ایده های طراحی تراکت

ایده های طراحی تراکت

در حال حاضر، با رقابت روز افزونی که بین صاحبان مشاغل و کسب و کار‌ها وجود دارد، استفاده از ایده‌های نو و جدید برای جذب مخاطب و مشتریان بالقوه، از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه از چه ایده‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنید و خدمات و محصولات خود را چگونه معرفی می‌کنید، تا حد زیادی به مهارت و خلاقیت شما بستگی دارد.

یکی از جدید‌ترین ایده‌ها برای تبلیغات، چاپ تراکت است. برای استفاده از این ابزار تبلیغاتی، می‌بایست با ایده های طراحی تراکت به خوبی آشنا بوده و از نکات و موارد مهم، استفاده نمایید.

در این صفحه، قصد داریم شما را با ایده های طراحی تراکت آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

تراکت یا فلایر چیست؟

تراکت یا فلایر چیست؟

قبل از هر چیزی، باید با مفهوم تراکت یا فلایر آشنا باشید تا بدانید برای تبلیغات خدمات/محصولات خود، دقیقا با چه چیزی سروکار دارید. شیوه‌های زیادی برای تبلیغ محصول/ خدمات وجود دارد. برخی از این شیوه‌ها عبارتند از چاپ ساک دستی با آرم یا شعار شرکت، چاپ ماگ‌ها و فنجان‌های زیبا و…

تراکت، نوعی تبلیغات و آگهی منحصر به فرد است که بر روی کاغذ چاپ می‌شود و معمولا در اماکن عمومی، در اختیار رهگذران قرار می‌گیرد.

این کاغذ‌ها، معمولا حاوی دستورالعمل‌ها، نکات، ویژگی و مشخصات خدمات/محصول هستند و می‌توانند احساس تعامل را در خواننده برانگیزند. تراکت‌ها می‌تواند به اندازه یک کارت پستال کوچک باشند و یا در ورقه‌هایی با اندازه بزرگتر چاپ شوند. اندازه کاغذ تراکت، به نوع طراحی آن و متنی که قرار است روی آن چاپ شود بستگی دارد.

تراکت‌ها علاوه بر مصارف تبلیغاتی، کاربرد اطلاع‎رسانی نیز دارند. بسیاری از نهاد‌ها و اداره‌ها می‌توانند در محل‌های ورودی ساختمان خود، قفسه‌ای برای قرارگیری تراکت قرار داده و رهگذران با برداشتن و مطالعه این تراکت‌ها، با نقشه مسیر، اهداف، ساز و کارها و نکات مهم آشنا شوند.

برخی از شرکت‌های طراحی، خدماتی نظیر طراحی تراکت تبلیغاتی آنلاین دارند و می‌توانید بدون مراجعه حضوری، از خدمات آن‌ها استفاده نمایید. دقت نمایید که شیوه طراحی تراکت، بر روی موفقیت تبلیغات تاثیر مستقیم دارد. چنانچه طراح از ایده‌های خلاقانه طراحی تراکت استفاده نماید و جدیدترین روش‌ها را با دقت زیاد اعمال کند، طراحی تراکت بهتر خواهد بود و خوانندگان بیشتری را جذب می‌کند.

چگونه خود را در میان رقبا متمایز کنیم؟

چگونه خود را در میان رقبا متمایز کنیم؟

استفاده از هر کدام از روش‌های تبلیغاتی، مزایای و معایب خاص خودش را دارد و برای محیط و گروه هدف خاصی مناسب است. به طور مثال، چاپ سربرگ یک نوع تبلیغات بلند مدت محسوب می‌شود اما هزینه بیشتری نسبت به چاپ تراکت دارد و در زمانی که قصد دارید سربرگ‌های تبلیغاتی خود را به گروه محدود‎تری از افراد اهدا کنید، مناسب است.

بسیاری از افراد، در ابتدای تاسیس شرکت خود، به سراغ طراحی کارت تبلیغاتی می‌روند. این نوع تبلیغات نیز برای شناخت خود به مخاطبین و در اختیار قرار دادن راه‌های ارتباطی گزینه خوبی محسوب می‌شود، اما به دلیل کوچک بودن کارت‌های تبلیغاتی، امکان وارد کردن اطلاعات زیادی بر روی آن‌ها وجود ندارد.

