تایپوگرافی چیست؛ ویژگی‌های اصلی آن

تایپوگرافی چیست؛ ویژگی‌های اصلی آن

تایپوگرافی‌ها در همه جا حضور دارند. آیا تا به حال متوجه فاصله خطوط در لیست مواد موجود در پشت بسته بندی‌های مواد غذایی شده‌اید؟ یا شکل اعداد روی برچسب قیمت یا حتی وزن حروف روی تابلوهای نام خیابان؟ اینها ممکن است منابع الهام بخش شما نباشند، اما بخشی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند. امروزه هنر و تکنیک چیدمان تایپ در متون، بسیار بیشتر از خوانا کردن کلمات اهمیت دارد. با پیشرفت فناوری و امکان دسترسی همه افراد به اینترنت، هنر تایپوگرافی به وجود آمد.

طراحان وب، فونت‌ها و گزینه‌های تایپ فراوانی در اختیار داشتند که تایپوگرافی را از نظر بصری متنوع‌تر از همیشه کرد. این هنر در سطح پایه، هنری است که شامل چینش یک تایپ فیس در ترکیبات مختلف فونت، اندازه و فاصله است. به این ترتیب طیف گسترده‌ای از طرح‌ها از جمله طراحی سایت، طراحی بروشور، طراحی چاپ، کتاب و گرافیک کامپیوتری و… به استفاده ماهرانه از این روش برای تأثیرگذاری بیشتر مخاطب، بستگی دارد. از آنجایی که طراحان از تایپ‌فیس‌ها به صورت استراتژیک برای تأثیرگذاری متون بر خوانندگان استفاده می‌کنند، نحوه تایپ و دیزاین متون یک برند یا وب سایت می‌تواند به تاثیرگذاری بیشتر آن متن بیافراید.

تایپوگرافی چیست؟

طراحی تایپوگرافی چیست؟ به طور خلاصه، تایپوگرافی‌ها هنر تنظیم یک پیام در یک ترکیب خوانا و زیباشناختی هستند که این یک عنصر جدایی ناپذیر از طراحی است. در واقع تایپوگرافی‌ها از طراح نمی‌خواهند که حروف خود را ترسیم کند، بلکه با حروفی که از قبل وجود دارد کار می‌کنند. این فرآیند مستلزم آن است که طراح مجموعه‌ای از تصمیمات مانند انتخاب فونت مناسب، انتخاب اندازه نقطه، فاصله خطوط و ارائه طرحی منطقی را بگیرد. طراحان این کار را می‌توانند با استفاده از لپ تاپ، کامپیوتر و حتی گوشی تلفن همراه هوشمند به سرعت و به راحتی انجام دهند.

به لطف فناوری، تایپوگرافی‌ها و قوانین آن هر روز توسط نسل‌های جدیدی از طراحان به چالش کشیده می‌شود که حروف را به گونه‌ای با یکدیگر ترکیب ‌می‌کنند که ما چندین سال قبل نمی‌توانستیم حتی آن را تصور کنیم. تایپوگرافی، هنر چینش حروف و متون در ترکیب‌ها، اندازه‌های مختلف فونت و فاصله بین آن‌ها است که یک جزء حیاتی در طراحی رابط کاربری به شمار می‌رود و یک سلسله مراتب بصری قوی ایجاد می‌کند، تعادل گرافیکی را برای وب سایت ایجاد کرده و لحن کلی محصول را تعیین می‌کند. همچنین این هنر باید خوانایی و دسترسی به متون را بهینه کند و یک تجربه عالی برای کاربران به وجود بیاورد.

سفارش چاپ کارت ویزیت فوری با بهترین قیمت کلیک نمایید.

