پارچه بوم چیست؛پارچه‌ای همه‌کاره که ماندگاری بالایی دارد

پارچه بوم چیست؛پارچه‌ای همه‌کاره که ماندگاری بالایی دارد

بوم چیست؟

بوم: به راحتی می‌توان تصور کرد که بیشتر ما در برهه‌ای از زندگی‌مان با این واژه روبرو شده‌ایم. اگر به اطراف خود نگاه کنید، لباس‌ها، لوازم جانبی و وسایل تزئینی منازل که از این ماده ساخته شده‌اند را پیدا خواهید کرد. کفش‌های کانورس جدید شما، کیف دستی یا ساک دستی که از بازار آخر هفته خریده‌اید یا آخرین اثر هنری که خریداری کرده‌اید، به نظر می رسد از بوم ساخته شده باشند، پس بوم در همه جا وجود دارد.

واژه‌ی «بوم» از کلمه‌ی انگلیسی-فرانسوی «Canevaz» متعلق به قرن سیزدهم و کلمه‌ی فرانسوی قدیم «Canevas» گرفته شده است. اینها ممکن است مشتقات کلمه‌ی لاتینِ Canapaceus به معنای«ساخته شده از کنف» باشند که از کلمه‌ی یونانی «Cannabis» نشأت گرفته است. بوم که یک پارچه‌ی دوخته شده‌ی ساده و بادوام است کاربردهای گوناگونی دارد. پس بوم چیست؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد.

بوم چیست - چاپ ساک دستی

بوم از چه ماده‌ای ساخته شده است؟

بوم اولیه از پارچه کتانی (لینن) یعنی پارچه‌ای قهوه‌ای رنگ و محکم ساخته شده بود. بوم مدرن معمولاً از پنبه یا پارچه کتانی (لینن) به همراه پلی وینیل کلراید ساخته می‌شود. پارچه کتانی (لینن) به طور بخصوص برای کاربرد رنگ روغن مناسب است. در اوایل قرن بیستم، بوم پنبه‌ای که اغلب «کرباس» نامیده می‌شود، مورد استفاده قرار گرفت. کرباس که دارای بافتی یکنواخت و مکانیکی با کشش بیشتری است، گزینه اقتصادی بهتری را ارائه می‌دهد. ظهور رنگ اکریلیک باعث شد محبوبیت و استفاده از بوم کرباس به شدت افزایش پیدا کند.

منشأ و تاریخچه‌ی بوم چیست؟

بوم در قرن شانزدهم در دوره رنسانس ایتالیا به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. نقاشان ونیزی علاقه‌ی خاصی به کار با بوم داشتند زیرا استفاده از این نوع پارچه در محیط مرطوب آسان‌تر از نقاشی‌ با آبرنگ بود که به خوبی خشک نمی‌شد یا صفحات چوبی که رطوبت را جذب می‌کردند و آسیب می‌دیدند. با توجه به اینکه از بوم برای ساخت بادبان استفاده می‌شد، مواد آن نیز به راحتی در دسترس و ارزان بود.

دلیل دیگر محبوبیت بوم این بود که در اندازه‌های بزرگتری قابل اجرا بود و حمل و نقل آن آسان بود، زیرا سبک و قابل رول کردن بود. این نوع پارچه برخلاف چوب، کمتر در معرض تاب و ترک خوردگی بود. اسپانیایی‌ها با به دست گرفتن هنر بوم پا جای ایتالیایی‌ها گذاشتند. نقاشی نمادین دیگو والاسکز به نام Las Meninas (1656) توسط یک بوم بزرگ در سمت چپ نقاشی احاطه شده است و این ثابت می‌کند که بوم حتی برای افراد سلطنتی مناسب می‌باشد. در قرن هفدهم، پارچه بوم در سراسر اروپای شمالی گسترش یافت و جایگزین پانل‌ها برای پشتیبانی غالب از نقاشی‌ها شد، روندی که امروزه نیز همچنان ادامه دارد. هنرمندان استفاده از بوم را به طرق مختلفی گسترش دادند، از رنگ اکریلیک و گلدوزی گرفته تا چاپ عکس روی بوم.

یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌های بین تکنیک‌های مدرن نقاشی و نقاشان فلاندری و هلندی در تهیه‌ی بوم است. تکنیک‌های «مدرن» هم از بافت بوم و هم از رنگ استفاده می‌کنند. هنرمندان دوره‌ی رنسانس تدابیری را اتخاذ می‌کردند تا اطمینان حاصل شود که هیچ یک از بافت‌های بوم به وجود نمی‌آید. این امر به یک فرآیند زمانبر نیاز دارد تا بوم خام با رنگ سفید سربی لایه‌بندی شود، سپس سطح آن پرداخت می‌شود و پس از آن مراحل تکرار خواهد شد. محصول نهایی شباهت کمی به پارچه داشت اما دارای یک پرداخت براق و مینا مانند بود.

