چاپ لترپرس چیست و چه کاربردی دارد ؟

چاپ لترپرس چیست و چه کاربردی دارد ؟

“چاپ لترپرس ” یکی از روش های چاپی اولیه بوده که گوتنبرگ آن را طراحی کرده است. این روش امروزه بسیار پیشرفته تر از دستگاه های اولیه است و کیفیت محصولات بدست آمده چاپی بسیار بالا می باشد. شما می توانید از این روش چاپی برای چاپ پاکت نامه و برخی از اقلام تبلیغاتی استفاده کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت “چاپ لترپرس چیست و چه کاربردی دارد ؟ ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

چاپ لترپرس چیست؟

یکی از روش های چاپی قدیمی و البته با کیفیت است که صفحات چاپی از قبل آماده سازی و حروف چینی می شود تا پس از آغشته شدن آن به جوهر، کار چاپ روی سطح مورد نظر انجام شود. در حال حاضر این روش چاپی با دستگاه های زیر انجام می شود:

  • دستگاه پلاتن
  • دستگاه فلت بد
  • دستگاه rotry

چاپ لترپرس چیست

از آنجا که ویسکوزیته مرکب در این روش چاپی از کلیشه خشک به سیلندرهای لاستیکی انجام می شود، از همین رو باید از اصول خشک کنی مرکب به روش افست استفاده می شود. این روش چاپی قابل استفاده برای چاپ کارت ویزیت فوری و سایر اقلام به صورت تک رنگ یا موضعی نیز می باشد.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید:انواع چاپ و معرفی تمامی روش های چاپ

_________________________________________________________________

تاریخچه چاپ لترپرس

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این روش چاپی برای نخستین بار در سال 1440 میلادی ابداع شد که نقشه اولیه آن را گوتنبرگ طراحی کرده بود. این دستگاه اولیه تا 300 سال بدون تغییر مورد استفاده بود. اما از زمان ابداع این روش چاپی تاکنون دستگاه های مختلفی مورد استفاده بوده که رفته رفته فرایند چاپ تسهیل کرد. از جمله دستگاه های چاپی پرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لترپرس چوبی
  • لترپرس فلزی
  • لترپرس سیلندری توقفی
  • ماشین های تیگل با فرم تخت
  • ماشین های روتاسیون

در صورتی که بخواهید از این روش برای چاپ سفارشات خود استفاده کنید می توانید با کارشناسان شرکت چاپ بازار تماس بگیرید.

تاریخچه چاپ لترپرس

کاربرد استفاده از چاپ لترپرس

از این روش چاپی می توان برای موارد مختلفی مانند چاپ تک رنگ و موضعی یا مشکی به راحتی استفاده کرد، به طور مثال می توان به راحتی از آن برای چاپ سربرگ استفاده کرد. علاوه بر این، روش چاپی لترپرس برای انجام کارهایی مانند خط زنی، شماره زنی، تیغ زنی و برجسته سازی نیز کاربرد دارد.
چاپ کارت ویزیت کتان نیز با استفاده از این روش چاپی قابلیت اجرا دارد و محصول به دست آمده می تواند، بسیار با کیفیت و خاص باشد. اما در این روش چاپی هزینه چاپ کمی بیشتر است که ممکن است برای برخی مقرون به صرفه نباشد.

مزایا و معایب چاپ لترپرس

از مهمترین مزیت هایی که می توان برای این چاپ برشمرد عبارت است از:

  • خوانایی متون روی کاغذ حتی بدون وجود پوشش
  • کاهش ضایعات و کاغذ باطله در خلال چاپ
  • کاهش میزان آسیب به کاغذ در زمان توقف زیاد دستگاه
  • کیفیت بالای چاپ در محصولات مختلف مانند چاپ ست اداری
  • شکل ظاهری زیبای محصول به دست آمده

در کنار این مزیت ها اما استفاده از چاپ لترپرس می تواند با معایبی نیز همراه باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  • بالا بودن هزینه های چاپ در این روش
  • سرعت پایین چاپ
  • درشت شدن ترام ها در این روش چاپی
  • کیفیت پایین تر در مقایسه با چاپ افست

