چاپ لینو چیست و چه مزایایی دارد؟

چاپ لینو چیست و چه مزایایی دارد؟

چاپ لینو چیست؟ چاپ لینو یا همان لینولئوم یکی از منحصر به فردترین هنرهای دستی است که با ایجاد خطوط ظریف روی ورقه‌های مخصوص لینولئوم نقش می‌بندد و به‌حالت برجسته خودنمایی می‌کند. این تکنیک چاپ شباهت زیادی با حکاکی‌های پر پیچ و تاب روی چوب دارد و برای اولین بار در قرن بیستم ارائه شد.  چاپ لینو مقدمه‌ای عالی برای دنیای مبتدیان است. گار دوست دارید نحوه چاپ این روش را بیاموزید و هنری خلاقانه خلق کنید، در این مطلب همراه ما باشید.

چاپ لینو در زبان انگلیسی با نام Lino Cut شناخته می‌شود که با کمک تکنیک‌های خاص طرح و نقش‌های مختلف روی ورق‌های لینولئوم ایجاد می‌کند. از آنجا که ایجاد طرح‌های مختلف روی ورق لینو آسان‌تر از چوب است، پیش زمینه عالی برای طراحی است؛ مخصوصاً زمانی که به آن گرما داده‌می‌شود.  بیشتر مواقع از لینولئوم به‌عنوان کفپوش استفاده می‌کنند که تأثیر فوق العاده ای روی طراحی داخلی ساختمان دارد. این ورق از ترکیب چند متریال مختلف طبیعی ساخته می‌شود که در شرایط خاص و تحت دمای ایده آل شکل می‌گیرد.

_______________________________________________________________________

حتما بخوانید: تفاوت فرم اختصاصی و فرم عمومی

_______________________________________________________________________

ترکیبات لینولئوم

ترکیبات لینولئوم به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که شکل، طرح و رنگ خاصی به آن می‌بخشد و دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد. متریال به کار رفته داخل این ورق شامل موارد زیر است:

  • روغن برزک یا همان روغن کتان
  • خاک‌اره
  • سنگ آهک
  • رنگ‌دانه
  • صمغ درخت کاج
  • گرد چوب‌پنبه
  • لایه پشتیبانی به نام صنف به‌منظور افزایش مقاومت

طرح برای چاپ لینو چیست؟

معمولاً از طرح‌های متنوعی برای چاپ لینو استفاده می‌کنند که همه آن‌ها به‌شکل نیستند و طرح‌های مختلفی با یکدیگر آمیخته شده‌اند. دقت داشته باشید برای چاپ روی این ورق چندین رنگ استفاده نکنید، زیرا موجب بی نظم نشان دادن چاپ می‌شود و زیبایی نهایی خود را نخواهد داشت. همچنین چاپ کردن آن بسیار سخت و دشوار است و برخی مواقع امکان چاپ چنین طراحی‌هایی وجود ندارد. پس برای خلق اثری بهتر و تأثیرگذار، از رنگ‌های تیره و ساده استفاده‌کنید. یکی از ایده‌های جالب برای چاپ لینو، چاپ کارت ویزیت است که معمولاً قیمت منصفانه‌ای دارد و طراحی خاص و متفاوتی را روی کار ویزیت ایجاد می‌کند. حتی می‌توانید از طرح‌های خلاقانه ذهنتان برای تولید این کارت استفاده‌کنید و از خاص بودن کارت لذت ببرید.

چاپ لینو

تفاوت چاپ لینولئوم و چاپ بر روی چوب

اگرچه چاپ لینولئوم شباهت زیادی با چاپ روی چوب دارد، اما تفاوت‌های فاحشی میان آن‌ها برجسته است. اولین تفاوت میان این دو چاپ این است که نحوه برش دادن ورق‌های لینولئوم بسیار راحت‌تر از چوب است و این وضعیت بسیار مهمی شناخته می‌شود. اما برای ایجاد برش چوب‌ها باید از دستگاه‌های خاصی استفاده‌کنید و به‌دقت و ظرافت کار انجام این‌کار بسیار اهمیت دارد تا چوب صدمه نبیند. از دیگر تفاوت چاپ لینولئوم و چاپ روی چوب ماندگاری بیشتر چوب نسبت به چاپ لینو است و چوب بسیار سخت‌تر آسیب می‌بیند. همچنین از لینولئوم برای زمینه‌های مختلف مانند لوازم ساختمان سازی و طراحی داخلی استفاده می‌کنند و به‌عنوان کفپوش و تولید تراکت متفاوت، ایده بسیار جذابی است. هزینه چاپ تراکت با کمک چاپ لینولئوم به طرح انتخابی تان بستگی دارد که هر چه طرح سخت‌تر باشد، مسلماً هزینه آن نیز بیشتر خواهد شد.