بهترین ایده این است که همه چیز را در تعادل نگه دارید. شما می‌توانید در کنار تبلیغات چاپی دیگر مانند سربرگ‌ها، سالنامه‌های رومیزی، کارت‌های تبلیغاتی، ماگ‌ها، خودکار‌ها و… از تراکت نیز استفاده کنید و محصول/خدمات خود را به طول مفصل یا خلاصه، در قالب یک بروشور زیبا، به مخاطبین معرفی نمایید.

ایده‌های خلاقانه طراحی تراکت به شما کمک می‌کنند تا در نهایت، تراکتی طراحی کنید که مخاطب با در دست گرفتن آن، برای خواندن پیام تبلیغاتی مشتاق شود و در صورت نیاز به محصول/خدمات، اول از همه با شما تماس بگیرد.

در ادامه، به معرفی ایده‌هایی می‌پردازیم که بکارگیری آن‌ها، باعث تمایز تبلیغات شما از سایرین خواهد شد…

از رنگ‌ها برای جلب توجه مخاطبین استفاده کنید

از رنگ‌ها برای جلب توجه مخاطبین استفاده کنید

یکی از اولین و مهم‌ترین نکاتی که در زمان طراحی تراکت باید به آن توجه کنید، رنگ پس زمینه، اشکال و نوشته‌ها است. تاثیری که رنگ‌ها بر روی حالت روحی مخاطبین می‌گذارد، باعث می‌شود که تراکت را با دقت مطالعه نمایند و یا آن را با بی‌حوصلی در سطل زباله بیاندازند. قبل از هر چیزی، می‌بایست مخاطبین هدف خود را مشخص کنید.

اگر قرار است خدمات/محصولی مربوط به کودکان را معرفی نمایید، پالت رنگی تراکت شما با زمانی که می‌خواهید برای گروه بزرگسالان تبلیغاتی انجام دهید، متفاوت خواهد بود. از آن جایی که تراکت‌ها فضای تبلیغاتی نسبتا محدودی دارند، بهتر است از به کار بردن فضای خالی سفید رنگ یا رنگ‌های غیر عادی و بسیار تند و حتی خنثی، اجتناب نمایید.

پالت رنگی شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطبین هدف از فاصله دور، چشم‌های خود را به سمت تراکت تبلیغاتی بچرخانند و با یک نظر، مجذوب آن شوند. همچنین، رنگ‌ها نباید به گونه‌ای باشند که محتوا و پیام اصلی، به خوبی خوانده نشود.

مورد دیگری که در انتخاب پالت رنگی تراکت باید به آن دقت کنید، رنگ مکان و قفسه نگهداری تراکت است. بهتر است رنگ قفسه یا مکانی که تراکت‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند، متفاوت از رنگ قالب تراکت باشد. به عنوان مثال، اگر قرار است دسته تراکت‌ها را روی یک میز چوبی قرار دهید، بهتر از از رنگ‌های روشن مانند سبز، صورتی، آبی و… به عنوان رنگ اصلی تراکت استفاده نمایید.

اگر می‌خواهید ساختار تراکت منسجم باشد و چشم را خسته نکند، می‌بایست ترکیب رنگ‌ها را با کمک اصول و قوانین ترکیب رنگ انجام دهید.

بر روی قالب‌ها و طرح‌ها و تم‌هایی که ترند شده کار کنید

بر روی قالب‌ها و طرح‌ها و تم‌هایی که ترند شده کار کنید

نکته مهمی که باید آن را در نظر بگیرید این است که تراکت‌ها حاوی پیام‌های تبلیغاتی کوتاه هستند و معمولا خواندن آن‌ها، بیشتر از 5 الی 10 دقیقه زمان نمی‌برد. درنتیجه، باید از مکانیزم و شیوه‌ای استفاده نمایید که در همان نگاه اول، مخاطب را قانع کند که تراکت تبلیغاتی شما را مطالعه نماید.