فرآیند تایپوگرافی

فرآیند تایپوگرافی

تایپوگرافی هنر چینش حروف و متن در ترکیب‌های مختلف فونت، اندازه و فاصله است تا متن را خوانا، واضح و از نظر بصری برای خواننده جذاب کند. این هنر شامل سبک فونت، ظاهر و ساختارهایی است که هدف آنها فراخوانی احساسات خاص و انتقال پیام‌های خاص است. از این روش معمولاً در همه جا از وب سایت‌ها و طراحی لوگو گرفته تا چاپ تراکت استفاده می‌شود و کار را جذاب می‌کند. طراحان در کاتالوگ محصولات، پوسترها، بروشورها، وب سایت‌ها، لوگوها یا هر چیزی که دارای متن است، از این روش برای جذاب‌تر کردن آن و تاثیر‌گذاری بیشتر مخاطبان استفاده می‌کنند.

مهم ترین وظیفه طراح در تایپوگرافی

طراحان گرافیک از تایپوگرافی برای تنظیم متن در طرح‌ها استفاده می‌کنند. استفاده استراتژیک از حروف چاپی به طراحان این امکان را می‌دهد که طراحی را از نظر بصری جذاب جلوه دهند و محتوا را با هدف، ایجاد کنند. توجه به این نکته مهم است که این هنر فقط جنبه زیبایی شناختی ندارد بلکه طراحان پیام خاصی برای انتقال به مخاطبان هدف دارند. آنها هنگام استفاده از این روش، موارد بسیار مهمی را در نظر می‌گیرند. طراحان گرافیک با انتخاب فونت، اندازه، متن اصلی، نحوه استفاده از رنگ، فضای سفید، محل قرارگیری و بسیاری از جنبه‌های دیگر استفاده از فونت، باعث تاثیرگذاری بیشتر متون می‌شوند. از وظایف دیگر طراحان در این زمینه می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

به پرسونالیتی برند یا متن فکر کنید

شما به عنوان یک طراح می‌خواهید کاربران در اولین بار ورود به وب سایت چه احساسی داشته باشند. آیا می‌خواهید یک فضای دوستانه را تقلید کنید؟ آیا می‌خواهید سایت احساسی عالی، خوش‌آمد، یا جدی داشته باشد؟ برای این منظور ضروری است که تایپوگرافی منعکس کننده پرسونالیتی برند یا محصول شما باشد. یک نقطه شروع خوب در مواجهه با این چالش این است که ویژگی‌های اصلی برند خود را تعریف کنید و شروع به جمع آوری حروف چاپی کنید که منعکس کننده این ویژگی‌ها باشد.

روی لحن پیام کار کنید

در نظر گرفتن اینکه چگونه فونت با لحن پیام هماهنگ می‌شود، به همان اندازه مهم است. برای مثال، اگر می‌خواهید اطلاعات جدی یا مهمی را منتقل کنید، فونتی با سبک ساده‌تر انتخاب کنید که هم به وضوح خوانا باشد و هم توجه بیشتری را به خود جلب کند.

در عملکرد خود کوتاهی نکنید

هیچ چیز بدتر از وب سایتی نیست که زیبا به نظر می‌رسد اما کاملاً ناخوانا است و باعث سردرگمی می‌شود. وقتی تصمیم می‌گیرید چه نوع تایپ‌هایی را در رابط کاربری خود بگنجانید، سبک زیبایی‌شناسی را کنار بگذارید و در مورد اینکه آیا فونت خوانا و در دسترس است فکر کنید.

انتخاب تاپ فیس‌های مناسب

یکی از مواردی که بسیاری از طراحان اغلب نادیده می‌گیرند، انتخاب تایپ فیس‌هایی است که برای مرورگر وب مناسب هستند. ارائه دهندگان فونت‌های رایج مانند فونت‌های گوگل، فایل‌های فونت مبتنی بر وب را ارائه می‌دهند که می‌توانند بدون هیچ مشکلی در یک مرورگر به خوبی ارائه شوند.

