.
  • کاغذهای تحریر 120 گرمی: این کاغذها هم برای بروشور مناسب است علاوه بر اینکه ظاهر زیباتری نسبت به کاغذهای 100 گرمی دارد. قیمت این کاغذها بیشتر است اما اگر برای تبلیغات می خواهید از بروشورهای باکیفیت و جذاب استفاده کنید کاغذ 120 گرمی گزینه مناسبی است.

در میان کاغذهای پرکاربرد می توان از انواع کاغذهایی با ضخامت و جنس های مختلف استفاده کرد. کاغذ کرافت یکی از انواع آن است که می توان برای چاپ تراکت کرافت استفاده کرد. این نوع کاغذ از 40 گرم به بالا است. وزن های پایین گزینه مناسب برای تراکت و وزن های بالاتر کاربردهای دیگر در چاپ یا بسته بندی دارد.

استاندارد جهانی گرماژ

گرماژ کاغذ پارامتری جهانی برای محاسبه وزن کاغذ است. عدد استاندارد جهانی برای گرماژ ایزو 536 است که مختص کاغذ و مقوا است.

انواع گرماژ مقوا

انواع گرماژ مقوا

ضخامت و وزن کاغذ از 145 گرم بیشتر باشد در دسته مقواها قرار می گیرد. انواع مقواهای موجود در بازار که برای کاربری های مختلف مورد استفاده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاغذ بریستول: این نوع کاغذ ضخامتی بیشتر از کاغذ و کمتر از مقوا دارد. این کاغذها 145 گرم است و برای پاکت های پستی کاربرد دارد.
  • مقواهای 180 گرمی: این نوع مقوا از کاغذ بریستول 145 گرمی سنگین تر و ضخامت بیشتری دارد از همین رو از آن برای پوشه یا جلد جزوات استفاده می شد. محصولات بایگانی غالبا از این نوع مقوا تولید می شود.
  • مقوای 200 گرمی: این مقواها برای انواع لوازم التحریر اداری و پاکت استفاده زیادی دارد.
  • مقوای 300 گرمی: این مقواها برای کاربردهای حرفه ای تر استفاده می شود. وزن این مقوا و کیفیت و دوام آن نیز بیشتر است. چاپ ساک دستی کرافت می تواند یکی از کاربردهای این نوع مقوا باشد که دوام زیادی دارد.

همانطور که دیدید انتخاب هر وزن کاغذ کاربرد مشخصی دارد. گرماژ مقوا انواع مختلفی دارد که در ادامه به ان اشاره می شود:

  1. مقواهای پشت سفید: این مقواها یک طرف روکش سفید دارد که برای سطوح داخلی جعبه ها استفاده می شود. از مهمترین مزایای این مقواها بهداشتی بودن آن در مقایسه با انواع دیگر مقوا است. از این نوع مقوا می توان برای چاپ نیز استفاده کرد.
  2. مقواهای پشت طوسی: نوع دیگری از مقوا که یک طرف آن سفید و طرف دیگر توسی است. این مقواها بازیافتی است، از همین رو برای بسته بندی کاربرد زیادی دارد. جعبه های کفش یا بسته بندی لوازم بهداشتی و قطعات مکانیکی از جمله کاربردهای این مقوا است. گرماژ این مقوا از 180 تا 500 گرم است.
  3. مقواهای گلاسه: این نوع مقوا که جنس آن گلاسه یا روغنی است گرماژ 200 تا 300 گرم بده و عمدتا به دلیل بافت نرم و دانسیته پایین برای بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.
  4. مقوای گریس گارد: گرماژ این نوع مقوا نیز 300 تا 500 گرم بوده و از آن می توان برای بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد.

نحوه محاسبه وزن کاغذ؟

نحوه محاسبه وزن کاغذ؟

فرض کنید می خواهید وزن کاغذ را برای چاپ پاکت محاسبه کنید. به طور کلی فرمولی ثابت برای محاسبه گرماژ وجود دارد که به شرح زیر است:
جرم کاغذ تقسیم بر واحد سطح آن به مترمربع را محاسبه و در نهایت ضرب در یک میلیون می کنید تا گرماژ به دست آید.
G=(m/a)*1000000
اطلاع از وزن و ضخامت کاغذ کمک می کند تا اگر می خواهید اقدام به چاپ تراکت کنید، بتوانید بهترین کاغذ را انتخاب کنید.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: سایز و ابعاد انواع کاغذهای A6،A5،A4،A3،A2،A1،A0 چقدر است؟

_____________________________________________________________________

جمع بندی

همانطور که در این مقاله به طور کامل گفته شد گرماژ کاغذ پارامتری است که براساس آن کاغذ و مقوا دسته بندی می شود. همین فاکتور کمک می کند تا بتوانید از کاغذ برای کاربری های مختلف مورد استفاده قرار دهید.
انواع کاغذی که در بازار براساس گرماژ وجود دارد شامل کاغذهای 70 گرمی، 90 گرمی، 100 گرمی، 120 گرمی است. در وزن های بیشتر دسته بندی مقواها برای کاربردهای مختلف مورد توجه است. کاغذ بریستول با وزن 145 گرم سبک ترین نوع مقوا است و پس از آن انواع دیگر مقوا شامل 180 گرمی، 200 گرمی و 300 گرمی مورد استفاده قرار می گیرد.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021