تصاویر و طرح‌ها ترند، یک احساس آشناپنداری در مخاطبین ایجاد می‌کنند. بسیاری از افراد به دلیل همین حس آشناپنداری، به سراغ تراکت شما خواهند آمد و آن را مطالعه خواهند کرد. به عنوان مثال، می‌توانید از طرح‌ها و تم‌هایی که در اینترنت ترند شده‌اند استفاده نمایید. بسیاری از طراحان، ترجیح می‌دهند از طرح‌هایی که به فرهنگ و رسوم کشور یا ناحیه تبلیغاتی مربوط هستند استفاده نمایند تا احساس فرهنگ‎دوستی آن‌ها را تحریک کرده و حس رضایت‎شان را افزایش دهند.

دقت کنید که فضای زیادی برای نمایش طرح‌ها و تم‌ها بر روی تراکت وجود ندارد، در نتیجه، بهتر است از حداقل فضا، بیشترین استفاده را نموده و فقط از طرح‌های برتر استفاده نمایید.

از شکل‌های تکرار شده برای جذب حرکات چشم استفاده کنید

از شکل‌های تکرار شده برای جذب حرکات چشم استفاده کنید

تکرار یک شکل در تراکت، باعث انسجام پیام می‌شود و یک پایداری بصری ایجاد می‌کند. با اینکار، چشم مخاطب، در حول تراکت می‌چرخد و از نگاه کردن به آن خسته نمی‌شود. شکل‌های تکراری می‌توانند اشکال با جزئیات زیاد و یا اشکال ساده‌ای مانند دایره، مربع و حتی خطوط معمولی باشند.

برخی از طراحان، از اشکال و خطوط تکراری، برای درست کردن سرنخ و جداب‌تر کردن تراکت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، می‌توانید پیام مخفی درون تراکت قرار داده و با خطوط منحنی، یک راه برای فهمیدن آن از جانب مخاطب درست کنید. همچنین، می‌توانید اطلاعات تماس خود را در قسمتی از تراکت قرار داده و با شکل‌های تکراری، کاری کنید که چشم مخاطب به سمت این اطلاعات جذب شود.

از تصاویر جذاب و بولد و متمایز استفاده کنید

از تصاویر جذاب و بولد و متمایز استفاده کنید

حتما تا به حال تراکت‌هایی که تنها حاوی متون و نوشته بوده‌اند را دیده‌اید. این تراکت‌ها برای اکثر خواننده‌ها، خسته‌کننده و غیر جذاب هستند و کمتر کسی حاضر می‌شود به قفسه تراکت‌ها نگاه کند و چنین تراکتی را برداشته و مطالعه نماید.

یکی از بهترین ایده‌های طراحی تراکت این است که از شکل‌های زیبا و بزرگی که کیفیت بالایی دارند، در پس‎زمینه و حتی اطراف تراکت خود استفاده نمایید. این اشکال می‌توانند مربوط به شعار شرکت شما باشند و یا به محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید ربط پیدا کنند.

اندازه، رنگ، نوع چاپ (معمولی، برجسته و…) و… می‌بایست به صورت کاملا حرفه‌ای و توسط طراحان ماهر انتخاب شود. استفاده از اشکالی که زیبایی بصری زیادی ندارند، باعث می‌شود که تراکت تبلیغاتی شما، درست مانند یک تراکت ساده، نتواند مخاطبین زیادی را جذب کند.

حس و حال درستی در مخاطبان ایجاد کنید

حس و حال درستی در مخاطبان ایجاد کنید

همانطور که تا به حال متوجه شده‌اید، تراکت‌ها باید حاوی پیام خاصی باشند و به گونه‌ای طراحی و چاپ شوند که مخاطب پس از مطالعه پیام، تمایل به استفاده از خدمات و محصول را داشته باشد. یکی از روش‌های جذب مخاطب از طریق تراکت این است که پیام‌های تبلیغاتی و شیوه نگارش متون به گونه‌ای باشد که با حس و حال مخاطبین همسو بوده و در آن‌ها حس خوبی ایجاد کند.

به عنوان مثال، تراکتی که برای تبلیغ کلینیک روانپزشکی برای افراد افسرده در نظر گرفته می‌شود، باید حاوی پیامی باشد که علاوه بر عادی‌سازی بیماری، به افراد نوید درمان موفق و داشتن یک زندگی با کیفیت بهتر را بدهد و از بیان جملاتی که افسردگی را بی‌اهمیت، ساده و حتی بسیار سخت معرفی می‌کنند، خودداری شود.

