چاپ پلات و لمینت چیست؟پلات چه کاربردی دارد؟

چاپ پلات و لمینت چیست؟پلات چه کاربردی دارد؟

برای چاپ هر پوستر یا تراکت تبلیغاتی، با روش‌های مختلفی برای چاپ آشنا می‌شویم، اما روش چاپ پلات چیست؟ این مدل چاپ یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال است که به‌راحتی تصاویر با عرض‌های بزرگ‌تر را به چاپ می‌رساند و تمام عملیات چاپ توسط دستگاهی به‌نام پلاتر انجام‌می‌شود.
این‌روزها که تبلیغات و چاپ ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اکثر افراد و شرکت‌ها برای بازاریابی محصولات خود اهمیت فراوانی به کیفیت و روش چاپ نشان می‌دهند و هنوز هم یکی از روش‌های تبلیغات، چاپ است، برای به تصاویر کشیدن محصولات عمدتاً از روش‌های مختلف مانند مجلات، روزنامه‌ها، بنرها و تراکت ها استفاده می‌شود. اگر شما هم تصمیم به تبلیغات چاپی دارید و دوست دارید بدانید چاپ پلات چیست و با مزایای آن آشنا شوید، در این مطلب همراه ما باشید.

______________________________________________________________________________

حتما بخوانید: کاتالوگ خشتی چیست؟

______________________________________________________________________________

 

چاپ پلات با نام دیگر چاپ عریض شناخته می‌شود که شباهت زیادی با پوستر دارد. با این تفاوت که با کمک این دستگاه امکان چاپ تا حدود 30 متر نیز وجود دارد. قبل از حضور دستگاه پلاتر، چاپ عریض و بیلبوردهای بلندتر بسیار سخت بود، اما امروزه تمام بنرهای بلند و عریض با استفاده از پلاتر تولید می‌شود. ماهیت چاپ پلات به‌گونه‌ای است که هر چقدر عرض کار چاپ بیشتر باشد، هیچ‌گاه کیفیت آن افت پیدا نمی‌کند و برخلاف دیگر سیستم‌های چاپ در تنظیم رنگ، تمیزکاری و اتصال بنرهای جدا دچار مشکل نخواهد شد. از این روش معمولاً برای تبلیغات فضاهای بزرگ مانند نمایشگاه استفاده می‌کنند.

انواع چاپ پلات لمینت

حال که می‌دانید چاپ پلات لمینت چیست؟ خوب است با انواع آن نیز آشنا شوید. این مدل چاپ و امکاناتی که دستگاه در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد، خدماتی مانند چاپ برچسب، پوستر و… با تحول شگفتی مواجه شده‌است و امکان چاپ مدل‌های مختلف وجود دارد:

پلات لمینت مات

چاپ پلات لمینت چیست؟ این مدل چاپ همان پلات است که با این تفاوت، هیچ بازتابی داخل تصویر مشاهده نمی‌کنید. در چاپ کارت ویزیت تعداد کم یا برچسب مدل مات بسیار پرطرفدار است. زیرا بیشتر روی طراحی و محتوا تمرکز دارد و رنگ‌های جذاب و متفاوت به‌وسیله چاپ مات نمایان و چشمگیر هستند. جالب است بدانید استفاده از پلات لمینت برای برپایی نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود و به‌دلیل مات بودن امکان فیلم‌برداری با کیفیت وجود دارد.

پلات لمینت براق

این مدل، برخلاف لمینت مات براقی خاصی در چاپ مشاهده و موجب جلب توجه بیشتر مخاطبین می‌شود. بنابراین انتخاب میان این المان کاملاً سلیقه‌ای است و افراد علاقه‌مند به زرق و برق و پرشور جلوه‌دادن نمایشگاه و ابزار تبلیغاتی از پلات لمینت براق استفاده می‌کنند. همچنین برای چاپ تراکت ارزان ایده جالبی است.

پلات سلفون ماسه‌ای

این روش چاپ به استحکام و مقاومت بالا معروف و جنس کاغذ همانند ماسه دارای فراز و نشیب است. همچنین از نظر کیفیت تصویر هیچ تفاوتی با مدل‌های قبلی ندارد.

پلات سلفون مخملی

همانطور که از نام این پلات مشخص است هنگام لمس با دست نرمی خاصی احساس می‌شود و برای طراحی برخی کارت‌های ویزیت قابل‌استفاده است. این مدل چاپ هیچ مشکلی در خوانایی و کیفیت تصاویر ایجاد نمی‌کند، اما از نظر ظاهری بسیار متفاوت و کاربرپسند است.

 

چاپ پلات

ویژگی‌های چاپ پلات

این مدل چاپ سرعت و کیفیت بی‌نظیری دارد و روان بودن دستگاه چاپ موجب تولید تصاویر یکدست و بدون ایراد شده‌است. جوهر قابل‌استفاده نیز با محیط‌زیست سازگاری دارد و بر پایه آب طراحی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های پلات می‌توان به نوع کاغذ آن نیز اشاره کرد که برای افزایش کیفیت تصاویر از کاغذی به‌نام کود استفاده می‌کنند. با کمک این کاغذ احتمال پخش جوهر کاهش می‌یابد و کیفیت چاپ دوچندان می‌شود. همچنین خشک کردن جوهر با تاباندن نور ماورای‌بنفش انجام‌می‌شود که این نور در کمترین زمان این‌کار را انجام می‌دهد.

جنس پلات لمینت

به‌دلیل حلالیت جوهر پلات، طول عمر چاپ بسیار پایین است. برای رفع این مشکل در پایان کار از پوششی مناسب روی چاپ استفاده می‌شود. به‌همین‌خاطر، این مدل چاپ را چاپ پلات لمینت می‌گویند و از آن برای طراحی بنرهای زیبا و راهکارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند. در حالی‌که برای خدمات دیگر مانند چاپ تراکت کرافت نیازی به افزایش کیفیت و استحکام وجود ندارد.