الهام بگیرید

اگر نمی‌دانید که از کجا شروع کنید، کمی وقت بگذارید تا ببینید افراد دیگر در این زمینه چه می‌کنند. چشمان خود را به تایپوگرافی‌هایی که در اطراف خود می بینید باز کنید. آیا می توانید الگوهای مشابه را متوجه شوید؟ آیا می توانید نمونه‌های خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهید؟ حتی دنبال کردن هشتگ‌های تایپوگرافی‌ها در رسانه‌های اجتماعی یا جستجوی آن‌ها در پینترست، ایده‌های خوبی به شما می‌دهد.

ویژگی‌های اصلی تایپوگرافی

ویژگی‌های اصلی تایپوگرافی

۱. فونت‌ها و تایپ فیس‌ها

در مورد تفاوت بین حروف و فونت‌ها سردرگمی وجود دارد و بسیاری این دو را مترادف یکدیگر می‌دانند. تایپ فیس یک سبک طراحی است که شامل تعداد زیادی کاراکتر با اندازه‌ها و وزن‌های مختلف است، در حالی که فونت یک نمایش گرافیکی از کاراکتر متن است. در واقع تایپ‌فیس شامل گروهی از فونت‌های مشابه و مرتبط است ولی فونت‌ها سبک‌ها و شکل‌ها و اندازه‌هایی هستند که در مجموع باعث تشکیل یک فونت می‌شوند.سه نوع اصلی تایپ‌فیس وجود دارد: سریف، سان‌سریف و تزئینی. برای تاثیرگذاری بیشتر و کارآمد بودن طرح، یک طراح خوب هرگز از بیش از سه فونت استفاده نمی‌کند و فونت‌های تزئینی را به حداقل می‌رساند.

۲. تضاد

تضاد در تایپوگرافی‌ها، به انتقال ایده‌ها یا پیامی که می‌خواهید بر آن تاکید کنید کمک می‌کند. استفاده کردن از تضادها در متون، باعث معنادار شدن آن متن شده و توجه خواننده را به خود جلب می‌کنند. معمولاً بیشتر طراحان با استفاده از تضاد در تایپوگرافی و همچنین استفاده از فونت‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف باعث تاثیر‌گذاری بیشتر متن می‌شوند.

۳. ثبات

ثابت نگه داشتن تایپ‌فیس‌ها برای جلوگیری از ابهام خواننده و کاربر ضروری است. هنگام انتقال اطلاعات، بسیار ضروری است که به همان سبک فونت پایبند باشید، بنابراین خوانندگان شما باید آنچه را که می‌خوانند درک کرده و متوجه یک الگو شوند.

تاثیر تایپوگرافی بر روی تقویت طراحی چاپ

۱. تایپوگرافی‌ها باعث شناخت برند می‌شوند،

نه تنها تایپوگرافی‌های خوب پرسونالیتی وب سایت را افزایش می‌دهد، بلکه کاربران شما به طور ناخودآگاه شروع به مرتبط کردن حروف برجسته در سایت شما با نام تجاری شما می‌کنند. یک تایپوگرافی زیبا و منحصر به فرد با شما در شخصی سازی برندتان و ماندگار شدن آن در ذهن مخاطب کمک بسیاری می‌کند. بنابراین با تایپوگرافی مناسب می‌توانید باعث شناخت هرچه بیشتر برندتان شوید.

۲.تایپوگرافی‌ها بر تصمیم گیری تأثیر می‌گذارند،

تایپوگرافی، تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب و درک آن‌ها از اطلاعات منتشر شده دارد و باعث تاثیرگذاری بیشتر شده و پیام نوشته را بهتر به مخاطب منتقل می‌کند.

۳.تایپوگرافی‌ها توجه خوانندگان را به خود جلب می‌کنند،

تایپوگرافی‌ها می‌توانند به عنوان یک محرک، توجه کاربر را در اولین مشاهده از سایت یا یک طرح چاپی به خود جلب کنند و در ذهن آن‌ها ماندگار شود. بنابراین می‌توان گفت که استفاده از تایپوگرافی جذاب، سبب جلب توجه بیشتر مخاطبان می‌شود و نقش ماندگارتری ایفا می‌کند.