بنابراین، قبل از هر چیزی، باید مخاطبین هدف خود را مشخص کنید و برای اینکار نیز باید به چند سوال ساده پاسخ دهید: مخاطبین هدف شما در چه بازه سنی قرار دارند؟ ویژگی مشترک مخاطبین هدفتان چیست؟ خدماتی که ارائه می‌دهید چه چیزی است؟

با پاسخ به این سوالات، تا حد زیادی، مشخص می‌کنید که ادبیات پیام شما باید به چه صورتی باشد. در ادامه، می‌بایست رنگ، تم و اشکالی که در تراکت به کار می‌برید را نیز مطابق با پیام تبلیغاتی خود درآورید.

در حالت کلی، تراکت‌ها نباید به حدی رسمی و شرکتی باشند که برقراری ارتباط با مخاطبان را سخت کنند. حتی مدیران و صاحبین مشاغل نیز از مطالعه چنین تراکت‌هایی خسته می‌شوند. طرح‌ها و اشکالی که در حالت نیمه‎رسمی قرار دارند، می‌توانند نظر مثبت مخاطبین زیادی را جلب کنند. برای ایجاد حس خود در مخاطبین، بهتر است در انتخاب ویژگی‌های تراکت، از مواردی که برای مخاطبین هدف احساس آشناپنداری ایجاد می‌کند، بیشتر استفاده شود.

از کاربران بخواهید کاری انجام دهند

از کاربران بخواهید کاری انجام دهند

ایجاد حس تعامل، باعث می‌شود جذابیت تراکت شما از صفر به صد برسد! اینکه از مخاطبین خود بخواهید کاری انجام دهند که نتیجه آن رضایت‌بخش و جالب است، باعث می‌شود که پیام تبلیغاتی را با دقت بیشتری مطالعه کرده و به دلیل ایده خلاقانه شما، نام محصول یا شرکت‎تان را برای مدت زمان بیشتری در خاطر بسپارند.

بسیاری از طراحان، با قرار دادن یک کد قابل اسکن بر روی تراکت، مخاطبین را ترغیب می‌کنند که با اسکن کردن کد، به سایت مورد نظرشان مراجعه نماید. این کد، می‌تواند حاوی یک تخفیف جزئی برای افرادی که در سایت/اپلیکیشن ثبت نام می‌کنند نیز باشد.

یکی از ایده‌های خلاقانه طراحی تراکت برای گروه هدف کودکان این است که تراکت را به گونه‌ای طراحی کنید که قابلیت تا خوردن و تبدیل شدن به یک عروسک کاغذی زیبا را داشته باشد. برای اینکار، می‌توانید قسمت‌هایی که قرار است تا بخورند یا قیچی شوند را با نقطه چین‌های رنگی نشان داده و دستورالعمل را پشت تراکت چاپ نمایید.

بکار بردن چنین روش‌هایی که فکر و عمل مخاطبین را درگیر می‌کند، می‌تواند موفقیت تبلیغات شما را تضمین کرده و مشتریان بیشتری را وارد کسب و کارتان کند.

خواندن محتوای تراکت را برای کاربران ساده‌تر و راحت‌تر سازید

خواندن محتوای تراکت را برای کاربران ساده‌تر و راحت‌تر سازید

خواندن پیام تراکت‌هایی که دارای رنگ‌های پس‎زمینه نامناسب هستند و یا با حالت بسیار رسمی نوشته شده‌اند، کاری سخت و خسته‌کننده است. در نظر داشته باشید که مخاطبینی که قرار است تراکت را دریافت کنند، معمولا رهگذرانی هستند که فرصت زیادی برای مطالعه ندارند. در نتیجه، کلنجار رفتن با متن پیام کاری غیر ضروری برایشان محسوب می‌شود و ترجیح می‌دهند وقت خود را صرف چنین کاری نکنند.

