۲۱ نکته طراحی کارت دعوت برای طراحان حرفه‌ای

۲۱ نکته طراحی کارت دعوت برای طراحان حرفه‌ای

در صورتی‌که شما جشن، سمینار یا نمایشگاهی برگزار کرده باشید برای دعوت مدعوین به کارت دعوت نیاز دارید. با طراحی کارت دعوت خاص مهمانی‌تان می‌توانید شخصیت خود را برجسته نمایید و به مدعوین خود نشان دهید که چقدر برای شما با ارزش هستند که اقدام به چاپ و طراحی کارت دعوت نموده‌اید. در این مقاله شما را با نکاتی در مورد طراحی انواع کارت دعوت آشنا خواهیم کرد.

وقتی برای یک مهمانی یا جشن، تاریخ و مکان را تعیین کردید، همچنین تم مدنظرتان را انتخاب نمودید ،پس اکنون فقط به حضور مردم نیاز دارید! چه یک دعوت‌نامه را بصورت دیجیتالی و از طریق ایمیل ارسال کنید چه کارت دعوت را بصورت چاپی طراحی و ارسال کنید، این یک قسمت بسیار مهمی از روند برنامه‌ریزی یک رویداد است. همچنین می‌تواند سرگرم کننده باشد! شما باید در مورد پالت‌های رنگی، تم‌ها، تایپوگرافی، تصاویر، جزئیات رویداد و موارد دیگر فکر کنید تا رویداد خود را در یک طرح واحد تقسیم کنید. با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به جزئیات می‌توانید یاد بگیرید که چگونه خودتان بدون هیچ‌گونه دانش طراحی، دعوتنامه‌ی خود را بسازید.

دقت داشته باشید که می‌توانید برای برندتان طراحی و چاپ کارت ویزیت انجام دهید و در جشن یا مهمانی خود به مدعوین‌تان کارت ویزیت خاص خود را ارائه نمایید همچنین می‌توانید ساک دستی چاپ کنید و در داخل آن ست اداری مجموعه‌تان را که شامل کارت ویزیت و CD یا DVD پروژه‌های شرکت و کاتالوگ شرکت شما می‌باشد را در فولدر رسمی مجموعه‌ی خود به مدعوین تقدیم نمایید. با این کار علاوه بر شیک و خاص بودن شما، برای شغل‌تان نیز برند سازی نموده‌اید.

نکات مهم طراحی انواع کارت دعوت

۱. با ابعاد کارت خود شروع کنید

طراحی کارت دعوت - با ابعاد کارت خود شروع کنید

بسته به نوع رویدادی که طراحی می‌کنید و زمینه‌ی آن، ابعاد کارت شما ممکن است متفاوت باشد. انواع مختلفی از کارت‌های دعوت در این لیست وجود دارد، از کوچک و مربعی گرفته تا نازک و مستطیلی.

در اینجا برخی از ابعاد محبوب کارت‌ها و دعوت‌نامه‌ها را مشاهده می‌کنید:

۳.۵ در ۵ اینچ (کارت RSVP)

۵.۲۵ در ۵.۲۵ اینچ (کارت دعوت مربعی)

۴.۲۵در ۵.۵ اینچ (کارت پاسخ)

۴.۵در ۶.۲۵ اینچ (کارت پاسخ)

۵ در ۷ اینچ (دعوت نامه استاندارد)

۵.۵ در ۷.۵ اینچ (دعوت نامه بزرگ)

۶.۵ در ۸.۷۵ اینچ (دعوت نامه بزرگ)

۴ در ۹.۲۵ اینچ (دعوت نامه نازک/باریک)

۲. زود شروع به طراحی کنید

طراحی کارت دعوت - زود شروع به طراحی کنید

طراحی هر دعوت‌نامه‌ی خوبی مدتی طول می‌کشد، بنابراین با برنامه‌ریزی زودهنگام طراحی دعوتنامه‌ی خود، از یک جدول زمانی عجولانه پرهیز کنید. مهم است که به خودتان وقت دهید تا در مورد طرح، تایپوگرافی، تصویرگری و طرح‌های رنگی دعوت‌نامه‌تان فکر کنید.