بوم را می‌توان با استفاده از چاپگرهای دیجیتال آفست یا متخصص نیز چاپ کرد و برای چاپ روی بوم استفاده کرد. از این فرآیند چاپ دیجیتال جوهر افشان به عنوان چاپ Giclée یاد می‌شود. بعد از چاپ می‌توان بوم را به دور یک قاب پیچید و نمایش داد.

بوم چگونه ساخته می‌شود؟

بوم چگونه ساخته می‌شود؟ - چاپ ساک دستی

در حالی که به طور کلاسیک از کنف و پارچه برای ساخت بوم استفاده می‌شد – و هنوز هم استفاده می‌شود – بیشتر بوم‌های صنعتی با استفاده از پنبه (نخ) ساخته می‌شوند. پنبه (نخ) تضمین می‌کند که قیمت بوم مقرون به صرفه خواهد بود. همچنین پنبه (نخ) کشسانی دارد، این یعنی آثار هنری کمتر در معرض ترک خوردگی و آسیب قرار خواهند گرفت. پنبه (نخ) با استفاده از یک بافت ساده بافته می‌شود که مقاومت آن را افزایش می‌دهد و هنرمندان می‌توانند بوم‌ها را بر اساس محکم بودن بافت پنبه (نخ) انتخاب کنند.

سپس بوم را به دور قاب‌های چوبی می‌پیچند و با استفاده از جِسو (بتونه) برای رنگ‌آمیزی آماده می‌كنند تا اطمینان حاصل كنند كه رنگ روغن مستقیماً با بوم تماس نخواهد گرفت چون چنین چیزی باعث پوسیدگی می‌شود. در حالی که بوم‌های از پیش آماده شده را می‌توان خریداری کرد، برخی از هنرمندان ترجیح می‌دهند خودشان آن را آماده کنند، زیرا این امر باعث انعطاف‌پذیری بیشتر در نمایش بافت بوم می‌شود. بسیاری از هنرمندان از گنجاندن این بافت در آثار هنری خود لذت می‌برند.

شما می توانید برای سفارش چاپ ساک دستی کرافت مورد نظر خود به صفحه ی مربوطه نیز مراجعه نمائید.

بوم برای چه کاری استفاده می‌شود؟

بوم برای چه کاری استفاده می‌شود؟ - چاپ ساک دستی

این پارچه به دلیل کیفیت‌های متنوع و بادوامی که دارد برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. موارد استفاده‌ی معمول از این پارچه عبارتند از: بادبان، پارچه‌هایی برای پهن کردن روی زمین، بوم نقاشان، گلدوزی، تودوزی، کوسن، چادر، کاور، تارپ، چاپ ساک دستی پارچه ای، لباس فرم هنرهای رزمی، هنر دیواری، کیف و کفش. از قرن سیزدهم به بعد، بوم به عنوان یک لایه‌ی پوشاننده روی سپرها استفاده می‌شد. بوم را روی سطح چوبی سپر قرار می‌دادند، در چندین لایه جِسو (بتونه) می‌پوشاندند و اغلب با یک تکنیک ملایم رنگ‌آمیزی می‌کردند. سرانجام، سطح با یک لعاب شفاف مهر و موم می‌شد. در حالی که بومِ بتونه شده یک سطح بی‌نقص برای نقاشی بود، ممکن است هدف اصلی از کاربرد بوم تقویت بدنه‌ی محافظ چوبی به روشی مشابه با پلاستیک مدرنِ تقویت شده با شیشه بوده باشد.

مزایای بوم

  • محکم و بادوام است
  • رنگ ها را به خوبی چاپ می‌کند
  • قابل شستشو است
  • فرآیندهای شیمیایی را برای افزایش خواص طبیعی خود می‌پذیرد، مانند افزایش مقاومت در برابر آب، تاخیر در شعله و مقاومت در برابر کپک
  • بومِ پردازش شده ماندگاری بالایی دارد و نیاز به نگهداری زیادی ندارد.

معایب بوم

  • فرآیند تولید آن شامل استفاده از بسیاری از مواد شیمیایی است، بنابراین چندان سازگار با محیط زیست نمی‌باشد.
  • چندان با پارچه مزین نشده است.

آیا می‌توانم روی بوم چاپ کنم؟

بله شما واقعاً می‌توانید این کار را انجام دهید! چاپ بر روی بوم بسیار آسان بوده و فقط در چند مرحله‌ی ساده انجام می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید یافتن عکس، قطعه هنری یا حتی یک الگوی سطحی است که می‌خواهید از آن استفاده کنید. سپس، آن را در رابط طراحی ما بارگذاری کنید و پس از آن – ویرایش کنید! می‌توانید بارگذاری خود را بزرگ، کوچک یا تکرار کنید و همه چیز را در زمان واقعی مشاهده نمایید. واقعاً به همین راحتی است. هنگامی که از طراحی خود راضی بودید، یک چاپ آزمایشی را سفارش دهید و ملاحظه کنید که در صورتِ چاپ چقدر شگفت‌انگیز خواهد بود!

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021