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید:چاپ اکوسالونت چیست؟شیوه چاپ اکوسالونت

_________________________________________________________________

کاربرد استفاده از چاپ لترپرس

مراحل فرایند چاپ لترپرس

چاپ لترپرس دارای 4 مرحله است که در آن فرایند چاپی به صورت دقیق و با کیفیت انجام می شود. این مراحل چهارگانه شامل موارد زیر می باشد:

چیدمان: در این مرحله قطعات متحرک مورد نظر برای فرم دهی متن یا تصویر به صورت کاملا دقیق چیده می شود. در واقع این کار حروفچینی هم گفته می شود. این کار می تواند به صورت دستی یا مکانیکی صورت بگیرد.

جاگذاری و قفل: این دو مرحله برای این روش چاپی اهمیت زیادی دارد. در این مرحله کلمات و تصاویر مورد نظر قفل و در جای خود ثابت می شوند تا طرح اولیه برای چاپ آماده شود. ثابت کردن صفحات نیز با سنگ انجام می شود.

چاپ: کار چاپ به صورت دستی است که باید دو نفره انجام شود. یک نفر برای جوهر و نفر دیگر کار چاپ را انجام می دهد. امروزه کمتر از روش دستی استفاده می شود، این دستگاه ها به صورت دیجیتال می توانند کار را انجام شوند. فرایند خشک شدن محصول نیز درون دستگاه صورت می گیرد و اپراتور کار جاگذاری کاغذها و محصول را عهده دار است.

با وجود این توضیحات باید بدانید که لترپرس در 4 دسته تقسیم بندی می شود:

  • روش برجسته که به آن چاپ کتاب نیز گفته می شود
  • روش گود که به صورت دستی و مکانیکی انجام می شود
  • روش اسکرین یا غربالی که از روی توری صورت می گیرد و به آن چاپ شابلونی نیز
    گفته می شود
  • روش مسطح که امروزه آن را با عنوان لیتوگرافی نیز می شناسند و چاپ در ان به صورت غیر مستقیم می باشد

آیا می توان با چاپ لترپرس روی فلز چاپ کرد ؟

آیا می توان با چاپ لترپرس روی فلز چاپ کرد ؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت بله، اما باید از دستگاه های لترپرس افست روی قوطی نوشابه و نوشیدنی و سایر ورقه های فلزی استفاده شود. در لترپرس افست رنگ های مختلف طراحی شده از سیلندر به لاستیک افست منتقل می شود و پس از آن تصویر از روی کلیشه روی لاستیک نقش می بندد و در نهایت محصول مورد نظر به دست می آید.

جایگاه چاپ لترپرس در زندگی امروزه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در ابعاد زندگی انسان ها، این موضوع دامنگیر صنعت چاپ نیز شده است. در این میان روش چاپ لترپرس که در ان چاپ به صورت حروف چینی صورت می گیرد، کمتر مورد استفاده است. با این وجود به عنوان روشی اختصاصی در مواردی برای انجام کارهای چاپی مورد استفاده است. از میان دستگاه های مختلف لترپرس در حال حاضر دستگاه ملخی که نوع چاپی مسطح را انجام می دهد، در ایران مورد استفاده می باشد.

جایگاه چاپ لترپرس در زندگی امروزه

نتیجه گیری

از زمانی که انسان ها با صنعت چاپ آشنا شده اند، سده ها می گذرد و طی این سال ها فرایند چاپ و روش های چاپی مختلفی به کار گرفته شده است. چاپ لترپرس یکی روش های چاپی قدیمی است که تصور ذهنی اولیه درباره چاپ به صورت حروفچینی درباره آن صدق می کند. امروزه نیز از این روش چاپی برای اهداف مختلف استفاده می شود اما به دلیل مزایا و معایبی که این روش، مانند روشهای چاپی مختلف دارد می توان از آن استفاده کرد. در صورتی که می خواهید از این روش چاپی برای سفارشات خود استفاده کنید می توانید با کارشناسان شرکت تبلیغاتی چاپ بازار تماس بگیرید.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021