۳. نظریه‌ی رنگ را درک کنید

طراحی کارت دعوت - نظریه ی رنگ را درک کنید

نظریه‌ی رنگ یکی از مهمترین جنبه‌های طراحی است که راهنمای چگونگی هم‌خوانی رنگ‌های مختلف برای ایجاد لحن یا احساس خاص در یک ترکیب را فراهم می‌کند. رنگ‌ها را بصورت ناآگاهانه اعمال نکنید – اگر آگاهانه رنگ‌ها را انتخاب کنید طرح شما بسیار بهتر به نظر می‌رسد.

۴. سبک بصری خود را پیدا کنید

طراحی کارت دعوت - سبک بصری خود را پیدا کنید

بیشتر دعوت‌ها در سبک‌های بصری مجزا قرار می‌گیرند. این سبک‌ها بر شکل کلی کارت از جمله رنگ‌آمیزی، تصاویر و تایپوگرافی تأثیر می‌گذارند. یافتن یک سبک مناسب برای دعوت‌نامه ممکن است در ابتدا طاقت‌فرسا باشد، زیرا شما می‌توانید بسیاری از مسیرها را دنبال کنید. یک تحقیق گسترده انجام دهید تا به شما کمک کند سبک‌هایی را که برای رویداد شما مناسب هستند بیابید.

یک تابلو اعلانات به شما کمک می‌کند تا نمونه‌‎های الهام‌بخش از سبک‌های تصویرگری، تایپوگرافی و طرح‌های رنگی را در یک محل گردآوری کنید.

۵. قالب‌ها را امتحان کنید

طراحی کارت دعوت - قالب ها را امتحان کنید

شروع با قالب دعوت‌نامه‌ی از پیش طراحی شده یک راه سریع برای شروع عملیات طراحی شما است. این موارد به‌ویژه هنگامی که به طراحی دعوت‌نامه عادت ندارید یا خیلی عجله دارید بسیار مفید هستند.

مشاهده خواهید کرد که بسیاری از قالب‌ها دارای متن نمونه (Lorem Ipsum) و یک پالت رنگ هستند تا به شما نشان دهند چگونه تایپوگرافی و رنگ در طراحی درج می‌شوند. در یک قالب، بیشتر کارهای طراحی و تصویرسازی به پایان رسیده است. شما فقط باید متن و طرح‌های رنگی را تغییر دهید تا دعوت‌نامه شخصی‌تر شود. این کار را می‌توان در Illustrator با استفاده از ابزار دستی Type (T) و پنل Color یا Swatches  انجام داد.

۶. الگوی رنگ

طراحی کارت دعوت - الگوی رنگ 

یک الگوی رنگی سازگار تمام عناصر طراحی را به هم پیوند می‌دهد و لحن دعوت نامه ی شما را تعیین می‌کند. الگوی رنگ نقش بزرگتری نسبت به ظاهر ایفا می‌کند. همچنین ماهیت دعوت را مشخص می‌کند. برای مثال، پالت‌های پر جنب‌و‌جوش برای دعوت‌نامه‌های تولد به خوبی کار می‌کنند، در حالی که پالت‌های ملایم‌تر در دعوت‌نامه‌های عروسی ایده‌آل هستند.

یافتن رنگ‌های مناسب برای طرح‌تان می تواند طاقت‌فرسا باشد، به خصوص اگر با نظریه‌ی رنگ آشنا نباشید. برای سرعت بخشیدن به روند انتخاب رنگ، من تعداد زیادی پالت رنگ سفارشی برای شما ایجاد کرده‌ام.

۷. از فونت‌های با کیفیت بالا استفاده کنید

طراحی کارت دعوت - از فونت های با کیفیت بالا استفاده کنید

استفاده از فونت با کیفیت بالا به‌ویژه هنگامی که دعوت‌نامه‌ی خود را درست می‌کنید بسیار مهم است. درست مانند سایر عناصر طراحی، تایپوگرافی نقش بسزایی در یک ترکیب دارد. قلم‌های مختلف احساسات مختلفی را برمی‌انگیزند. مثلا، فونت‌های اسکریپت ظرافت را نشان می‌دهند، درحالی‌که فونت‌های sans serif  یک حالت تصادفی و گاه‌به‌گاه را منعکس می‌کنند.

همانطور که گفته شد، سایت‌های زیادی برای تهیه‌ی فونت‌ها وجود دارد و بسیاری از آنها رایگان هستند. برخی از این فونت‌های رایگان خطر به‌خوبی طراحی نشده‌اند، اما برخی از سایت‌های قابل اعتماد برای یافتن فونت‌های رایگان و با‌کیفیت وجود دارند.

