چاپ لیتوگرافی چیست و مراحل آن

چاپ لیتوگرافی چیست و مراحل آن

چاپ لیتوگرافی چیست؟ این مدل چاپ یک فرآیند چاپ پلانورافی است که با کمک طرح روی سنگ مسطح یا صفحه فلزی آماده از جنس روی یا آلومینیوم طی یک واکنش شیمیایی اجرا می‌شود. ابتدا، طرح روی یک تخته سنگ صیقلی با استفاده از مداد رنگی یا جوهر نوشته می‌شود. سپس طرح روی سنگ آماده پردازش می‌شود.
این روش همانند اثر هنری در حال تکرار به‌عنوان محبوب‌ترین روش چاپ شناخته می‌شود که برای اولین بار در سال 1796 اختراع شد که دو کلمه یونانی به‌معنای سنگ و نوشتن در کنار یکدیگر ساخته شده‌است. صنعت چاپ این فرآیند چاپ هیجان انگیز را مدیون مدیون الویس سنفلدر بازیگر و نمایشنامه نویس آلمانی است که او هنگام پیدا نکردن ناشر تصمیم گرفت خودش با حکاکی روی سنگ نسخه‌های زیادی را تکثیر کند. برای آشنایی بیشتر با این چاپ لیتوگرافی چیست و کاربرد آن، در این مطلب همراه ما باشید.

مزایای چاپ لیتوگرافی
چاپ لیتوگرافی یا همان چاپ سنگی چیست؟ این فرآیند روی سنگ آهکی با دانه بندی‌های بسیار ریز، صاف و بدون کوچک‌ترین ضربه انجام‌می‌شود و سنگ ایده آل برای آن دارای ضخامت بین 7 الی 10 سانتی متر است که دو طرف آن کاملاً با یکدیگر موازی است. اگرچه این روش کلاسیک با استفاده از سنگ اجرا می‌شود، در طول دهه‌های متوالی تکنیک‌های جدیدی به آن اضافه شد. امروزه اط صفحات آلومینیومی یا روی برای چاپ راحت‌تر استفاده می‌کنند.

_____________________________________________________________

بیشتر بخوانید: روش چاپ روی شیشه

_____________________________________________________________

انواع چاپ لیتوگرافی

چاپ لیتوگرافی براساس ابزارهای مورد استفاده و روش‌های الگو در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد و شرایط چاپ را برای متریال‌ها و کاغذها در ابعاد مختلف مانند چاپ سربرگ فراهم می‌کند. در ادامه با روش‌های پرطرفدار این چاپ بیشتر آشنا می‌شوید:

روش‌های حکاکی ردیف

یکی از رایج‌ترین روش‌های لیتو، حکاکی به‌صورت مستقیم است که با کیفیت بالا و بسیار دقیق انجام‌می‌شود، اما سرعت مناسبی در تولید ندارد. طی مراحل این روش پرو روی زیر لایه در حال حرکت قرار دارد و بر اثر مکانیسم‌های مکانیکی، الکترومکانیکی و Dip_Pen طرح مورد نیاز به مرحله چاپ می‌رسد.

روش‌های تکرار موازی

این روش با کمک ابزاری به نام ماسک نور به‌صورت تابشی چاپ را انجام می‌دهد و نسبت به‌روش حکاکی ردیف سرعت بالاتری دارد. البته ممکن است در چاپ تابشی امکان اجرای هر طرحی وجود نداشته باشد و در چنین مواقعی باید از چاپ حکاکی ردیف استفاده‌کنید.

مزایای چاپ لیتوگرافی

مزایای چاپ سنگی در صنعت چاپ فوق العاده است و شامل موارد زیر می‌شود:

  •     در این روش امکان استفاده از کاغذهای بزرگ با ابعاد دلخواه وجود دارد.
  •     با کمک این روش می‌توانید چاپ روی هر جنس و متریال را امتحان کنید. برای مثال، امکان چاپ ساک دستی با چاپ لیتوگرافی وجود دارد.
  •     در صورت چاپ به تعداد تیراژ بالا هزینه بسیار کاهش می‌یابد.
  •     سطح چاپ شده توسط این روش دوام بالایی دارد.

تنها مشکل چاپ این روش، طولانی و زمان‌بر بودن مراحل آن است، مخصوصاً مواقعی که حجم کار بسیار بالا نیست. اما اگر تعداد چاپ بالا باشد، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و در زمان کمتری کار چاپ به اتمام می‌رسد. چاپ لیتوگرافی در چند مرحله انجام‌می‌شود که اجرای ترتیب مراحل بسیار اهمیت دارد:

روش انجام چاپ سیلک

مراحل چاپ لیتوگرافی

چاپ لیتوگرافی در چند مرحله انجام‌می‌شود که اجرای ترتیب مراحل بسیار اهمیت دارد:

اولین مرحله

ابتدا ساخت زینک و تقسیم طرح به چهار رنگ اصلی انجام و فایل مورد نظر برای چاپ به چاپخانه ارسال می‌شود. صفحات فلزی نیز با کمک چهار رنگ اصلی طرح را به صفحه مورد نظر ارسال می‌کند.

دومین مرحله

بعد از تقسیم فایل به چهار رنگ اصلی، دستگاهی به نام image setter طرح را روی طلق شفاف پرینت می‌گیرد. این دستگاه یک پرینتر بسیار بزرگ است که دقت بالایی دارد و طرح را به‌صورت سیاه و سفید چاپ می‌کند. طلق‌ها بعد از آماده‌شدن، روی زینک های خام قرار می‌گیرد و با کمک چند گیره ثابت نصب می‌شوند. سپس نور به آنها تابیده می‌شود که دلیل آن به زینک های خام مربوط می‌شود. این مواد پلیمر با دو ویژگی مهم قابل تجزیه شدن و توانایی جذب جوهر مانع عبور نور و چاپ در برخی قسمت‌ها می‌شود. جالب است بدانید هزینه چاپ تراکت با کمک این روش به تعداد بالا بسیار مناسب است، به همین خاطر، این روش چاپ به خیلی از کسب و کارها پیشنهاد می شود.

سومین مرحله

طی این مرحله زینک ای آماده شده با کمک محلول قلیایی شسته می‌شود و سطح زینک مواد پلیمری را به نور می‌رساند. در آخر نیز، زینک داخل محلول فرو می‌رود و بخش‌های تابانده نشده توسط نور، برای چاپ آماده می‌شود. این مرحله، از تهیه فیلم و ساخت زینک، به‌دقت بسیار بالایی نیاز دارد و بعد از انجام تمام این مراحل، زینک های ساخته شده روی دستگاه بسته می‌شود. مواد پلیمری با خاصیت جذب جوهر امکان چاپ تصویر را روی کاغذ و دیگر متریال‌ها محقق می‌سازد و در آخر نیز چاپ با کیفیتی را شاهد خواهید بود.
چاپ بازار یکی از با تجربه ترین مجموعه ها در زمینه چاپ آنلاین است که محصولات چاپی را با دقت و سرعت بالا در اختیار مخاطبین قرار می دهد. شما هم می توانید طرح دلخواه تان را آپلود کنید و خدمات حرفه ای و چشم گیر این مجموعه لذت ببرید.

حال که می‌دانید چاپ لیتوگرافی چیست، می‌توانید حدس بزنید این روش برخلاف پیچیدگی اولیه، چاپ بی نهایت را امکان‌پذیر می‌کند و اگرچه راهکاری قدیمی در صنعت چاپ است، اما هنوز هم محبوبیت بالایی دارد و با دقت و زحمت فراوانی مراحل آن انجام ‌می ‌شود.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021