برای آنکه خواندن محتوا را برای کاربران ساده‌تر کنید، می‌توانید علاوه بر انتخاب رنگ پس‎زمینه مناسب، از فونت‌های خوانا و اندازه مناسب برای آن‌ها استفاده نمایید. خوانا بودن فونت و بیش از حد شلوغ نبودن تراکت، می‌تواند به راحتی چشم‌ها را به پیام تبلیغاتی شما جذب کند.

یکی از موارد دیگری که می‌تواند بر روی خوانایی متون تاثیر بگذارد، شیوه چاپ و نوع جوهر چاپ است. بدین منظور، بهتر است برای چاپ تراکت، از خدمات شرکت‌های طراحی و چاپ ابزار تبلیغاتی استفاده نمایید چرا که این شرکت‌ها، با در اختیار داشتن بهترین ماشین‌های چاپی، هر محصول تبلیغاتی را به صورت جداگانه و با ابزار و رنگ‌های چاپی مخصوص، چاپ می‌نمایند.

برجسته کردن مزیت‌ها و تخفیف‌های ویژه

برجسته کردن مزیت‌ها و تخفیف‌های ویژه

یکی از مواردی که می‌تواند باعث شود که رهگذران تراکت‌های تبلیغاتی شما را در دست بگیرند، تخفیف‌ها و خدمات ویژه‌ای هستند که به صورت بزرگ و خوانا روی تراکت‎‎ها نوشته شده‌اند. کمتر کسی که به دنبال یک محصول یا خدمات است، از کنار تخفیف‌ها ساده عبور می‌کند!

بهتر است مزیت‌هایی که محصول یا خدمات شما را از رقبا جدا می‌کنند، با فونت بزرگ و برجسته، بر روی تراکت چاپ نمایید. همچنین، اگر قرار است تخفیف ویژه‌ای داشته باشید، آن را با رنگ پس‎زمینه جدا در یکی از قسمت‌های تراکت به صورت بزرگ اضافه نموده و مدت زمان ارائه تخفیف را نیز در زیر آن با حروف خوانا بنویسید.

چنانچه برای چاپ تراکت هزینه زیادی صرف کرده‌اید و از گزینه‌هایی مانند لمینت برای ماندگاری بیشتر آن استفاده نموده‌اید، می‌توانید بر روی تراکت درج نمایید: “با تحویل این تراکت به ما، از تخفیف… درصدی برخوردار خواهید شد!” بدین صورت، می‌توانید تراکت‌ها را جمع‌آوری نموده و آن‌ها را دوباره پخش نمایید و با این کار، در هزینه تبلیغات خود صرفه‎جویی نمایید.

نتایج کار را هم مورد بررسی قرار دهید

نتایج کار را هم مورد بررسی قرار دهید

انتخاب رنگ، شکل، تم، طرح، اندازه و فونت نوشتار و… همگی از عناصری هستند که به چاپ یک تراکت زیبا و خاص کمک می‌کنند. استفاده مناسب از هر کدام از این ابزار‌ها، باعث می‌شود که بتوانید تراکتی طراحی نمایید که به راحتی با مخاطبین ارتباط برقرار کرده و پیام تبلیغاتی شما را با درصد موفقیت بالاتری انتقال دهد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که معمولا نادیده گرفته می‌شود، انتخاب اندازه مناسب برای تراکت است. تراکت‌های کوچک که در اندازه کارت پستال هستند، به راحتی در جیب جا می‌شوند و بهتر است به صورتی طراحی شوند که قابلیت تا شدن داشته باشند و قسمت پیام، بر روی خطوط تا قرار نگیرد.

تراکت های بزرگتر، معمولا قابلیت تا خوردن و قرارگیری در جیب را ندارند؛ مخصوصا اگر از کاغذهایی با جنس کلفت‌تر از کاغذ معمولی ساخته شده باشند. با این اوصاف، پیام بیشتری بر روی تراکت‌های بزرگتر قابل چاپ است و می‌توانید تمام نکات لازم درباره ویژگی‌های محصول، نحوه دریافت خدمات، نحوه برقراری ارتباط و… را بر روی آن‌ها چاپ کنید. این نوع تراکت‌ها، معمولا در سایز‌هایی مانند 4*9 یا 4*6 طراحی می‌شوند.

