تاریخچه صنعت چاپ در ایران و جهان

تاریخچه صنعت چاپ در ایران و جهان

یکی از مهمترین عوامل تحول در سطح تعاملات زندگی انسان ها صنعت چاپ بوده است. شاید وقتی اقدام به چاپ کارت ویزیت فوری می کنید و در کمتر زمانی سفارشات خود را تحویل می گیرید، ندانید که صنعت چاپ در ایران و جهان چه سیر تحولی را طی کرده تا امروز به دست ما رسیده است. در این مقاله سعی داریم هر آنچه مربوط به صنعت چاپ در ایران و جهان و مسیری که این صنعت در طول تاریخ طی کرده تا به دست ما برسد، اشاره می کنیم.

تاریخچه صنعت چاپ در جهان

صنعت چاپ در ایران و جهان از بدو ظهور تحول زیادی در زندگی انسان ها و سطح روابط آن ها ایجاد کرده است. پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین چاپی کمک کرده تا بسیاری از ساحات زندگی انسان به آن وابسته باشد. حتما روزانه با خیل عظیمی از انواع روش های تبلیغاتی چاپی مواجه شده اید که به عنوان صاحب کسب و کار در امر چاپ تراکت و سایر اقلام چاپی تبلیغاتی مداخله داشته اید، و یا به عنوان مخاطب و مشتری در معرض این دست تبلیغات قرار گرفته اید و به نوعی مصرف کننده آن بوده اید. در واقع صنعت تبلیغات نیز به ویژه در گذشته برای موفقیت مرهون صنعت چاپ بوده است امروزه نیز تولیدات تبلیغاتی و حتی کاربردی مانند چاپ برچسب از این صنعت بهره مند است.اگر بخواهیم به طور خلاصه به صنعت چاپ بپردازیم، می توان گفت بر اساس مطالعات باستان شناسان صنعت چاپ صدها سال پیش مورد استفاده انسان ها بوده است. از آن زمان که انسان های غارنشین برای ارتباط با هم از تصویر استفاده می کردند. رفته رفته انسان ها یاد گرفتن که بجز دیواره های غار می توانند برای برقراری ارتباط اط سطوحی مانند پوست و چرم حیوانات نیز استفاده کنند.
دوران تاریخی چاپ را می توان به 6 دوره تقسیم کرد:

  • دوران تاریخی
  • دوران باستان
  • دوران چینی ها
  • دوران هنری چاپ
  • دوران چاپ مکانیکی
  • دوران فتو مکانیکی

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: معرفی انواع دستگاه چاپ کارت ویزیت

_________________________________________________________________

تاریخچه صنعت چاپ در جهان

صنعت چاپ در چین

در تاریخ چاپ یکی از دوران های مهم و اثربخش می توان به تاریخ چاپ چین اشاره کرد. براساس مطالعات صورت گرفته چینی ها برای نخستین با از چاپ استفاده کردند. در واقع این دوران مربوط به سال 1401 میلادی می شود که نشان می دهد، آن ها زودتر از گوتنبرگ چاپ را کشف کرده اند. پس از ان سلسله تانگ در سال های 618 تا 906 توانستند از طریق چاپ باسمه استفاده کنند. در این دوران از چوب حکاکی شده برای چاپ روی پارچه استفاده می کردند. در سال 593 نیز چینی ها نوشته ها و نقاشی های بودایی را روی کاغذ و چوپ چاپ می کردند. قدیمی ترین کتاب چاپی نیز مربوط به سال 868 است که آموزه های مذهبی بودا در آن چاپ شده است. در قرن 9 نیز اولین کتاب های چاپی را تولید کردند و تا زمان رسیدن صنعت چاپ به دیگر کشورهای دنیا میدان دار بی رقیب در این صنعت بودند.

صنعت چاپ در اروپا

بخش دیگری از صنعت چاپ که دانستن آن اهمیت دارد مربوط به سیر تحولی است که صنعت چاپ در اروپا گذرانده است. همانطور که می دانید صنعت چاپ برای اروپایی ها با نام گوتنبرگ گره خورده است. اما در حقیقت صنعت چاپ نخستین بار توسط مارکوپولو از آسیا به اروپا راه پیدا کرد. گوتنبرگ نیز با ایده گرفتن از این کتاب های چاپی دستگاهی را اختراع کرد برای حروف قطعات چاپی ساخت و توانست برای نخستین بار چاپ را روی سطح کاغذ از طریق جوهر منتقل کند. او با این روش سرعت چاپ را به روزانه 300 تا 500 برگه افزایش دارد. او برای نخستین بار کتاب مقدس را که 42 سطر بود برای نخستین بار چاپ کرد. سرعت فراگیری صنعت چاپ در اروپا به سرعت سرایت کرد و تا قرن 15 بیش از 200 چاپخانه در سراسر اروپا فعال شد.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: انواع چاپ و معرفی تمامی روش های چاپ

_________________________________________________________________

تاریخچه صنعت چاپ در اروپا

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

در بررسی صنعت چاپ در ایران و جهان، ایران نیز سیر تحول جالبی را پشت گذاشته تا به امروز رسیده است. اولین بار در سال 1225 نخستین دستگاه چاپ سنگی وارد شهر تبریز شده که میرزا صالح آن را از اروپا با خود آورده بود. تا 50 سال این روش چاپی در ایران مورد استفاده بود و چاپخانه ها از آن برای اقلام مختلف چاپی استفاده می کردند.