مزایای چاپ پلات لمینت

  • مواد لمینت روی کاغذ از آسیب‌دیدگی آن حد زیادی جلوگیری می‌کند.
  • امکان استفاده از لمینت در دو حالت مات و براق وجود دارد که هر کدام از نظر ظاهری جذابیت متفاوتی دارد.
  • لمینت روی کاغذ چاپ در دو حالت سرد و گرم قابل‌استفاده است که مدل سرد زیبایی متفاوتی دارد و از نظر جذابیت بیشتر گران‌تر است.
  • کیفیت چاپ بسیار مناسب است و جلوه بیشتری نسبت به دیگر روش‌های چاپ دارد.
  • تمیز کردن این مدل چاپ راحت است و تنها با استفاده از دستمالی مرطوب پاک می‌شود.
  • جوهر مورد استفاده بسیار سریع خشک می‌شود و قدرت جذب آن بالا است.
  • استحکام و دوام بنر در برابر عوامل خارجی مانند تغییرات آب و هوایی مناسب است.

معایب چاپ پلات لمینت

چاپ پلات برای فضاهای داخلی گزینه بهتری است و احتمال این‌که در برابر مشکلات زیاد محیط بیرونی دوام بالایی نداشته‌باشد، وجود دارد. دیگر عیب این چاپ نیز امکان حداکثر عرض چاپ حدود 1.5 متر است.

کاربردهای پلات و لمینت

شرکت‌های مختلفی در زمینه چاپ پلات فعالیت دارند که از معروف‌ترین و با تجربه‌ترین شرکت‌ها، چاپ بازار است. این شرکت در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی مانند بنر، کارت ویزیت و… فعالیت دارد و کیفیت خدمات خود را کاملاً تضمین می‌کند. در موارد زیر با کاربرهای این مدل چاپ آشنا می‌شوید:

  • ایده‌ای تأثیرگذار برای بازاریابی و تبلیغات
  • مناسب برای چاپ بنرهای نمایشگاهی و فروشگاه‌ها
  • بهترین گزینه برای فعالیت‌های دانشجویی مانند چاپ نقشه‌های با کیفیت
  • مناسب برای تخته شاسی ها و قاب‌های فلزی
  • مناسب برای چاپ ساک دستی تبلیغاتی

 

کاربرد چاپ پلات و لمینت

تفاوت پلات رنگی و لمینت

چاپ پلات رنگی گزینه پرطرفداری برای به نمایش گذاشتن انواع رنگ هاست. با کمک پلات می‌توان تصاویر مختلفی را با رنگ‌های شاد و اثربخش به چاپ رساند و از کیفیت و شیک بودن آن لذت برد. معمولاً از این روش چاپ برای فضاهای داخلی مانند نمایشگاه‌ها، مستندهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند و هنرهای دانشجویی و معماران عزیز با کمک پلات رنگی در بالاترین کیفیت به تصویر کشانده می‌شود.

تفاوت پلات لمینت سرد و گرم

مهم‌ترین تفاوت میان این دو روش، کاغذ مورد استفاده‌است. در روش لمینت گرم از کاغذ کوتد استفاده می‌شود، در حالی‌که برای لمینت سر از دیگر کاغذها مانند گلاسه نیز می‌توان استفاده نمود. همچنین برای کاهش تأثیر منفی نور بر چاپ، برای لمینت سرد از مدل مات استفاده می‌کنند، اما بیشتر مواقع چاپ پلات برای فضاهای داخلی استفاده می‌شود.

تفاوت چاپ پلات و چاپ بنر

هر دو به‌عنوان چاپ عریض شناخته می‌شود که با کمک آن‌ها، امکان تولید تصاویر بزرگ‌تر محقق شده‌است. با این تفاوت که دستگاه چاپ پلات برای فضای داخلی مناسب است، اما دستگاه چاپ بنر به‌عنوان دستگاه مناسب برای چاپ فضای داخلی استفاده می‌شود. همچنین جنس بنر از نوع پلاستیک است که شباهت زیادی با سفره دارد و هزینه چاپ آن بسیار کمتر از چاپ پلات لمینت است. دیگر تفاوت میان این روش، زمان چاپ و سرعت خشک شدن جوهر می‌باشد، تقریباً مدت‌زمان احتمالی برای چاپ و خشک شدن جوهر برند سه برابر طولانی تر از پلات تخمین می‌زند.

کاغذهای مورد استفاده در چاپ پلات

معمولاً از کاغذهای مختلفی برای این روش چاپ استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و شرایط متفاوتی برای چاپ دارد. از جمله رایج‌ترین کاغذهای چاپ پلات می‌توان به کوتد، گلاسه و فتو گلاسه اشاره کرد که فرایند چاپ هر کدام با دیگری متفاوت است.

فرآیند چاپ پلات با دستگاه پلاتر

دستگاه پلاتر تصاویر گوناگون را تا عرض 150 سانتی‌متر روی کاغذهای مختلف مانند گلاسه چاپ می‌کند و هیچ محدودیتی در چاپ بنرهای مختلف با عرض بزرگ وجود ندارد. پلاترها در دو نوع سیاه سفید و رنگی هستند که امروزه چاپ رنگی آن محبوبیت بیشتر در صنعت چاپ دارد که برای اجرای چاپ از کامپیوتر فرمان می‌پذیرد و تصویر انتخاب از کامپیوتر خوانده می‌شود. سیستم الکترونیکی داخل دستگاه نیز نحوه تزریق رنگ روی کاغذ را به هد اعمال می‌کند.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021