۲۱ نکته کاربردی برای طراحی سربرگ حرفه ای

۲۱ نکته کاربردی برای طراحی سربرگ حرفه ای

اکثر شرکت‌ها در تلاش هستند ست اداری منحصر به فردی داشته باشند اما بعد از چاپ ست اداری در بعضی از مواقع شاهد طرح‌های تکراری در طراحی سربرگ و طراحی کارت ویزیت هستیم، بنابراین مهم است که در همان مراحل اولیه نکات مهم در طراحی سربرگ را مد نظر قرار دهید. در این مقاله قصد داریم ۲۰ نکته مهم طراحی سربرگ را به همراه مثال‌های آن توضیح دهیم.

در مقاله قبل در مورد طراحی تراکت  صحبت کردیم و مثال‌هایی را در مورد چاپ تراکت بررسی کردیم. موارد بی‌انتها و ظریفی درباره طراحی سفارشی سربرگ به منظور مکاتبات تجاری یا شخصی شما وجود دارد.

حتی اگر شما هرگز مکاتبات دستی نداشته باشید یک نامه تایپ شده در یک سربرگ که در صدر صفحه با حروف برجسته قرار دارد هوشمندانه‌تر و متفکرانه‌تر به نظر می‌رسد. نامه‌ای که دارای لوگوی تجاری و برند شما است یکی از راه‌های تحت تاثیر قرار دادن مشتری‌ها و به یاد ماندنی‌تر کردن شرکت شما است. نکته جالب درباره طراحی سربرگ این است که می‌تواند برای هر نوع نامه‌ای از جمله: اسناد دیجیتال، خبرنامه، فاکتورها، یادداشت‌های تشکر و قدردانی و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

اگر شما مطمئن نیستید که برای طراحی سربرگ خود از کجا شروع کنید ما در اینجا نکاتی را که مربوط به طراحی و چاپ سربرگ است و همچنین مثال‌هایی در این باره را آورده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۱. برندسازی کنید

طراحی سربرگ - برندسازی کنید

بله، شما احتمالا باید یک لوگو را در سربرگ خود بگنجانید به خصوص اگر سربرگ شما تجاری باشد. اما بهتر است به روش‌های خلاقانه دیگری که می‌توانید از طریق آن به طور خلاقانه برندسازی کنید نیز فکر کنید. «شین هلم» در اینجا از بخش‌هایی از لوگی اصلی هم در سربرگ و هم در کارت ویزیت استفاده می‌کند. این حرکت هوشمندانه دو وظیفه مضاعف را برای شما انجام می‌دهد. اول اینکه رنگ‌های برند روی قطعات لوگو به عنوان یک عنصر طراحی بصری جلب توجه می‌کند و دوم اینکه تصاویر برند به شکلی تاکید می‌شوند که اجباری یا تکراری به نظر نمی‌رسند.

پيشنهاد چاپ بازار: طراحی لوگو حرفه ای؛ ۲۰ ترفند کاربردی خلق یک لوگوی جذاب

۲. سربرگ را ساده نگه دارید

طراحی سربرگ - سربرگ را ساده نگه دارید

حتی اگر می‌خواهید به برند خود تاکید کنید همانطور که در نکته قبلی نیز اشاره کردیم نباید این کار را به گونه‌ای انجام دهید که از محتوای اصلی دور شوید. «جانی دلاپ» یک یا دو رنگ را انتخاب کرده است و در یک طراحی با فضای مناسب حروف را قرار داده است که با وجود سادگی این طراحی تاثیر زیادی دارد.

۳. از فضا به خوبی استفاده کنید

طراحی سربرگ - از فضا به خوبی استفاده کنید

به طور سنتی طراحی سربرگ در بالای صفحه قرار می‌گیرد اما این به هیچ وجه یک قانون سفت و سخت نیست. در این طراحی می‌بینید که از هر چهار طرف کاغذ برای درج اطلاعات و جزئیات مانند اطلاعات تماس، آدرس و حتی برچسب شرکت استفاده شده است. توجه کنید که در این سربرگ چگونه از لوگوی شرکت استفاده شده تا در لبه سمت چپ صفحه و پایین صفحه الگوی هماهنگی ایجاد کنید. این یک روش مناسب برای تقویت برند است.