حتما بخوانید : طراحی آنلاین سربرگ

دفرماسیون چیست؟

کاریکاتور در صنعت هنر معمولاً برای تغییر فرم اصلی انجام می‌شود و بر مبنای اغراق است است. دفرماسیون نیز به معنای تغییر در فرم و وجه عادی است و اغلب در نقاشی و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دفرماسیون در صنعت تایپ نیز استفاده فراوانی دارد. دفرماسیون به فونت‌هایی اشاره دارد که شامل کشیدگی و یا کج شدن و خمیده کردن بیش از حد حروف است به طوریکه، حروف از ظاهر اصلی خود خارج می‌شوند و به اصطلاح دفرمه می‌شوند.

کالیگرافی حروف چیست؟

کالیگرافی یک فرایند هنری برای چیدن نمادها کنار یکدیگر با نظم و هماهنگی خاص است که باعث ایجاد یک نقش زیبا در ذهن خواننده شده و تاثیرگذاری متون را بیشتر می‌کند. کالیگرافی حروف شامل یک سبک تکرار در حروف و کلمات است که باعث تاکید بیشتر متن شده و هارمونی زیبایی در متن به وجود می‌آورد.

یادگیری اصول کرنینگ(Kerning)

کرنینگ فاصله بین حروف یا کاراکترهای تکی است.

کرنینگ بر نحوه ظاهر تایپ متمرکز است و هدف آن ایجاد متن خوانا و از نظر بصری دلپذیر است. در ادامه برای یادگیری اصول کرنینگ چندین نکته را ذکر کرده‌ایم.

متن و یا کلمات را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید

کار کردن با تنها دو حرف در یک زمان یک راه عالی برای یادگیری کرنینگ است. با جداسازی جفت‌های هسته، می‌توانید راحت‌تر جاهایی از متن را که باید تنظیم شوند، تشخیص دهید.

یادگیری و کسب اطلاعات

تشخیص اشتباهات خود سخت است، به خصوص اگر تازه شروع به کار کرده باشید. بنابراین بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

متن و یا طرح مورد نظر خود را چاپ کنید

راه دیگر برای به دست آوردن چشم اندازی تازه این است که کار خود را چاپ کنید. چاپ متن و یا طرح شما در اندازه‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید که کجا ممکن است نیاز به تنظیم کرنینگ داشته باشید.

مشکلات رایج خود را در زمینه کرنینگ به خاطر بسپارید

ترکیب حروف خاص متون معمولاً نیاز به تنظیم دارند. مشکلات خود را بازیینی کرده و با تصحیح آن‌ها به یادگیری سریع اصول کرنینگ اقدام کنید.

تمرین کردن

Kern Type، یک بازی کرنینگ برای تمرین فاصله حروف، برای دریافت بازخورد فوری عالی است. تمرین و قرار گرفتن در معرض عوامل کلیدی برای تنظیم دقیق متون و رعایت اصول کرنینگ در طرح‌ها ضروری هستند.

درک فونت‌ها

درک فونت‌ها

فونت‌ها تا حدی با حس زیبایی‌ شناختی که منتقل می‌کنند و تا حدودی به دلیل خوانایی انتخاب می‌شوند. این اصطلاح سهولت تشخیص حروف جداگانه را توصیف می‌کند. برخی از فونت‌ها سالیان سال است که به دلیل خوانا بودن آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصطلاحات توصیفی متعددی برای تفکیک فونت‌ها به دسته های کلی وجود دارد، مانند “serif”، “sans-serif”، “monospaced” و “cursive”. این تعاریف مربوط به انواع سنتی فونت‌های متنی است.

