کاغذ کرافت چیست و چه کاربردی دارد؟

کاغذ کرافت چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از پرکاربردترین کاغذهای پر مصرف در صنایع مختلف چاپ، نشر، بسته بندی و… کاغذهای کرافت است. اما کاغذ کرافت چیست و چه کاربردی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید نخست با نحوه تولید این نوع کاغذ و دلایل استفاده از آن آشنا شوید. در این مقاله به شما خواهیم گفت کاغذ کرافت چیست و چه کاربردی دارد؟

کاغذ کرافت چیست؟

کاغذ کرافت در واقع همان کاغذ کاهی های معروف است که در زمره انواع کاغذهای سبز و دوستدار محیط زیست به شمار می آید. رنگ تیره آن به شکلی است که در بسیاری از کارهای هنری و تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد. البته از این نوع کاغذ با ضخامت های خاص در صنایع مختلف مثل بسته بندی نیز استفاده می شود. کرافت در آلمانی به معنی قوی می باشد. چرا که این کاغذها در مقایسه با انواع دیگر کاغذ دارای مقاومت بیشتری در برابر پارگی است. برای تولید کاغذهای کرافت چوب را به شکل خمیر درآورده و سپس با پردازش خمیر سلولز مواد شیمیایی خاصی به آن اضافه می شود. این مواد باعث بالا رفتن میزان استحکام کاغذ می شود. از همین رو می توان از نوع ضخیم این کاغذها برای کارتن های بسته بندی استفاده کرد. شکل ظاهری این کاغذها کلاسیک است از همین رو می توان دایره وسیعی از نیازها را با آن رفع کرد.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: تفاوت ساک دستی کرافت و مقوایی چیست؟

_____________________________________________________________________

کاغذ کرافت چگونه تولید می شود؟

کاغذ کرافت چگونه تولید می شود؟

تولید کاغذ کرافت بسیار ساده است. به پروسه تولید این کاغذ نیز کرافت گفته می شود. طی این فرایند تولید کاغذ در محیط خنثی یا قلیایی انجام می شود، که در نهایت مقاومت بالای کاغذ را رقم میزند.

برای تولید این کاغذ از فیبر به دست آمده از چوب درختان استفاده می شود. بهترین چوب برای تولید این کاغذ چوب درختان بامبو، کاج و کنف می باشد.

پس از آن این فیبر به شکل خمیر در آمده و برای تولید کاغذ آماده می شود. مرحله خمیرسازی می تواند به دو شکل مکانیکی یا شیمیایی باشد. 

در فرایند شیمیایی براده های چوب را برای هضم بیشتر در محلول سولفات قرار می دهند. پس از ان ترکیب لینگن و آب را به آن اضافه می کنند تا فرایند شیمیایی خمیر کاغذی شکل بگیرد. این خمیر تیره همان کرافت است.

فرایند مکانیکی نیز خمیرسازی با آسیاب کردن کنده های چوب انجام می شود. این فرایند در مقایسه با نوع شیمیایی کم هزینه تر است.

در نهایت خمیر به دست آمده به کاغذ یا ورق های کرافت تبدیل می شود. تولید اندازه ها و ضخامت های مختلف کاغذ نیز دستگاه های مختلفی را نیاز دارد. در این مرحله

خمیر را می کوبند

براساس نوع کاغذ مواد مختلفی مثل صمغ، نشاسته یا رزین را به آن اضافه می کنند

خمیر را با دستگاهی فشرده می کنند تا آب آن جداسازی شود

کاغذ نیمه ساخته شده توسط غلتک های پشمی و نمدی فشرده و آب اضافه آن خارج می شود

کاغذ تولید شده دور چرخ پیچیده می شود

کاربرد کاغذ کرافت

کاربرد کاغذ کرافت

کاربردهای زیادی از این نوع کاغذها می شود از همین رو می توان طیف وسیعی از انواع این کاغذ را در محیط اطراف مشاهده کرد. از کارتن های بسته بندی تا پاک های نامه و کاغذهای هنری و… . از مهمترین کاربردهای این نوع کاغذها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت بسته بندی
  • بسته بندی مواد غذایی
  • بسته بندی لوازم بهداشتی
  • مورد استفاده در صنعت حمل و نقل
  • مورد استفاده در لوازم و تجهیزات هنری
  • مورد استفاده در چسب های نواری
  • استفاده در صنعت چاپ کتاب

علاوه بر موارد گفته شده از این کاغذها به وفور در صنعت تبلیغات نیز استفاده می شود. طراحی های خاص تبلیغاتی مانند چاپ تراکت کرافت نمونه ای از روش های استفاده از کاغذهای کرافت به شمار می آید. در صورتی که بخواهید از این کاغذها برای تبلیغات استفاده کنید باید طراحی متناسب با آن را در نظر بگیرید. برای این منظور می توانید از کارشناسان و طراحان خبره شرکت چاپ بازار مشاوره بگیرید.  