۴. آن را ویرایش و آراسته کنید

طراحی سربرگ - ویرایش و آراستگی

اگر شما واقعا می‌خواهید سربرگی متمایز طراحی کنید چاپگری را انتخاب کنید تا بتواند برخی از جلوه‌های ویژه چاپ را انجام دهد. این طراحی توسط «جنیفر لوسی» انجام شده است که دارای چاپی تمام عیار (لبه به لبه، بدون حاشیه) است و به نظر می‌رسد از جوهر فلزی برای ایجاد ظاهری متفاوت در سربرگ استفاده کرده است.

۵. روی تایپوگرافی تمرکز کنید

طراحی سربرگ - استفاده از تایپوگرافی

برای ایجاد یک سربرگ با ظاهری کلاسیک طرحی را امتحان کنید که از نظر تایپوگرافی در سطح بالایی قرار دارد. این سربرگ ترکیبی از شکل‌های زیبا را نشان می‌دهد که با ارائه اطلاعات لازم به شکل سریالی آن را به یک ویژگی جذاب در طراحی تبدیل کرده است.

۶. از تصاویر معنی‌دار استفاده کنید

طراحی سربرگ - استفاده از تصاویر معنی‌دار

این طراحی باعث می‌شود تا از خلاقیت فضای مثبت و منفی استفاده شود تا تصویری را در بر بگیرد که چیزی برای گفتن درمورد برند دارد و به مخاطب مورد نظر مرتبط است. طرح رنگ قرمز و سفید با کنتراست بالا باعث می‌شود که این طرح بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

۷. زوایای معکوس را فراموش نکنید

طراحی سربرگ - زوایای معکوس

اگر شما کسب‌وکاری دارید که نامه‌های فیزیکی ارسال می‌کنید استفاده از حتی یک رنگ یا یک الگو به طراحی شما رنگ و لعاب بیشتری می‌دهد. در این طراحی اگر از نزدیک دقت کنید خواهید دید که الگوی موجود در این سربرگ به طور هوشمندانه اشکال مشابه با لوگو را در قسمت جلوی سربرگ دارد.

۸. یک نشان یا علامت برجسته را امتحان کنید

طراحی سربرگ - علامت برجسته

برای ایجاد یک گرافیک شخصی در اطراف سربرگ قرار دادن یک نشان یا علامت برجسته می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. همانطور که در این طراحی می‌بینید برای این کار می‌توانید از تصاویر یا نمادهایی استفاده کنید که نشان‌دهنده شخصیت یا علایق شما باشد.

۹. مقیاس را افزایش دهید

طراحی سربرگ - افزایش مقیاس

راه دیگر برای تاکید بیشتر بر برند تجاری خود این است که مقداری از عناصر لوگوی خود یا یک گرافیک قابل تشخیص دیگر را مانند یک الگو یا یک عنصر انتزاعی هنری استفاده کنید. این مورد به خصوص برای مواردی که هیچ شکل هندسی یا خطی ندارند بسیار مناسب است. در این سربرگ لوگو به طور قابل توجهی بزرگ شده است و زمینه‌ای چشمگیر را به وجود آورده است.

۱۰. امضای خود را اضافه کنید

طراحی سربرگ - افزودن امضا

استفاده از امضا به عنوان بخشی از طراحی سربرگ شما می‌تواند یک ویژگی متمایز به آن ببخشد و این نوع طراحی بسیار مناسب برای سربرگ‌های شخصی و یا تجارتی است که شامل نام شما می‌شود. از آنجایی که امضای شما منحصر به فرد است این کار یک روش آسان برای ایجاد سربرگی است که می‌توانید مطمئن باشید در هیچ کجای دیگر نخواهید یافت و کاملا متمایز است.

۱۱. مهر اضافه کنید

طراحی سربرگ - افزودن مهر

تمبرهای پلاستیکی کم هزینه هستند و می‌تواند سربرگ (یا کارت ویزیت یا پاکت نامه و هرچیز کاغذی دیگر را) را به حالت اختصاصی در بیاورند. در این طراحی استفاده از مهر یا تمبر زیبایی طراحی را دو برابر کرده است.

۱۲. رنگ لهجه را انتخاب کنید

طراحی سربرگ - انتخاب رنگ

انتخاب یک رنگ مشخص به عنوان لهجه برای روشن‌تر کردن یک طرح سیاه و سفید می‌تواند کاملا سربرگ را تغییر دهد. در  اینجا یک رنگ فیروزه‌ای باعث ایجاد طرحی جدید و مدرن در این سربرگ شده است.