معمولا، تراکت‌ها را به صورت یک ورقه‌ای (پشت و رو) طراحی و چاپ می‌کنند؛ اما انواعی از تراکت‌ها وجود دارند که به صورت دو ورقه‌ای، چهار ورقه‌ای و… چاپ می‌شوند. خط مرکزی این تراکت‌ها به صورت منگنه و یا دوخته شده می‌باشد.

نوع برش تراکت نیز مهم است. انواع مختلفی برای برش تراکت‌ها وجود دارد. برخی از این انواع عبارتند از برش مربعی، برش مستطیلی، برش ذوزنقه‌ای و…

قبل از اینکه اقدام به چاپ تراکت کنید، بهتر است یک نمونه از تراکت طراحی شده را چاپ نمایید و آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید. پس از رفع نواقص و پیاده‌سازی موارد مهم، می‌توانید تراکت را در تیراژ زیاد چاپ نمایید.

صرف بودجه بیشتر برای چاپ تراکت

صرف بودجه بیشتر برای چاپ تراکت

یکی از سوالاتی که اکثر افراد مطرح می‌کنند این است که قیمت تراکت به چه صورت محاسبه می‌شود و آیا با صرف بودجه بیشتر برای چاپ آن، می‌توان موفقیت تبلیغات را تضمین نمود یا خیر؟

در واقع، هزینه تراکت به عوامل مختلفی نظیر خدمات طراحی، نوع کاغذ، نوع چاپ، نوع پوشش تراکت، اندازه و… بستگی دارد. هرچه طراحی تراکت به صورت حرفه‌ای‌تر انجام شود، احتمال جذب مخاطب بیشتر شده و به همان نسبت، هزینه آن بیشتر می‌شود. همچنین، نوع کاغذ نیز در تبلیغات تاثیر‎گذار است. کاغذ خوب، می‌تواند رنگ‌ها را بهتر نمایش دهد و ماندگاری بیشتری داشته باشد. همچنین، برای افزایش طول عمر تراکت، می‌توان از گزینه‌هایی مانند لمینت و… استفاده نمایید.

چنانچه برای چاپ و طراحی تراکت، بودجه کافی در اختیار دارید و می‌خواهید اینکار را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، می‌توانید از گزینه‌های سفارشی نظیر استفاده از پوشش UV برای کاغذ تراکت، برجسته‌سازی متون و اشکال، استفاده از کاغذ‌های ضخیم، استفاده از فویل بر روی کاغذ تراکت و… استفاده نمایید.

هر چه تراکت شما ظاهر حرفه‌ای تری داشته باشد، نشان دهنده این است که برای مخاطبین خود ارزش بیشتری قائل هستید. با این حال، نوع گزینه‌های سفارشی که انتخاب می‌کنید، باید با نوع محصول و خدمات شما نیز همخوانی داشته باشد. اگر در ابتدای راه قرار دارید و برای معرفی محصول یا خدمات خود می‌خواهید تراکت چاپ نمایید، بهتر است بودجه خود را منحصرا بر روی چاپ تراکت صرف نکنید و از گزینه‌های تبلیغاتی دیگر نیز استفاده نمایید.

 طراحی و چاپ تراکت با چاپ بازار

طراحی و چاپ تراکت، کاری زمان‎بر و کاملا تخصصی است. اگر می‌خواهید تبلیغات شما نتیجه مثبتی داشته باشد، بهتر است این کار را به یک تیم طراحی حرفه‌ای و مجرب واگذار کرده و از خدمات آن‌ها استفاده نمایید.

تیم طراحی چاپ بازار، با بیش از 10 سال سابقه در زمینه چاپ و طراحی ابزار تبلیغاتی و به کارگیری مجرب‌ترین و با تجربه‌ترین طراحان، مفتخر است که توانسته در این زمینه، نظر مثبت مشتریان خود را جلب نماید. شما عزیزان جهت انجام مشاوره و ثبت سفارش خود، می‌توانید در ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۸ و پنجشنبه ۹ الی ۱۴ از طریق مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی، با ما در ارتباط باشید.

هدف ما، ارائه بهترین خدمات با مناسب‌ترین قیمت‌ها است.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021