عدم استفاده از طرح‌ها و فونت‌های مناسب در بسیاری از مواقع سبب از دست دادن مخاطب یک سایت یا محصول شده است. معمولاً در بسیاری از موارد این موضوع باعث خستگی ذهنی کاربر شده و محتوای سایت را بدون مطالعه کامل از دست می‌دهد. در صورتیکه انتخاب درست فونت و نحوه استفاده از رنگ به صورت درست، باعث افزایش مخاطب و جذب مشتری می‌شود. شما به عنوان یک طراح با انتخاب درست فونت، مطالب و محتوا را خواناتر می‌کنید و به جذابیت و تاثیرگذاری محتوا و طرح خود می‌افزایید.

دقت در انتخاب سایز فونت برای چاپ

دقت در انتخاب سایز فونت برای چاپ

انتخاب فونت مناسب برای کتاب و یا هر محتوای چاپی دیگر، تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. هرچه سایز فونت چاپی یک محصول به اندازه و درست باشد، به همان اندازه نیز تاثیر گذارتر است. استفاده از سایز فونت چاپی مناسب و خوانا باعث تمرکز بیشتر خواننده می‌شود و ذهن او را خسته و سردرگم نمی‌کند. به طور معمول فونت serif برای کارهای چاپی مانند کتاب‌ها و روزنامه و مجلات مناسب‌تر است و بیشتر طراحان چاپ نیز از این فونت‌ها استفاده می‌کنند.

هم ترازی متن ها

معمولاً متن کتاب‌ها و روزنامه‌ها از نظم و ترتیب خاصی برخوردار است و تمامی نقاط ابتدایی و انتهایی آن‌ها باهم، هم راستا هستند. شما نیز برای هم‌تراز کردن متن خود می‌توانید به طور کامل متن را در نرم‌افزار خود تایپ کرده و سپس از گزینه justify برای همتراز کردن متنتان استفاده کنید. هم تراز بودن متن تاثیر زیادی بر زیبایی بصری متن دارد و توجه خواننده را به خود جلب کرده و همچنین خواندن متون طولانی را آسان‌تر می‌کند.

قبل از سفارش حتما بخوانید : طراحی کارت ویزیت

فقط فونت‌هایی که تکمیل کننده هم هستند را انتخاب کنید

فقط فونت‌هایی که تکمیل کننده هم هستند را انتخاب کنید

در تایپوگرافی‌ها، بسیاری از فونت‌ها به راحتی کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرد و متن را به‌هم‌ریخته نشان می‌دهد. به طور کلی قوانین خاصی در مورد چگونگی کنار هم قرار گرفتن فونت‌ها وجود ندارد. اما فونت serif به خوبی با فونت‌های دیگر san serif ترکیب شده و هماهنگی خاصی را به طرح و یا متن می‌دهند. فونت‌های دیگری نیز وجود دارند که با کنار هم قرار گیری آن‌ها، متن ظاهری جذاب‌تر به خود می‌گیرد.

محدود کردن تعداد فونت‌ها، رنگ‌ها و استایل‌ها

برای زیباتر و جذاب‌تر جلوه دادن متن و یا یک طرح، می‌توانید از فونت‌ها، رنگ‌ها و استایل‌های مختلف استفاده کنید. از آنجایی که استفاده چندین باره از فونت یک عنصر تکراری است، ذهن خواننده را خسته می‌کند و بنابراین ترکیب فونت‌ها با رنگ‌ها و استایل‌های مختلف به جذابیت بصری طرح و یا متن شما می‌افزاید.

تست فونت

تست فونت

پس از اتمام کار طراحی خود در زمینه تایپ و طراحی، بهتر است طرح خود را آزمایش و یا تست کنید. برای این کار می‌توانید طرح را به عقب چرخانده و آن را به سمت عقب ببرید تا ببینید که آیا هنوز هم قابلیت خواندن دارد یا نه. انجام این تست ساده می‌تواند نقاط ضعف و قوت طرح شما را مشخص کند. یک طرح خوب، طرحی است که از فاصله دور نیز خوانا باشد و توجه مخاطب را به خود جلب کند.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021