مزایای استفاده از کاغذ کرافت

مزایای استفاده از کاغذ کرافت

همانطور که اشاره شد این کاغذها طیف وسیعی از نیازهای مشتریان را برطرف می کند که این موضوع نشان دهنده میزان محبوبیت و کاربرد بالای این کاغذها است. البته در نظر داشته باشید علاوه بر ارزان بودن آن، این کاغذها مزیت های دیگری نیز برای مصرف کنندگان دارند که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • مقاومت بالا در برابر فشار و پارگی: یکی از مهمترین دلایلی که این کاغذ قابلیت استفاده در طیف وسیعی از صنایع دارد میزان بالای مقاومت آن می باشد. کیفیت کاغذهای کرافت به شکلی است که می توان به راحتی از آن برای بسته بندی استفاده کرد و برای حمل و نقل وسایل سنگین مورد استفاده قرار داد.
  • ضد لغزش: کاغذ کرافت به شکلی ساخته شده وسایل در آن حرکت نمی کند و می توان از آن برای محافظت بین وسایل داخل کارتن استفاده کرد. این کاغذ برای بسته بندی لوازم حساس و شکستنی بسیار مناسب است. این موضوع روند حمل و نقل و جابجایی بسته بندی محصولات را تسریع می کند.
  • دوستدار محیط زیست: در فرایند تولید این نوع کاغذ مواد اولیه مورد استفاده کمترین آسیب را برای محیط زیست دارد، همچنین به راحتی می توان آن را بازیافت کرد. کرافت ماده ای غیر سمی و طبیعی است از همین رو محیط زیست را به مخاطره نمی اندازد.
  • قیمت مناسب: یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این کاغذ، قیمت مناسب و ارزان آن است. این مزیت در کنار مقاومت بالا باعث شده بسیاری از صنایع از آن استفاده کنند.
  • دارای استانداردهای بهداشتی: از این کاغذ به راحتی می توان برای بسته بندی مواد غذایی و لوازم دارویی و بهداشتی استفاده کرد. این مزیت نیز به دلیل سالم بودن و عدم افزودنی های شیمیایی مضر در فرایند تولید این کاغذ می باشد.
  • مناسب برای بسته بندی در اندازه های مختلف: این کاغذها این قابلیت را دارند که برای صنعت بسته بندی در اندازه مختلف کوچک تا بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. از جعبه های پیتزا تا لیوان های یکبار مصرف کاغذی بخشی از مواردی است که می توان از کاغذهای کرافت برای تولید آن استفاده کرد.
  • کاربردهای دیگر: از کاغذ کرافت می توان برای پوشش کف ساختمان در زمان بازسازی استفاده کرد. مقاومت بالای این کاغذها کمک می کنند تا طی روند پروژه بازسازی پارکت و کفپوش ساختمان از آسیب مصون باشد. همچنین به دلیل ارزان بودن می توان با خیال آسوده از این کاغذها استفاده کرد.

___________________________________________________________________

حتما بخوانید: فرم بندی در چاپ چیست؟

_____________________________________________________________________

در چاپ چه اقلامی می توان از کاغذ کرافت استفاده کرد؟

در چاپ چه اقلامی می توان از کاغذ کرافت استفاده کرد؟

یکی از مهمترین کاربردهای کاغذ کرافت استفاده برای تولید اقلام کاغذی تبلیغاتی و هنری است. به طور مثال شما می توانید با این کاغذ یک ساک دستی کرافت زیبا و هنری و در عین حال کلاسیک درست کنید. هدایای تبلیغاتی یا هر هدیه دیگری را در آن قرار داده و به دیگران هدیه بدهید.

از این کاغذ می توان برای چاپ پاکت کرافت  نیز استفاده کرد. به طور کلی می توان از این کاغذ برای اهداف هنری و تبلیغاتی به اشکال مختلف استفاده کرد. فقط باید این نکته را در نظر داشته باشید که نوع این کاغذ کلاسیک است و باید در زمان استفاده هماهنگی لازم را با محتوای چاپ شده روی آن را داشته باشد.

شما می توانید از این کاغذ برای کارت کرافت برای کارت دعوت عروسی، کارت تبریک تولد و… نیز به شیوه ای هنرمندانه استفاده کرد. به هرحال محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

جمع بندی

کاغذ کرافت از انواع کاغذهای پرمصرف و محبوب به شمار می آید که برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. روزانه با مصارف متنوع این کاغذ مواجه می شویم. از بسته بندی مواد غذایی گرفته تا انواع کارت های عروسی و هنری. این کاغذ در کنار کاربرد زیاد به دلیل مقاومت بالا و قیمت ارزان نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان محبوبیت  دارد. علاوه بر این کاغذ کرافت قابل بازیافت بوده و کمترین آسیب را در فرایند تولید و بازیافت برای محیط زیست دارد. از همین رو می توان به راحتی از این کاغذ استفاده کرد.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021