روش کار با لینو

برای ایجاد نقش دلخواه روی لینو باید مراحل خاصی طی شود:

انتقال طرح: در اولین مرحله، طرح ایده آل خود را روی لینو بیندازید. راهکارهای مختلفی برای انجام این‌کار وجود دارد که یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌تر راه‌ها، کمک گرفتن از کاغذ پوستی و کاربن است. البته روش‌های راحت‌تر دیگری نیز وجود دارد که با کمترین دردسر قابل‌اجرا هستند. مانند روش‌هایی که در موارد زیر بیان می‌کنیم:

اولین روش: طرح دلخواه تان را چاپ می‌کند. سپس طرح و کاربن را روی کار قرار می‌دهید و با کمک مداد طرح را روی لینو می‌کشید.
دومین روش: بعد پرینت گرفتن طرح، خطوط را با مداد دوباره بکشید و پر رنگ کنید. سپس پرینت را روی لینو قرار دهید و با دست گرفتن قلم استنسیل، روی آن را بکشید. در این صورت طرح روی لینو شکل می‌گیرد.
سومین روش: بعد از چاپ کردن طرح آن را روی لینو قرار دهید. با کمک اتو حرارت ملایمی به آن بدهید در این صورت طرح بدون دردسر روی لینو ایجاد می‌شود.
چهارمین روش: طرح پرینت گرفته شده را روی لینو قرار دهید. سپس یک پد را به استون آغشته کنید و روی آن بکشید تا زمانی که طرح روی لینو شکل بگیرد.
حال که طرح روی لینو ایجاد شد، مغار را بردارید با قسمت‌های اضافی را کنده کاری کنید. معمولاً برای ایجاد طرح‌های ظریف از مغارهای کوچک‌تر با نوک‌تیز حدود نیم، یک الی چهار میل استفاده می‌کنند و مغارهای دارای اشکال مختلف مانند 7 شکل، گلویی و قاشقی هر کدام برای ایجاد طرح و نقش‌های مختلف طراحی شده‌اند.
در پایان کار طرح را به جوهر آغشه می‌کند و با قرار دادن آن روی متریال مورد نظر عملیات چاپ صورت‌می‌گیرد. یکی از ایده‌های پرطرفدار برای استفاده از این مدل چاپ، چاپ برچسب کاغذی است که طرحی خاص و یکتا روی آن اجرا می‌شود.

لوازم مورد نیاز برای چاپ لینو

ابزار و لوازم مورد نیاز برای چاپ لینو

برای ایجاد طرح روی لینو به ابزار و لوازم خاصی نیاز است. در موارد زیر رایج‌ترین ابزارها آشنا می‌شوید:

  • غلطک یا جوهر پراکن
  • یک طرح دلخواه
  • کاغذ
  • ابزار حکاکی لینولئوم با انواع تیغه‌ها
  • ورق لینو یا لینولئوم
  • رنگ
  • یک تکه شیشه

خیلی‌ها در مورد هزینه چاپ کارت سؤال می‌کنند. هر چه نیاز به ابزارهای حکاکی بیشتر و طراحی سخت‌تر مسلماً قیمت طراحی نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قیمت چاپ کارت ویزیت با توجه به نوع طراحی و متریال انتخاب مشخص می‌شود.

آموزش چاپ لینو

چاپ لینو یکی از روش‌های چاپ دستی دوست داشتنی است که با کمک طرح روی آن به‌راحتی می‌توان چاپ روی پارچه، کاغذ و… را انجام داد. برای ایجاد طرح به ابزارهای حکاکی به نام مغار نیاز است که با کمک آنها می‌توان طرح‌ها و نقش‌های مختلفی را خلق کرد و صدها کپی از آن روی انواع متریال ایجاد نمود. جالب است بدانید این روش چاپ به‌راحتی در خانه نیز پیاده سازی می‌شود و با یادگیری آن می‌توانید طرح‌های دلخواهی روی لباس، شال و روسری، رومیزی‌ها و… ایجاد کنید.

کلام آخر

چاپ بازار یکی از معتبرترین مراکز چاپ است که با سابقه چندین ساله در زمینه چاپ انواع محصولات توانسته به‌خوبی رضایت مخاطبین را کسب کند. شما می‌توانید برای تجربه چاپ لینولئوم از این مجموعه کمک بگیرید و با کیفیت بی نظیری محصول مورد نظر خود را چاپ کنید.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021