تفاوت بروشور و کاتالوگ

تفاوت بروشور و کاتالوگ

ما نمی‌توانیم انکار کنیم که بروشورها و کاتالوگ‌ها، بهترین راه برای نمایش محصولات یا خدمات شما، جذب چشم‌اندازهای جدید و ارائه تماس مستقیم با مشتریان بالقوه شما بوده‌اند. با این حال، تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست، چگونه می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند و کجا می‌تواند مفیدتر باشد؟ اگر موافق هستید ابتدا به تفاوت بروشور و کاتالوگ بپردازیم و سپس به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

بروشور چیست؟

بروشور، نشریه‌ای است که می‌تواند برای ارائه اطلاعات در مورد یک شرکت یا یک فرد مورد استفاده قرار گیرد. بروشورها اغلب برای اطلاع رسانی یا متقاعد کردن مردم در مورد چیزی استفاده می‌شوند. معمولاً اندازه آن‌ها A5 است و از طریق پست ارسال می‌شوند، حضوری تحویل داده می‌شوند یا در نمایشگاه‌ها توزیع می‌شوند. آن‌ها اسناد تبلیغاتی هستند که عمدتاً برای معرفی یک شرکت، محصولات یا خدمات از آن استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین مشتریان احتمالی را از مزایای ارائه شده به آن‌ها آگاه می‌کنند. بروشورهای مسافرتی نمونه رایج بروشورها هستند.

بروشورها معمولاً روی کاغذ با کیفیت چاپ می‌شوند. رنگارنگ‌تر هستند و به صورت پانل تا می‌شوند. بروشورها در قالب الکترونیکی نیز موجود هستند که به آن‌ها بروشور الکترونیکی می‌گویند.

کاتالوگ چیست؟

چیستی کاتالوگ

کاتالوگ نوعی نشریه است که می‌توانید از آن برای نمایش محصولات خود استفاده کنید. تفاوت آن با بروشور به این معناست که شامل توضیحات و مشخصات هر محصول نیز می‌شود. رایج‌ترین استفاده از کاتالوگ‌ها در فروشگاه‌های خرده فروشی است. کاتالوگ‌ها اغلب برای فروشگاه‌های آنلاین استفاده می‌شوند و به مشتریان بالقوه قبل از خرید یک محصول اطلاعات بیشتری در مورد خرید آن محصول می‌دهند. آن‌ها اغلب به صورت کتاب منتشر می شوند و اقلامی را با جزئیات بیشتر به مشتریان بالقوه می‌فروشند.

به طور کلی کاتالوگ فهرستی از اقلام است که به طور سیستماتیک با جزئیات توصیفی مرتب شده‌اند. کاتالوگ‌ها همیشه به ترتیب سیستماتیک مرتب می‌شوند تا اقلام به راحتی پیدا شوند. آن‌ها را می‌توان در مغازه‌ها، نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، موسسات آموزشی و غیره یافت. کاتالوگ کتابخانه حاوی اطلاعاتی مانند عنوان کتاب، نویسنده، ژانر و … است.

هدف از کاتالوگ ارائه اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت خاص است. اطلاعات ساده و ضروری در مورد یک محصول دارد. این اطلاعات به صورت مختصر و واضح ارائه شده است. برخی از کاتالوگ‌ها نیز تصاویری از محصول بر روی خود دارند. البته این نکته قابل ذکر است که تفاوت چاپ تراکت و کاتالوگ چندان با یکدیگر فرقی ندارد. شما بسته به نیاز می‌توانید یکی از آن دو را به وب سایت چاپ بازار سفارش دهید.

چه تفاوتی در کاربرد بروشور و کاتالوگ وجود دارد؟

تفاوت کاتالوگ و بروشور

تفاوت‌های زیادی وجود دارد که بروشورها و کاتالوگ‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند. به عنوان مثال، بروشورها معمولاً برای قطعات اطلاعاتی و تمرکز بر برند، محصولات و خدمات شما استفاده می‌شوند، در حالی که کاتالوگ‌ها بیشتر برای قطعات تبلیغاتی هستند که در یک زمان بر روی یک محصول تمرکز می‌کنند.

بروشورها معمولاً در یک طرف یک ورق کاغذ یا مقوا چاپ می‌شوند و معمولاً فقط یک تا چهار صفحه هستند. از طرفی کاتالوگ‌ها در دو طرف چاپ می‌شوند یا می‌توانند یک کتاب یا هر تعداد صفحه باشند. این تنها بخشی از تفاوت بروشور و کاتالوگ بود!

