نحوه طراحی برای کلیشه فلکسو چگونه است؟

نحوه طراحی برای کلیشه فلکسو چگونه است؟

هنگامی که برای چاپ فلکسو طراحی می‌کنید، نکات خاص و مهمی را باید در نظر داشته باشید تا از نتیجه کار خود راضی باشید. نحوه طراحی برای کلیشه فلکسو، باید در نظر داشته باشید که مواد چاپی انعطاف پذیر هستند، پس طراحی شما باید روی همپوشانی رنگ ها تمرکز کنید.

چند نکته دیگر که جهت نحوه طراحی برای کلیشه فلکسو باید به آن توجه کنید:

  • رنگ ها باید رو هم کشانده شوند. (تا در اثر جا به جایی سفیدک نزند)
  • درصد رنگ در هر نقطه نباید بیشتر از 290 درصد باشد.
  • طراحی برای واضح بودن باید به حالت CMYK  باشد.

____________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: تفاوت بنر و فلکسی در چیست

____________________________________________________________________

آماده سازی فایل طراحی برای چاپ فلکسو

برای آموزش نحوه طراحی برای کلیشه فلکسو، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • مواد باید به صورت فایل‌های ai.، indd. یا ap. در اندازه 1:1 ارائه شوند.
  • پرینت رنگی یا فایل PDF باید همراه باشد.
  • متون باید در نسخه های تبدیل شده و تبدیل نشده گنجانده شوند.
  • تفکیک رنگ باید CMYK باشد نه RGB
  • همه عناصر باید از نظر اندازه، رنگ و شکل قابل تغییر باشند.
  • اگر فایل اصلی PDF است، باید بتوانیم آن را در Illustrator یا ArtPro باز کنیم.
  • جداسازی ها باید از نظر سطح خاکستری و رنگ، کنتراست بالایی داشته باشند.
  • حداقل 300 ppi باید استفاده شود.
  • محل و اندازه علامت فتوسل باید مشخص شود.
  • قسمت های چاپ شده و غیرچاپ شده و خطوط تاشو باید به وضوح مشخص شوند.

نکته: لطفا توجه داشته باشید که فیلم شفاف نیاز به رنگ پایه سفید در زیر نواحی چاپ شده دارد. فیلم رنگدانه سفید پایه بهتری برای تصاویر نیم تنه نسبت به رنگ سفید روی فیلم شفاف ایجاد می کند. پایه سفید برای کار لمینیت ضروری است و باید هنگام تعیین تعداد کل رنگ در نظر گرفته شود.

روش طراحی برای کلیشه فلکسو

انواع پلیت های چاپ فلکسو

پلیت های چاپ فلکسو، دارای 3 نوع متفاوت هستند که هر کدام برای کار خاصی مناسب بوده و کیفیت چاپ آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. این سه نوع عبارت است از:

  • پلیت یک لایه
  • پلیت چند لایه
  • پلیت  CTP

همانطور که گفته شد، این پلیت ها دارای خصوصیات متنفاوتی هستند. ما در ادامه خصوصیات و نوع چاپ آن‌ها را برای شما آورده ایم تا بعد از کشب اطلاعات شما بتوانید انتخابی درست با توجه به نیاز خود داشته داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

پلیت یک لایه

پلیت یک لایه دارای یک لایه زیرین است که باعث تثبیت آن می‌شود. در این نوع پلیت ها، پلیت ها از پشت نور دهی می‌شوند تا سفت بشوند. پس از آن، لایه محافظ دا برمی‌دارند و لایه ای (پلیت) را که پیش تر نور داده بودند، شستشو می‌دهند. سپس، جهت ثابت شدن مابقی پلیت، آن را زیر نور یو وی قرار می‌دهند. در صورتی که دقت Lpi به میزان 150 باشد، از پلیت های 2 الی 3 میلی متری استفاده می‌شود. اما اگر دقت Lpi به میزان 60 باشد، بهتر است از پلیت های ضخیم تر یعنی 4 الی 5 میلی متری جهت چاپ استفاده شود.

پلیت چند لایه

این پلیت، دارای کیفیت بالاتری است و برای رسیدن به کیفیت های بهتر و بالاتر از آن استفاده می‌شود. این نوع پلیت، یک لایه پایه دارد که از جابه جا شدن لایه ی برجسته ی نازک پیشگیری می‌کند در نتیجه هنگامی که پلیت روی سیلندر قرار می‌گیرید، این لایه از کش آمدن پلیت پیشگیری کرده و پس از چاپ شاهد کشش طولی نخواهید بود.

پلیت  CTP

این نوع پلیت دارای لایه ای مشکی رنگ است که اشعه لیزر تا 1064 نانومتر را به خود جذب می‌کند و در واقع توسط آن تراشیده می‌شود. در واقع اگر با کاربرد نگاتیو فیلم آشنا باشید، باید گفت که این لایه دقیقا نقش نگاتیو فیلم را اجرا می‌کند. همچنین این نوع پلیت دارای لایه ای پایه است که سبب ثابت ماندن خود پلیت می‌شود. در واقع این لایه سبب پیشگیری از کش آمدن و دفرمه شدن پلیت می‌شود. خصوصیات نام برده شده، به خوبی ثابت کننده این موضوع است که کیفیت این نوع پلیت، از پلیت یک لایه بالاتر است.

مقایسه کلیشه های معمولی با دیجیتال در چاپ فلکسو

بیشتر کلیشه‌های دیجیتال توسط شرکت اسکو  تولید می‌شوند. هرچند شرکت‌های دیگری هم در این زمینه فعالیت دارند که از جمله این شرکت ها می‌توان به شرکت: کداک، کرون و لوشر اشاره کرد. کلیشه ‌های دیجیتال چاپ فلکسو با تکنولوژی ‌های مختلفی تولید می شوند از جمله  این تکنولوژی‌ها می‌توان به HD و FHD و NX اشاره کرد. در این جا باید اشاره کنیم که هنگام طراحی برای چاپ فلکسو، ابتدا باید نوع کلیشه خود را بدانید چرا که ممکن است در روند طراحی شما تاثیرگذار باشد.

طراحی برای کلیشه فلکسو

نرم افزار طراحی کلیشه چاپ فلکسو

نحوه طراحی برای کلیشه فلکسو ممکن است کمی متفاوت باشد، از این رو برای راحت شدن کار، هنگام طراحی بهتر است از نرم افزار های نام برده شده کمک بگیرید تا نتیجه گرفته شده مورد رضایت باشد:

  • Corel
  • Draw adobe illustrator
  • ماکرو مدیا فری هند Macromedia Freehand
  • ادوبی فتوشاپ Adobe Photoshop

نتیجه گیری

کلیشه ها انواع و اقسام متفاوتی دارند و روند هر کدام با دیگری متفاوت است. شما برای طراحی جهت چاپ، باید نکات خاصی را در نظر داشته باشید تا چاپ شما بی عیب باشد که ما پیش تر طریقه طراحی برای کلیشه فلکسو را به شما یادآوری کردیم در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، سایت چاپ بازار همراه شماست. کافیست با شماره تلفن ثبت شده تماس گرفته و با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید. همچنین در صورتی که نیاز به چاپ برچسب تبلیغاتی و یا چاپ تراکت دارید، هزینه چاپ تراکت و سایر اقلام توسط شرکت ما به منصفانه ترین قیمت ممکن صورت می‌گیرد. برای اثبات این قضیه، کافی است نگاهی به قیمت چاپ کارت ویزیت توسط شرکت ما انداخته و آن را با سایر جا ها مقایسه کنید.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021