چاپ فلکسو چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

چاپ فلکسو چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین روش‌های چاپی، چاپ فلسکوگرافی محسوب می‌شود که در صنعت چاپ لیبل کاربرد بسیاری دارد؛ اما چاپ فلکسو چیست و چگونه کار میکند؟ این مقاله به معرفی این نوع چاپ و بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازد. برای یافتن پاسخ این سوال که چاپ فلکسو چیست، با ما همراه باشید.
در ابتدا پیش از هر چیز بهتر است بدانیم که  فلکسو گرافی چیست؟ چاپ فلکسوگرافی در واقع یک نوع تکنیک میباشد که با استفاده از یک صفحه چاپ انعطاف‌پذیری فرایند چاپ را انجام میدهد. چاپ فلسکو دارای صفحات چاپ فتوپلیمر انعطاف پذیر هستند و این صفحات در دور سیلندر‌ها و روی یک پرس پیچیده می‌شود. صفحات جوهری شامل یک تصویر برجسته هستند و با سرعت بالایی می‌چرخند و از این طریق جوهر‌ها را از از طریق سوراخ‌های کوچک از رول آنیلوکس به زیر لایه انتقال می‌دهند. از طریق چاپ فلسکو می‌توان  چاپ کارت ویزیت فوری را در شکل و طرح دلخواه انجام داد.

_______________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: پوشش چاپ چیست

_______________________________________________________________________________

فرآیند چاپ فلکسو

روش چاپ فلکسو در طی انجام مراحلی انجام می‌گیرد که به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • ابتدا رول بستر باز می‌شود و ورق از یک سری ایستگاه‌های چاپ عبور می‌کند.
  • یک غلتک آنیلوکس (ساخته شده از فولاد یا آلومینیوم) با سطح حکاکی شده و فرروفتگی‌های کم عمق در جوهر فرو می‌رود.
  • سپس غلتک آنیلوکس با یک تیغه پاک می‌شود تا یک لایه جوهر یکنواخت و یکدست باقی بماند.
  • جوهر روی تصاویر آبکاری شده اعمال می‌شود.
  • سپس بستر روی صفحه فشار داده می‌شود، این کار به واسطه یک استوانه قالب گیری که فشار مناسبی را اعمال می‌کند انحام می‌شود و تصویر را روی سطح منتقل می‌کند
  •  لامپ UV یا خشک کن IR جوهر را قبل از فرآیند بعدی خشک می‌کنند. مجموعه چاپ بازار امکان چاپ را به شیوه‌های مختلفی از جمله چاپ فلسکو فراهم میکند و میتواند انواع چاپ‌ها را در بالاترین کیفیت به مشتریان ارائه دهد.

چاپ فلکسو

اهمیت چاپ فلکسو

چاپ فلز که امروزه یکی از پر اهمیت ترین روش‌های چاپ محسوب می‌شود و روزبه‌روز فناوری‌های آن پیشرفت می‌کند. این نوع چاپ از پلیت‌های ژلاتینی و یا فتوپلیمر و مرکب رقیق که صورت خشک شدن بالایی دارد و یا مرکب پایه آب و توسط ماشین‌های چاپ فلز کشف شده همگی روش چاپ رولی دارند، انجام میشود. از طریق این نوع چاب به راحتی می‌توان انواع چاپ‌های مورد نیاز مثل چاپ برچسب را به راحتی انجام داد.

مزایای چاپ فلکسوگرافی

  • سرعت اجرای آن بسیار بالاست و برای چاپ‌های طولانی قابل استفاده است.
  • میتوان آنها را روی انواع مختلف مواد زیر لایه چاپ کرد.
  • در کوتاهترین زمان نصب می‌شود و ضایعات کمی بر جای می‌گذارد.
  • کیفیت خروجی نهایی تضمین شده است.
  • احتیاج به انجام کارهای اضافی و هزینه برق مثل چاپ لاک زدن لمینت و برش قالب نیست و همه در یک فرایند انجام میشود.
  •  از چاپ فلسکو می‌توان برای چاپ تراکت فوری نیز استفاده کرد.

معایب چاپ فلکسو

از معایب چاپ فلز سکو میتوان به قیمت بالای پلاک‌های چاپ فلز سکو در مقایسه با انواع دیگر صفحات اشاره کرد. از دیگر معایب آن زمان بر بودن پروسه تغییرات در نسخه‌ها می‌باشد.

انتقال مرکب در چاپ فلکسو

فرایند انتقال مرکب از روی فرم برجسته به بستر در چاپ فلز سکو به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • میزان ضخامت مرکب موجود روی فرم موردنظر
  • زمانی که فرم با سطح چاپی در تماس است.
  • مقدار فشاری فرم با سطح چاپی برخورد دارد.
  • غلظت و یا روان بودن مرکب
  • دمای محیط و خود مرکب

انواع پلیت‌های چاپ فلکسو

پلیت یک لایه

در پلیت یک لایه لایه پایینی در جهت ثبات و استوار شدن پلیت جایگذاری شده و از قسمت پشتی نوردهی انجام می‌شود تا سفت شود پس از آن لایه محافظ برداشته شده و پلیت راه نور می‌دهند و پس از آن شستشو می‌کنند.

پلیت چند لایه

از این پلیت می‌توان در جهت دستیابی به کیفیت بالای چاپ‌هافتون استفاده کرد. وجود لایه پایه می‌تواند از تغییر شکل لایه‌های برجسته که بسیار نازک و شکل پذیر هستند، جلوگیری کنند.

پلیت CTP

در این نوع پلی یک لایه مشکی وجود دارد که اشعه لیزر را به خود جذب میکند و به واسطه آن تراش میخورد. در حالت کلی این لایه نقشه نگاتیو فیلم را برعهده دارد و می‌تواند سبب  ثبات پلیت شود.

تعریف چاپ فلکسو

انواع ماشین چاپ فلکسو

  1. مرکزی سیلندر فلکسو Cylinder Central Impression
  2. فلکسو ایستاد Stack
  3. فلکسو خطی InLine

ماشین‌های چاپ فلکسو به سه نوع اصلی دسته بندی می‌شوند : ماشین stack : این دستگاه  به گونه ای است که برج‌های چاپی در آن به صورت پشت سرهم یا به شکل بالا پایین قرار می‌گیرند. ماشین چاپ معمولی (Common Impression Presses) : این نوع ماشین بر خلاف ترکیب بندی ماشین‌های استاک، در هر  یونیت سیلندر فشار ندارد و به جای آن برای همه رنگ‌ها از یک سیلندر بزرگ استفاده می‌کند.

ماشین‌های In-Line :
نحوه قرارگیری برج‌های چاپ در این ماشین به صورت افقی و پشت سر هم می‌باشد. از امکانات ماشین امکان چاپ در دو نوع متریال رول و ورق می‌باشد.

شباهت‌های چاپ افست و فلکسوگرافی

از جمله شباهت‌های چاپ افست و فلسکوگرافی، فرآیند سریع و کارآمد است که آن را برای چاپ‌های با تعداد بالا مناسب می‌کند. شباهت دیگر آن است که به راحتی برای هر دو رنگ CMYK Pantone و وضوح بالا قابل تطبیق است.

تفاوت‌های چاپ افست و چاپ فلکسو

صفحات چاپ برای چاپ فلکسو به زمان بیشتری نیاز دارند، که باعث می‌شود هزینه راه اندازی برای چاپ فلکسو نسبت به چاپ افست بیشتر شود. مورد دوم این است که فلکسوگرافی در چاپ روی سطوح پیچیده تر مانند پلاستیک، فلز و نه سطوح ساده بهتر است.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021