۸. به چند قلم کلاسیک پایبند باشید

طراحی کارت دعوت - به چند قلم کلاسیک پایبند باشید

اکنون می‌دانید که فونت‌ها را از کجا پیدا کنید، اما زیاد خوشحال نباشید. تایپوگرافی نقش مهمی را در برقراری ارتباط با جزئیات رویداد شما بازی می‌کند، بنابراین ضروری است که به تعداد معدودی فونت که اصل دعوت را به تصویر می‌کشند پایبند باشید. در هر طرحی، از سه قلم یا کمتر استفاده کنید تا تمام مطالب خوانا باقی بماند.

وقتی هر نوع حروف مختلف را با پیام متفاوتی در نظر می‌گیرید، به‌راحتی می توانید ببینید که پیام‌های بسیار زیاد باعث می‌شوند دعوت‌نامه «مملو از پیام» شود و اطلاعات واقعی رویداد را بیش از حد برجسته کند. با انتخاب صحیح فونت ‌ها می‌توانید بدون گیج کردن مخاطب، پیام دعوت‌نامه را به طرز موثری تنظیم کنید.

۹. کارت خود را شلوغ نکنید

طراحی کارت دعوت - کارت خود را شلوغ نکنید

وقتی دعوت‌نامه‌های خود را درست می کنید، مهم است که عناصر طراحی را شلوغ نکنید. یک مفهوم کلیدی در طراحی فضای منفی است که به بیننده اجازه می‌دهد تا تمام احساسات موجود در دعوت‌نامه را بدون هیچ‌گونه سردرگمی درک کند. از قرار دادن فضای خالی بین متن یا تصاویر نهراسید.

در مورد تایپوگرافی، همیشه فضای کافی بین جزئیات رویداد بگذارید. از قرار دادن متن روی هم یا فشردن تایپ در فضای تنگ خودداری کنید. خواندن یک متن بسته‌بندی شده در یک فضای کوچک ممکن است دشوار باشد.

۱۰. متن را با مرکز تراز کنید

طراحی کارت دعوت - متن را با مرکز تراز کنید

تراز‌بندی صحیح متن در هر طراحی مهم است. از آنجا که اکثر دعوت‌نامه‌ها شامل پاراگراف‌های طولانی نیستند، بهتر است عبارات کوتاه را انتخاب کرده و آنها را با مرکز طرح خود هماهنگ کنید. قرار دادن متن (یا میزان کردن) متن در این طرف یا آن طرف ممکن است باعث شود ترکیب شما از تعادل خارج شود.

۱۱. از مزایای Ampersands استفاده کنید

طراحی کارت دعوت - از مزایای Ampersands استفاده کنید

Ampersand‌ها با جریانات و پایانه‌های بی دردسر خود جذابیت بی‌انتها و در عین حال شیکی دارند. به جای تایپ کردن «و» بین نام یا اطلاعات دیگر، سعی کنید از Ampersands استفاده کنید. آنها می‌توانند ماهیتی جدی را به یک دعوت تزریق کنند.

من یکی از طرفداران بسیار بزرگ ampersand‌ها هستم و می‌خواهم شما هم آنها را دوست داشته باشید، بنابراین من مجموعه‌ای از دوازده فونت رایگان را با ampersand‌های کاملاً خیره‌کننده جمع‌آوری کرده‌ام. آنها را پشت دو اسم قرار دهید یا اسم‌ها را به صورت منحصربه‌فرد ترکیب کنید تا ampersand برجسته شود. گزینه‌های بی‌شماری در این زمینه وجود دارد!

۱۲. مطمئن شوید که جزئیات قابل خواندن است

طراحی کارت دعوت - مطمئن شوید که جزئیات قابل خواندن است

دعوت نامه چیزی فراتر از زیبایی شناسی است. هنگامی که مراحل طراحی را طی می‌کنید، در وهله اول دلیل دعوت خود را فراموش نکنید: برای اطلاع دیگران از یک رویداد مهم.

برای خوانا بودن تمامی جزئیات، حتماً از اندازه‌ی قلم قابل‌توجهی برای مکان و تاریخ استفاده کنید. مراقب سبک‌هایی از قلم باشید که خواندن آنها دشوار است، مانند سبک‌های اسکریپت حلقه‌ای یا حروف چاپی به شدت فشرده. همیشه رنگ متن را با پس‌زمینه‌ی آن مقایسه کنید. جوهر تیره را روی پس‌زمینه‌ی روشن چاپ کنید یا بالعکس.

