زینک چاپ افست چیست و چه کاربردی دارد؟

زینک چاپ افست چیست و چه کاربردی دارد؟

زینک چاپ افست چیست؟ کسانی که در چاپخانه‌ها مشغول هستند با این نوع چاپ سروکار دارند. زینک چاپ افست کاربرد‌های متنوعی دارد. برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از این نوع چاپ داشته باشید باید این کاربرد‌ها را بدانید. همچنین آگاهی از  مزیت‌ها و محدودیت‌های چاپ افست به شما در انتخاب بهتر کمک می‌کند. در ادامه به شما می‌گوییم که زینک چاپ افست چیست و چه مزایا و کاربرد‌هایی دارد؟
زینک به صفحاتی گفته می‌شود از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند. این صفحات برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر طرحی که برای چاپ در نظر گرفته می‌شود، باید در مرحله آخر با ابعاد صفحات زینک مطابقت داده شود. به این فرایند، فرم‌بندی می‌گویند. این مرحله، خود دارای ۴ فایل متفاوت است. این فایل‌ها هر کدام نشان دهنده یک رنگ هستند. رنگ‌ها  با حرف اول خود در زبان انگلیسی نشان داده می‌شوند. برای مثال رنگ آبی که معادل انگلیسی آن Blue است، با حرف B نشان داده می‌شود. این تقسیم بندی در چاپ ست اداری مثل پوشه ، سربرگ، رسید و … تاثیر زیادی بر کیفیت چاپ دارد.

_____________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: تفاوت ساک دستی کرافت با کاغذی

_____________________________________________________________________________

ویژگی های زینک چاپ

زینک چاپ دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از دیگر چاپ‌ها متمایز می کند. یکی از این ویژگی‌ها استحکام بالای آن‌ها است. این صفحات آلومینیومی را می‌توانید به دفعات مکرر استفاده کنید. بدون اینکه آسیبی به آن برسد و نیاز باشد که آن را تعویض کنید. ویژگی دیگری که در زینک چاپ افست وجود دارد، انعطاف‌پذیری این صفحه چاپ است. انعطاف‌پذیری روی استحکام آن نیز موثر است. در واقع صفحاتی، زینک چاپ انقطاف‌پذیر محسوب می‌شوند که بتوانیم آن‌ها را به دور استوانه‌های دستگاه چاپ بپیچیم و از آن‌ها استفاده کنیم. این شامل هر دو استوانه موجود در دستگاه می‌شود.

چقدر میتوان از یک زینک در چاپ استفاده کرد

کاربردهای زینک چاپ

چاپ افست دارای کاربردهای متنوعی است. از این چاپ می‌توان برای چاپ هر چیزی استفاده کرد. مثلا چاپ تبلیغات و تراکت‌های شرکت‌ها، رستوران‌ها، و فروشگاه‌های مختلف با استفاده از زینک چاپ افست انجام می‌شود.  چاپ فولدر که جزو ست اداری است، یکی از مواردی محسوب می‌شود که با این روش، صورت می‌گیرد. چاپ بروشور، فاکتور، رسید خرید، و حتی چاپ ساک دستی از جمله مواردی هستند که با به کارگیری صفحات آلومینیومی زینک  می‌توانیم انجام دهیم.

مزایای زینک چاپ

چاپ زینک افست دارای مزایای زیادی است. این مزایا سبب محبوبیت این چاپ شده و آن را به یکی از بهترین روش‌های چاپ تبدیل کرده‌اند. اولین مزیت استفاده از این نوع چاپ، به صرفه بودن آن است. چون چاپ زینک افست دارای تیراژ بالاست.  بنابراین هزینه‌های آن در قیاس با دیگر روش‌ها مناسب‌تر تمام مب‌شود.  اگر از چاپ زینک بهره ببرید، می‌توانید هر چیزی از جمله روزنامه و کتاب و بروشور را چاپ کنید. به عبارتی دیگر، این روش تنوع بسیار بالایی دارد.
در چاپ زینک شما امکان تعیین قالب و میزان جوهر موردنیاز را دارید، بنابراین احتمال اشتباه در کار کاهش یافته و دور ریز چاپ نیز کاهش خواهد یافت.
زینک چاپ  افست برای کارهایی که نیازمند سرعت بالا هستند بسیار مناسب است. چون این چاپ در تیراژ بالا صورت می‌گیرد، پس طبیعی است که سرعت بالایی نیز داشته باشد. مثلا برای چاپ ساک دستی و همینطور روزنامه‌ها، به خاطر سرعت بالا، از چاپ زینک استفاده می‌شود که نقش زیادی در روند کار آن‌ها دارد.

معایب زینک چاپ

با وجود مزایای مختلف این نوع چاپ، با استفاده از آن برای چاپ هر چیزی، با محدودیت‌هایی نیز مواجه خواهید شد. یکی از معایب آن، این است که برای اجرای چاپ باید نیروی متخصص داشته باشیم. اگر چاپ زینک در تیراژ پایین انجام شود، با توجه به هزینه‌های مربوط به دستگاه و جوهر و نیروی کار، اصلا به صرفه نخواهد بود. در صورتی که در مراحل چاپ اشتباهی رخ دهد، امکان اصلاح آن وجود ندارد. هر چند احتمال اشتباه در این روش پایین است. همچنین تهیه و آماده‌سازی صفحات زینک چند روز طول می‌کشد. این یک محدودیت در کار چاپ به شمار می‌رود.

دلایل استفاده از زینک چاپ

امروزه شرکت‌ها  و مجموعه‌های زیادی از چاپ زینک بهره می‌برند. کاربرد‌های این چاپ متنوع است. چاپ زینک سرعت و کیفیت بالایی دارد و  اجرای آن در تیراژ بالا سبب کاهش هزینه‌های چاپ می‌شود. این‌ها دلایلی هستند که اکثر افراد را مجاب به استفاده از زینک چاپ می‌کنند.

ابعاد زینک ها در چاپ افست

ابعاد زینک ها در چاپ افست

در ایران دو نوع زینک تک ورقی و دو ورقی استفاده می‌شود‌  این دو مورد با توجه به ابعاد و ضخامتی که دارند، با هم متفاوت هستند. معمولا زینک تک ورقی در ضخامت 0.15 میلی‌متر و ابعاد 41 در 51 سانتی چ‌متر وجود دارد. در حالی که صفحات زینک  چاپ افست دو ورقی می‌تواند دارای ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر باشد.

چقدر میتوان از یک زینک در چاپ استفاده کرد؟

این که چقدر می‌توان از صفحات زینک چاپ استفاده کرد، به کیفیت آن وابسته است. اما معمولا امکان استفاده به دفعات زیاد از زینک‌ها وجود دارد. چون اگر زینک را از مراکز معتبری مثل چاپ بازار تهیه کنید، از مقاومت و انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها بهره‌مند خواهید شد. بنابراین هیچ نگرانی از بابت خرابی و آسیب زود هنگام ان‌ها وجود ندارد.

جمع‌بندی

چاپ زینک از جمله رایح‌ترین روش‌های چاپ به شمار می‌رود که امکان استفاده از آن در زمینه‌های مختلف از جمله چاپ ست اداری، چاپ ساک دستی، چاپ رسید و …. فراهم است. تنوع در کاربرد، یکی از مزیت‌های ویژه‌ای است که کمتر روشی از آن برخوردار است. این موضوع به صنایع مختلف امکان چاپ تعداد بالا و سرعت بالا را می‌دهد. به خاطر همین موارد است که روز به روز به محبوبیت زینک چاپ افست افزوده می‌شود.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021