تفاوت های کلی بین کاتالوگ و بروشور چیست؟

هر دو کاتالوگ و بروشور اطلاعاتی در مورد یک شرکت، محصولات و خدمات آن ارائه می‌دهند. با این حال، تفاوت بروشور و کاتالوگ اهمیت دارد. کاتالوگ جزوه‌ای است که فهرست کاملی از اقلام به ترتیب سیستماتیک دارد، در حالی که بروشور جزوه کوچکی است که حاوی اطلاعات و تصاویر مربوط به یک خدمات یا محصول است. تفاوت اصلی بین کاتالوگ و بروشور این است که یک کاتالوگ شامل تمام محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت است در حالی که یک بروشور اطلاعات مربوط به شرکت و تعداد کمی از محصولات و خدمات انتخاب شده را برجسته می‌کند.

تفاوت بروشور و کاتالوگ؛ محتوا

محتوای کاتالوگ و بروشور

یکی از تفاوت‌های عمده این دو در نوع محتوا است. کاتالوگ در واقع بروشور یا کتابچه‌ای است که محصولات و خدمات موجود برای فروش را با توضیحات کامل در مورد قیمت‌ها، مشخصات و … فهرست می‌کند، در مورد بروشور اطلاعات کلی در مورد محصول یا سازمان ارائه می‌شود. در واقع کاتالوگ با هدف ارائه به مشتری و فروش محصول طراحی و چاپ می‌شود در حالی که بروشور برای معرفی برند است. کاتالوگ به مشتری کمک می‌کند تا خدمات یا محصولاتی را که سازمان شما ارائه می‌دهد بهتر ببیند و درک کند.

طراحی؛ تفاوت بروشور و کاتالوگ

تفاوت دیگر این دو، در نوع طراحی است. معمولا بروشور به گونه‌ای طراحی می‌شود که در نگاه اول مخاطب را به خود جذب می‌کند و تمام اطلاعات کلی در مورد خواسته‌های شما را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. اما کاتالوگ فضا و امکان بیشتری برای ارائه اطلاعات کلی و جزئی دارد و با دیدی متفاوت طراحی شده است.

تفاوت بروشور و کاتالوگ در کاربرد

تفاوت بسیار کوچک و ظریفی در استفاده از کاتالوگ و بروشور وجود دارد. بروشورها عمدتاً برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شوند در حالی که کاتالوگ‌ها عمدتاً برای معرفی محصولات و خدمات طراحی شده‌اند.

تفاوت میان کاتالوگ و بروشور در هدف

هدف از ایجاد کاتالوگ و بروشور

هدف از طراحی بروشور را می‌توان توصیفی از سازمان یا شرکت شما دانست که ویژگی‌های برجسته سازمان شما را به تصویر می‌کشد و هدف از کاتالوگ در واقع ارائه توضیح کوتاه و مختصر در مورد قیمت‎ها و سایر مشخصات است.

6 نکته در طراحی کاتالوگ و بروشور زیبا

طراحی بروشور و کاتالوگ نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد و باید شامل تمام اطلاعات مربوطه باشد تا پاسخ مطلوب را از خوانندگان (اغلب مشتریان) دریافت کند. طراحی برای جذب افراد به بروشور و کاتالوگ شما ضروری است. با این حال، شما باید جنبه‌های دیگری مانند محتوا را نیز در نظر بگیرید. همچنین باید ساختار خوبی داشته باشد تا خواندن آن آسان باشد. این نکات حتی در زمان چاپ کارت ویزیت فوری نیز رعایت می‌شود. 

طرح و طرح رنگ را مطابق با محتوا انتخاب کنید

مهم‌ترین چیز این است که اطمینان حاصل کنید که طراحی کاتالوگ و بروشور و طرح رنگ شما متناسب با خط تولید و محتوای آن انتخاب شده است. به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد یک کاتالوگ جواهرات هستید ، طرح و طراحی رنگ باید سایه‌ها و ظرافت‌های فلزی مانند طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی را به تصویر بکشد. در مقابل، یک کاتالوگ خودرو باید سایه‌های تیره‌تری با رنگ‌های ظریف داشته باشد و بیشتر روی شماره‌هایی مانند اسب بخار و سرعت تمرکز کند.

فونت ها را ثابت نگه دارید

نحوه ارائه محتوای خود در بروشور و کاتالوگ برای خواندن آسان مهم است. فونت‌ها را در پاراگراف‌ها ثابت نگه دارید و در طول طراحی از همان الگو پیروی کنید تا سبک را هماهنگ کنید. به عنوان مثال، از فونت Serif یا دال برای عناوین و SANS Serif برای پاراگراف استفاده کنید. این به شما در ارائه جریان به محتوا و افزایش خوانایی آن کمک می‌کند.

