پوشش چاپ چیست؟

پوشش چاپ چیست؟

سوال پوشش چاپ چیست یکی از سوالات مهمی است که در حوزه چاپ وجود دارد در واقع پوشش چاپ یک پوشش محافظ است که دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. اگر تمایل دارید که پاسخ سوال پوشش چاپ چیست را بدانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
بهتر است قبل از بررسی جزئیات پوشش چاپ در مورد تعریف و مفهوم کلی پوشش چاپ با شما صحبت کنیم. در بعضی از محصولات چاپی پوششی که برای محصولات استفاده می‌شود از جنس‌هایی مثل مقوا و یا کاغذ گلاسه است. واضح است که مقوا و یا کاغذ گلاسه دارای کیفیت مناسبی برای پوشش محصول نیستند و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی ظاهر و شکل خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل است که تلاش می‌شود برای پوشش محصولات از یک پوشش چاپ با جنس و کیفیت مناسب استفاده شود. این پوشش‌های چاپی به صورت کلی می‌توانند از جنس‌های سلفون، یووی و ورنی باشند. در ادامه انواع پوشش‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد. مثلاً گاهی برای چاپ ساک دستی از این نوع پوشش‌ها استفاده می‌شود.

_________________________________________________________________

بیشتر بخوانید:  چاپ هلیوگراور چیست

_________________________________________________________________

انواع پوشش چاپ

بعد از اینکه با مفهوم کلی پوشش چاپ آشنا شدید حالا باید با انواع این پوشش‌ها آشنا شوید. آمار نشان می‌دهد که چاپ ست اداری یکی از پرطرفدار ترین محصولاتی چاپی است. اگر شما تمایل دارید که هر نوع چاپی از جمله چاپ ست اداری انجام بدهید می‌توانید تمامی این خدمات را از مجموعه چاپ بازار بخواهید تا این محصولات را در کمترین زمان را با بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار بدهند.

تعریف پوشش چاپ

سلفون به عنوان پوشش چاپ

سلفون هم یکی از پوشش‌های چاپ معروف است که دارای کاربردهای زیادی در صنعت چاپ می‌باشد. استفاده از سلفون به عنوان پوشش چاپی باعث می‌شود که محصول چاپی نهایی استحکام و مقاومت بسیار زیادی داشته باشد و سلفون به دلیل ماهیت ضد ضربه‌ای که دارد از هر نوع ضربه و صدمه به محصول جلوگیری می‌کند. پوشش چاپ سلفون با استفاده از دستگاه‌های مخصوص پوشش سلفون تولید می‌شود. سلفون‌ها می‌توانند از انواع مختلفی باشند. از جمله انواع سلفون‌های پوشش چاپ می‌توان به سلفون مات، براق، طرح دار، بدون طرح و… اشاره کرد. پوشش چاپی سلفون می‌تواند هم با استفاده از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک و هم دستگاه‌های کاملا اتوماتیک تولید شوند. از طرفی این پوشش‌ها را هم می‌توانند هم به شیوه حرارتی به هم به شیوه ساده چاپ کرد که در اکثر موارد از شیوه حرارتی آن استفاده می‌شود.

یووی UV به عنوان پوشش چاپ

یووی یکی از پوشش‌های چاپ مناسب برای انواع محصولات چاپی است. این پوشش چاپی از حدود قرن ۲۰ میلادی با استفاده از اشعه‌ای به اسم ماوراء بنفش شکل گرفت. در واقع با استفاده از اشعه ماورا بنفش می‌توان فرآیند خشک کردن سطح چاپ شده را انجام داد. این نوع از خشک شدن سطح چاپ شده، کاربردها و مزایای بسیار زیادی دارد.
از مهمترین ویژگی‌ها و مزایای چاپ یووی می‌توان به سریع خشک شدن محصول چاپی مورد نظر اشاره کرد. همچنین سطح‌هایی که با استفاده از این پوشش چاپی، چاپ می‌شوند دارای ثبات و پایداری زیادی هستند. از طرفی استفاده از این روش می‌تواند هم مقاومت فیزیکی و هم مقاومت شیمیایی محصول مورد نظر را تا حد زیادی افزایش داد. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب این نوع پوشش چاپ، وجود کمترین پشت زدگی محصولات چاپی است. همچنین بعد از اینکه که از این تکنیک استفاده شد باز هم می‌توان فرایند چاپ را انجام داد.

ورنی به عنوان پوشش چاپ

ورنی هم یکی دیگر از انواع پوشش چاپ است. از ورنی به عنوان یکی از بهترین پوشش‌های چاپ یاد می‌کنند. استفاده از این نوع پوشش می‌تواند جذابیت بسیار زیادی به پوشش محصول مورد نظر اضافه کرد. همچنین استفاده از این روش باعث می‌شود که کیفیت و طول عمر محصولات تا حد زیادی افزایش پیدا کند. در پوشش‌های ورنی از چاپ افست در فرایند چاپ استفاده می‌شود. پوشش ورنی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که نوع آن با توجه به محصولی که قرار است چاپ شود وابسته است. همانطور که در بالا اشاره شد پوشش ورنی انواع مختلفی دارد که می‌تواند از نظر وزن و حرارت با هم تفاوت‌هایی داشته باشند. به صورت کلی انواع پوشش‌های ورنی را می‌توان به ورنی گرم، ورنی سرد و ورنی مورد استفاده برای دسته بندی، تقسیم کرد.

پوشش چاپ

اهمیت پوشش چاپ

ممکن است با خودتان فکر کنید که پوشش چاپ محصولات مختلف تا چه اندازه اهمیت دارد و اصولاً چرا باید از یک پوشش چاپ استفاده کرد. در پاسخ باید گفت که محصولات چاپی مختلف بهتر است که به دلایل بسیار زیادی از جمله زیبایی بصری و ظاهری حتماً دارای یک پوشش جذاب و متفاوت و منحصر به فرد باشند تا بتوانند نظر مشتری و مخاطب را به خود جذب کنند. از طرفی از انواع پوشش‌های چاپ برای مراقبت و محافظت از محصول چاپی مورد نظر مثل کتاب، دفتر، کاتالوگ، سررسید، مجله و…  استفاده می‌شود. در واقع این پوشش‌های چاپی باید بتوانند تا اندازه قابل قبولی از محصول چاپی مورد نظر در مقابل ضربه و یا هر آسیب دیگری محافظت می‌کند.

چرا از پوشش چاپ استفاده می شود؟

به این موضوع هم توجه کنید که اگر از پوشش چاپ استفاده نشود محصول نهایی شما ما مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. اگر از پوشش‌های مقاوم و با کیفیت برای پوشش محصولات چاپی استفاده نشود این محصولات دارای مقاومت و استحکام بسیار کمی خواهند بود در نتیجه طول عمر کوتاهی هم خواهند داشت. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود حتماً برای هر نوع محصول چاپی از پوشش‌های مخصوص چاپ استفاده شود. از طرفی این پوشش‌های چاپی باعث می‌شود که ظاهر محصول نهایی متفاوت و چشمگیر باشد به شکلی که در نگاه اول چشم افراد را به خود خیره کند.  چاپ فولدر هم از دیگر ‌چاپ‌های بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است که افراد زیادی تمایل به چاپ آن دارد. در صورتی که قصد چاپ فولدر را دارید می‌توانید صفر تا صد این فرآیند را به مجموعه چاپ بازار بسپارید.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021