چاپ هلیوگراور چیست؟

چاپ هلیوگراور چیست؟

چاپ هلیوگراور یا همان چاپ گود یا گراور یکی از خاص ترین مدل چاپ های در حوزه صنعتی و هنری بسیار استفاده می شود. این روش همانطور که از نام آن مشخص است، حروف و تصاویر را به شکل گود ثبت می کند. در این مدل چاپ از کلیشه های فلزی استوانه ای شکل استفاده می کنند که اشکال مورد نظر به صورت رنگ های تفکیک شده روی آن نقش می بندد. معمولا چاپ گود برای سفارشات تعداد کم پیشنهاد نمی شود، زیرا گزینه مقرون به صرفه ای نیست.
نحوه چاپ هلیوگراور نیز به گونه ای است که با برقراری اتصال سیلندر به سطح چاپ مرکب به آن منتقل می شود. بنابراین زمانی رنگ بیشتر جذب می شود که عمق گودی سیلندر بیشتر باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این که چاپ گود چیست در این مطلب همراه ما باشید.

____________________________________________________________

حتما بخوانید: چاپ پلکسی چیست

____________________________________________________________

انواع چاپ هلیوگراور

چاپ گراور چیست؟ این مدل چاپ مخصوص حک نمودن اشکال و نوشته ها روی سطوح با کیفیت بالا طراحی شده است که با بهترین ابزارهای لیزری و الکترومکانیکی اجرا می شود. چاپ هلیوگراور به صورت ورقی و حالات مختلف قابل استفاده است که امکان چاپ روی جعبه ها و مجلات را محقق می سازد. همچنین به راحتی می توان بسته بندی های مختلف را با کیفیت بالا چاپ نمود. مدل دیگر چاپ گراور، حالت ورقی است که برای سفارش های مختلفی همچون اوراق بهار و اوراق تبلیغاتی کاربرد دارد.

ویژگی های مرکب در چاپ هلیوگراور

در صنعت چاپ برای چاپ کارت ویزیت از روش های مختلفی مانند ملخی، لیزری، افست و … استفاده می کنند که هلیوگراور تفاوت خاص نسبت به این روش ها دارد. یکی از مهم ترین تفاوت های این چاپ استفاده از بزرگ ترین سیستم ها در روند اجرای است که ماشین های لیزری یا ماشین های شیمیایی در چاپ ابزارهای مختلف ایفای نقش می کند.
یکی دیگر از تفاوت های اصلی این مدل چاپ تولید مرکبات است. زیرا چاپخانه های دارای این مدل سیستم به حجم بالایی از مرکبات نیاز دارند. همچنین مرکب مورد نیاز با توجه به نوع کار تهیه می شود و کارخانه براساس دور ماشین چاپ، مرکب را ارائه می دهد. علاوه براین، چسبندگی و غلظت مرکب باید به گونه ای باشد که روی سطح به خوبی بچسبد و با حذف آب در سیستم بدون دغدغه می توان رنگ های سنگین را چاپ کرد.

چاپ هلیو گراور چیست

کاربرد چاپ هلیوگراور

از این روش چاپ برای روش های مختلفی مانند چاپ تمبرهای پستی، چاپ برچسب، انواع کاتالوگ و مجله استفاده می کنند. بسته بندی های مختلفی مانند شکلات ها، کاغذ دیواری، روکش های مختلف، کارتن های تبلیغاتی و … نیز با کمک دستگاه چاپ هلیوگراور طراحی می شوند. این مدل چاپ به دلیل ظرافت و طراحی خاص در کسب و کارها و صنایع مختلفی حضور پر رنگی دارد و چاپ روی سطوح خاص مانند مقوا و نایلون با کمک این ایده بسیار راحت تر شده است.

مراحل چاپ هلیوگراور

این مدل چاپ از سیلندرهای مختلف تشکیل می شود که طرح و نوشته های مختلف با کمک ماشین های لیزری و شیمیایی روی صفحه قابل ثبت است. طی فرآیند گودی های سیلندر از مرکب پر و پاک کردن سطح سیلندرها با کمک تیغه انجام می شود. بنابراین با افزایش عمق سیلندر مرکب بیشتری داخل آن جای می گیرد و غلظت رنگ بیشتر می شود.

از آنجا که گودی های سیلندر به طور جداگانه طراحی شده اند، امکان حروف بسیار کوچک با کیفیت بالا نیز وجود دارد که به راحتی در کنار هم قرار می گیرند و طرح نهایی زیبایی خود را به نمایش می گذارد. به بیان دیگر، چاپ هلیوگراور مانند طراحی روی فلز است که از تکنولوژی های پیشرفته دنیا در روند اجرای آن استفاده می شود؛ طوری که هر گونه چاپی مانند چاپ تراکت به زیبایی و جذابیت بالا قابل سفارش است.

مزایا چاپ گراور

  • نتیجه نهایی با کمک چاپ هلیوگراور نسبت به دیگر چاپ بهتر است.
  • مرکب قابل استفاده برای این مدل چاپ کاملا بی بو است.
  • بسیار سریع خشک می شود برای چاپ تیتراژهای بالا مناسب است.
  • برای چاپ مجلات تعداد بالا پیشنهاد می شود.
  • بسیار کم مرکب مصرف می کند.

معایب چاپ گراور

  • کیفیت عالی
  • سرعت بالا
  • امکان چاپ تصاویر با سایه های روشن و پیوسته
  • قابل اجرای رنگ سیاه پرمایه
  • سرعت بالای چاپ بعد از فرآیند محیا سازی سیلندر
  • امکان چاپ روی سطوح چاپ با کیفیت پایین
  • گزینه مقرون به صرفه برای چاپ تعداد بالا

تعریف چاپ هلیو گراور

فرآیند چاپ هلیو گراور

ساخت سیلندرهای هلیوگراور هزینه بالایی دارد، به همین دلیل برای چاپ تیراژ بالا و سفارش های رولی گزینه مناسبی است. جالب است بدانید به روش چاپ گراور، رول روتو گراور نیز می گویند. همچنین برای افزایش استحکام سیلندرها برای چاپ تعداد بالا، فرآیند آب دادن فلز کروم انجام می شود. در این شرایط لایه کروم روی سیلندر قرار می گیرد و سیلندر دوباره مقاومت خود را بدست می آورد. هر زمان که سیلندر در حال از بین رفتن باشد، آب کروم استفاده می شود. چاپ بازار یکی از گروه های تخصصی در زمینه محصولات چاپی است که به صورت آنلاین فعالیت می کند و هدف آن حفظ کیفیت، ارائه تنوع و قیمت منصفانه است. هر زمان که نیاز به فرآیند چاپی داشته باشید، به راحتی می توانید ثبت سفارش خود را انجام دهید و طراحی جذاب و گیرا را به چاپ بازار بسپارید.

کلام آخر 

حال که می دانید چاپ هلیوگراور چیست، راحت تر می توانید تصمیم بگیرید برای سفارش چاپی خود این روش را انتخاب کنید یا خیر. این روش یکی از پرطرفدارترین روش های چاپی دنیا است که عملیات چاپ با کمک حفره های پر شده از مرکب انجام می شود.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021