از عکس های واضح استفاده کنید

عکس های واضح

یک کاتالوگ و بروشور بدون عکس ناقص هستند. عکس‌ها محور ابزار بازاریابی هستند. اما، عکس‌ها باید واضح و با کیفیت بالا (حداقل 300 dpi) باشند. تمرکز کنید تا محصولات خود تا حد ممکن جذاب به نظر برسند. در صورت امکان به تغییر پس زمینه بروید تا عمق عکس‌ها را بیشتر کنید.

تمرکز خود را روی حقیقت رنگ متمرکز کنید

این نکته برای بروشورها و کاتالوگ‌هایی که شامل محصولاتی مانند لباس، مبلمان یا جواهرات هستند، مفید است. جدا از کیفیت تصویر، شما باید روی حقیقت رنگی تمرکز کنید تا خواننده بتواند رنگ دقیق محصولات شما را درک کند و در صورت مشاهده در جلوی چشم، با آن‌ها ارتباط برقرار کند. برای دستیابی به این هدف، حتماً کاغذ با کیفیت بالا را انتخاب کرده و یک سرویس چاپ قابل اعتماد را استخدام کنید که محصولات نهایی بدون خطا را به شما ارائه دهند.

یکنواختی را بشکنید

در حالی که مهم است که با طراحی و فونت‌های خود سازگار باشید ، از یک ظاهر یکنواخت به دلیل استفاده از طرح قابل پیش بینی استفاده نکنید. یکنواختی را با تغییر همراه کنید و سبک جدیدی را خلق کنید.

موارد کمتری را در هر صفحه نمایش دهید

نمایش بیش از حد محصولات در یک صفحه باعث می شود که بروشور و کاتالوگ شما پر ازدحام و دست و پا چلفتی به نظر برسد. با دیدن چیزهای زیاد، مشتریان نمی‌توانند به یک محصول واحد توجه کنند و در حالی که صفحات را می‌چرخانند احساس خستگی می‌کنند. روی چند محصول با تصاویر بزرگتر و توضیحات دقیق تمرکز کنید و تصاویر محصول دیگر را کوچک‌تر نگه دارید. اگر چندین مورد برای نمایش ویترین دارید، پس در نظر بگیرید که یک صفحه با صفحه بیشتری ایجاد کنید.

چه زمانی به بروشور و چه زمانی به کاتالوگ نیاز داریم؟

زمان استفاده از کاتالوگ و بروشور

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم بروشورها برای انجام کارهای تبلیغاتی در یک بازه زمانی تعیین شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که کاتالوگ‌ها بیشتر برای معرفی محصول و بیان جزئیات مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که با تفاوت بروشور و کاتالوگ به خوبی آشنایی پیدا کنید، به راحتی با کاربرد آن دو نیز آشنا می‌شوید. 

سفارش کاتالوگ و بروشور

برای چاپ تراکت و سفارش بهترین و خاص‌ترین کاتالوگ‌ها و بروشورها باید به دنبال یک مرجع معتبر، با سابقه و البته دارای نمونه کارهای خاص باشید. ما در ادامه به شما تعدادی نمونه کاتالوگ و بروشور معرفی می‌کنیم که به راحتی چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری می‌توانید به وب سایت چاپ بازار سفارش دهید.

  • نمونه کاتالوگ : استفاده از پس زمینه سفید و فونت یکسان. 
  • نمونه بروشور: بروشورهای دو تایی که در دو طرف چاپ شده و به دو نیم تا می‌شوند.
  • نمونه کاتالوگ: استفاده از تضادهای رنگی مختلف برای جلوه و زیبایی بیشتر.
  • نمونه بروشور: استفاده از بروشورهای سه تایی به سه قسمت تا شده و دارای شش پنل هستند. 

نتیجه گیری 

آگاهی از تفاوت بروشور و اهمیت چاپ کاتالوگ برای کسب‌وکار شما مهم است. ایجاد بروشور و کاتالوگ نیاز به برنامه ریزی، صبر و اجرای بدون خطا دارد. این ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، اما توجه به جزئیات و پیروی از یک برنامه مناسب، روند را آسان‌تر می‌کند. نکات فوق را برای ایجاد یک کاتالوگ جذاب برای تولید و افزایش فروش خود دنبال کنید. برای چاپ بروشور و کاتالوگ خود با پاپ بازار تماس بگیرید.

سوالات متداول

1- بروشور چیست؟

بروشور جزوه‌ای است که حاوی مطالب توصیفی یا تبلیغاتی است.

2- کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ فهرستی از اقلام است که به طور سیستماتیک با جزئیات توصیفی مرتب شده‌اند.

3- چه نکاتی را برای طراحی بروشور و کاتالوگ باید رعایت کرد؟

  • طرح و رنگ مطابق با محتوا 
  • استفاده از فونت‌های ثابت
  • استفاده از عکس‌های واضح و متنوع 
  • و …
رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021