علاوه بر تبریز به مرور چاپخانه ها یکی پس از دیگری در شهرستان های دیگر مانند تهران سرایت کرد. تهرانی ها برای نخستین بار در سال 1240 با تلاش میرزا زین العابدین چاپخانه دار شدند. در این زمان چاپخانه تهران کار انتشار کتب دینی و مذهبی را انجام می داد.
صنعت چاپ به حدی برای ایرانی ها اهمیت و پررنگ بود که یک روز از تقویم ملی به این نام نامگذاری شده است. 11 شهریور در تقویم ایرانی ها به نام روز ملی صنعت چاپ در ایران شناخته می شود که دلیل این نامگذاری تلاش های اسدالله جامی است که در سال 1382 به درخواست اهالی صنعت چاپ موفق شد، درخواست آن ها را به گوش نمایندگان مجلس برساند.

تاریخچه صنعت چاپ در ایران

اولین محصول چاپی در ایران

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اولین تصویر چاپ شده در ایران مربوط به اولین کتاب مصوری بود که در سال 1259 مربوط به داستان لیلی و مجنون منتشر شد. یوسف اعتصامی نیز اولین چاپخانه ایران را در سال 1270 راه اندازی کرد. این کتاب مصور در دوران پادشاهی محمد شاه منتشر شده بود.
اما اولین محصول چاپی مربوط به رساله فتحنامه بود که توسط میرزا ابوالقاسم قائم مقام نوشته شده بود. چاپ این کتاب در سال 1233 انجام شد.

از آن سال ها تا به امروز تحولات عظیمی در صنعت چاپ در ایران و جهان رخ داده و محصولات چاپی نیز نه تنها محدود به کاغذ نیست بلکه می توان از انواع متریال برای محصولات چاپی استفاده کرد. به طور مثال چاپ ست اداری چرمی یکی از از مواردی است که برخی از کسب و کارها مورد استفاده قرار می دهند. در حال حاضر شرکت های زیادی در قالب چاپ و طراحی در حال فعالیت هستند و بسیاری از مشتریان سفارشات خود را برای انجام به روش های مختلف و با دستگاه های متعدد، به آن ها می سپارند. شرکت طراحی و چاپ، چاپ بازار یکی از شرکت های معتبر در زمینه انواع اقلام چاپی مانند چاپ سربرگ، تراکت، پاکت، ست اداری و… است که می توانید سفارشات خود را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به این شرکت بسپارید.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: چاپ پلات و لمینت چیست؟پلات چه کاربردی دارد؟

_________________________________________________________________

تاریخچه صنعت چاپ

نتیجه گیری

صنعت چاپ در ایران و جهان از زمان ظهور در زندگی انسان ها توانسته تحولات زیادی را از نظر ارتباطی ایجاد کند. رساندن پیام به راه های دور و نیز انتشار متونی که در قالب خبر، تبلیغات و… انجام می شده بخشی از مواردی است که در تاریخ صنعت چاپ انسان ها تجربه کرده اند. امروزه نیز صنعت تبلیغات با بهره گیری از چاپ توانسته در رونق کسب و کارها و درآمدزایی آن ها اثر بخش باشد. چاپ ساک دستی، اقلام تبلیغاتی، بنر و کاتالوگ و… بخشی از مواردی است که از چاپ برای تبلیغات استفاده می شود. چاپ فولدر، کتاب و جزو نیز در کنار این موارد کماکان مورد استفاده انسان ها می باشد.

 

سوالات متداول

1- اولین تصویر و کتاب چاپی در ایران مربوط به چه زمانی است؟
اولین تصویر چاپی در زمان پادشاهی محمدشاه صورت گرفت که در آن زمان کتاب مصور لیلی و مجنون از طریق صنعت چاپ منتشر شد. اولین کتاب چاپی نیز مربوط به به رساله فتح نامه بود که توسط میرزا ابوالقاسم قائم مقام نوشته شده بود. چاپ این کتاب در سال 1233 انجام شد.

2- سیر تحول صنعت چاپ در ایران و جهان به چه صورت است؟
صنعت چاپ از انسان های اولیه و غارنشین به اشکال مصور روی دیوارهای غار وجود داشته اما رفته رفته انسان ها کشف کردند که می توانند از سطح برگ و پوست حیوانات برای چاپ استفاده کنند. چینی ها اولین کسانی بودند که توانستند از چاپ استفاده کنند، اما اولین دستگاه چاپ پس از انتقال کتاب های آسیایی توسط مارکوپولو به اروپا توسط گوتنبرگ ابداع شد. پس از آن دستگاه های چاپ متعددی ساخته شد که هر کدام بخش زیادی از نیاز انسان ها را در این صنعت رفع می کرد. تابه امروز که صنعت چاپ به پیشرفته ترین حالت ممکن خود رسیده است. نیاز انسان ها به چاپ نیز دیگر محدود به انتشار کتاب نیست. بلکه از آن برای رونق کسب و کار خود و آموزش نیز استفاده می کنند.

3- چه زمانی برای اولین بار صنعت چاپ وارد ایران شد؟
اولین بار در سال 1225 نخستین دستگاه چاپ سنگی وارد شهر تبریز شده که میرزا صالح آن را از اروپا با خود آورده بود. تا 50 سال این روش چاپی در ایران مورد استفاده بود و چاپخانه ها از آن برای اقلام مختلف چاپی استفاده می کردند

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021