۱۳. به کاغذ سربرگ دقت کنید

طراحی سربرگ - کاغذ سربرگ

کیفیت کاغذی که برای سربرگ خود استفاده می‌کنید می‌تواند تفاوت زیادی در برداشت مخاطب از برند شما داشته باشد. یک کاغذ ضخیم و باکیفیت جلوه‌ای لوکس به سربرگ می‌بخشد. اگر می‌خواهید بر این نکته تاکید کنید که برند شما در سطح بالایی قرار دارد یک کاغذ سربرگ باکیفیت به تقویت برند شما کمک خواهد کرد.

۱۴. مانند یک هنرمند طراحی کنید

طراحی سربرگ - طراحی هنرمندانه

هنرمندان معمولا به ایده گرفتن از یکدیگر و تقلید از کار هم مشهور هستند. این بخشی از فرایند خلاقیت است. بنابراین اگر در طراحی جالب برای سربرگ خود مشکل دارید برای الهام گرفتن می‌توانید به کار دیگر طراحان توجه کنید و از آن‌ها ایده بگیرید.

۱۵. آن را تعییر دهید

اگر هویت برند مستقلی دارید اما می‌خواهید همه چیز را به روز نگه دارید سعی کنید طرح رنگ خود را یک بار تغییر دهید. در این نمونه سربرگ می‌بینید که با استفاده از انتخاب‌های رنگی پرجنب و جوش، به یک لوگوی تایپی ساده رنگ و بویی دیگر بخشیده شده است و آن را متفاوت کرده است.

۱۶. سایز لوگوی خود را به حداکثر برسانید

طراحی سربرگ - سایز لوگو

هرچه افراد بیشتری لوگوی شما را ببینند برنده شما شناخته‌تر خواهد شد. در این نمونه می‌بینید که کارگاه طراحی اجاق گاز با تطبیق لوگو به عنوان یک عنصر تزئینی در گوشه‌ای از طراحی سربرگ تعادل خوبی پیدا کرده است و باعث بهتر دیده شدن لوگو می‌شود.

۱۷. اطلاعات روی سربرگ را کادربندی و محصور کنید

طراحی سربرگ - کادربندی اطلاعات

محصور کردن اطلاعاتی که می‌خواهید در سربرگ خود درج کنید همه چیز را منظم و مرتب جلوه می‌دهد. علاوه بر این با این کار می‌توانید زمانی که نیاز به تغییر باشد کل آن را به صورت یکجا تغییر دهید یا آن را جابجا کنید.

۱۸. رنگ‌ها و شکل‌ها را تکرار کنید

طراحی سربرگ - تکرار شکل ها

در این طراحی سربرگ از دو سایه نارنجی و تکرار خلاقانه خطوط مورب در لوگو استفاده شده تا یک جلوه بصری که با کارت ویزیت ست است را ایجاد کند.

۱۹. کانتراست نور را در نظر بگیرید

طراحی سربرگ - کانتراست نور

ترکیب رنگ‌هایی مثل سیاه و سفید، آبی و کرم، ترکیب‌های کلاسیک رنگی هستند که روی هر سبکی می‌توان کار کرد و نتیجه آن را دید. در اینجا طراحی را می‌بینید که با جفت کردن رنگ‌هایی با کنتراست بالا با یک لوگوی ظریف و ساده توانسته تاثیرگذاری را افزایش دهد.

۲۰. از واترمارک استفاده کنید

طراحی سربرگ - استفاده از واترمارک

گنجاندن واترمارک به عنوان بخشی از طراحی سربرگ شما روشی ظریف برای جلب توجه نسبت به برند شما بدون گرفتن فضای اضافی است. همانطور که در این قطعه می‌بینید واترمارک به اندازه کافی شفاف است و می‌توانید در بالا یا روی آن چیزی بنویسید یا چاپ کنید.

یک طراحی جدید برای سربرگ می‌تواند ابزاری مناسب برای تقویت برند شما باشد و بر روی افرادی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید تاثیر بگذارد. یک چیز مشترک در تمام مثال‌های بالا وجود دارد که باعث برجسته کردن آن‌ها شده است.

همه آن‌ها از عناصر برندسازی مانند لوگو ،نمادها و طرح‌های رنگی خلاقانه استفاده می‌کنند. آن‌ها درواقع روش‌های تازه‌ای برای استفاده از این ویژگی‌ها به منظور ایجاد یک نگاه هماهنگ پیدا کرده‌اند که اغلب در چند چاپ مانند کارت ویزیت و پاکت نامه با هم هماهنگ است.

شما با استفاده از این طرح‌ها و الهام گرفتن از آن‌ها می‌توانید سربرگ‌هایی طراحی کنید که باعث پیشرفت حرفه‌ای شما شود باعث شود شغل شما بهتر به نظر برسد.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021