۱۳. انسجام داشته باشید

طراحی کارت دعوت - انسجام داشته باشید

هنگام طراحی یک دعوت‌نامه که از چندین قسمت تشکیل شده است  مانند یک دعوت‌نامه‌ی عروسی، باید یک موضوع منسجم در بین تمامی قسمت‌ها وجود داشته باشد. با استفاده از یک پالت رنگی ثابت، نوع متن، تصویرگری، عکاسی و قالب اولیه در تمام طرح‌ها، به یک تم ثابت برسید.

۱۴. عکاسی را در کارت خود بگنجانید

طراحی کارت دعوت - عکاسی را در کارت خود بگنجانید

دعوت همیشه به تصاویر یا عناصر دستی کشیده نیاز ندارد. همچنین می‌توانید تصاویر شخصی، یا در این کارت، تصاویر مسطح را ضمیمه کنید. عکاسی راهی عالی برای شخصی‌تر و صمیمی‌تر کردن دعوت‌نامه‌ها است.

۱۵. بافت را به کارت خود اضافه کنید

طراحی کارت دعوت - بافت را به کارت خود اضافه کنید

اگر در حال چاپ دعوت‌نامه‌ی خود بر روی یک صفحه کاغذ صاف هستید، ممکن است طرح بدون برخی از کارهای اضافی کم‌رنگ‌تر به نظر برسد. سعی کنید با افزودن نقش برجسته، نقش فرورفته یا لترپرس، ابعادی را به یک طرح مسطح اضافه کنید.

قسمت‌های فرورفته به سطح فرو می‌روند، در حالی‌که الگوهای برجسته روی کاغذ بالا می‌آیند. چاپ لترپرس اثری از متن یا تصاویر را با جوهر یا بدون آن به‌جا می‌گذارد. تمام این نقش‌های ظریف می‌توانند دعوت‌نامه‌های شما را خاص کنند. هزینه‌ی این عناصر در صورت چاپ شدن بیشتر است، اما ممکن است در یک طراحی مینیمال ارزش آن را داشته باشند.

۱۶. یک حس شخصی را در کارت دعوت خود جای دهید

طراحی کارت دعوت - یک حس شخصی را در کارت دعوت خود جای دهید

امروزه بسیاری از دعوت‌نامه‌ها به‌صورت آنلاین و با کمک نرم‌افزار طراحی مانند ویرایشگر عکس آنلاین ما طراحی می‌شوند. با استفاده از خوشنویسی یا با استفاده از پاشش آبرنگ، از حالت عادی دور شوید. هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، به‌سادگی در دعوت‌نامه برای چیزهای دست‌ساز جا بگذارید.

۱۷. جوهرهای متالیک یا فویل ها را امتحان کنید

طراحی کارت دعوت - جوهرهای متالیک یا فویل ها را امتحان کنید

برای موارد خاص و به یاد ماندنی مانند عروسی یا جشن تولد مهم، سعی کنید جوهرهای متالیک یا فویل‌ها را امتحان کنید. این فونت‌ها نوعی درخشش و روشنایی را به مرزها، تصاویر و تایپوگرافی اضافه می‌کنند. قبل از تعهد به استفاده از جوهرهای مخصوص در دعوت‌نامه‌ی خود، حتماً با یک چاپخانه حرفه‌ای مشورت کنید.

۱۸. حالت‌های رنگی را دوباره بررسی کنید

طراحی کارت دعوت - حالت های رنگی را دوباره بررسی کنید

در زمینه‌ی حالت‌های رنگی RGB و CMYK ممکن است سردرگمی زیادی ایجاد شود. در هنگام درست کردن دعوت‌نامه، تشخیص پروفایل‌های رنگی بسیار مهم است. طراحی در حالت اشتباه می‌تواند بر تناژ کلی و رنگ‌های موجود در دعوت‌نامه تأثیر بگذارد.

به عنوان یک قاعده‌ی کلی، هنگام طراحی فقط برای دعوت‌نامه‌های آنلاین، حالت رنگ داکیومنت را در RGB نگه دارید. هنگام تنظیم دعوت‌نامه‌ی خود برای چاپ، مطمئن شوید که داکیومنت شما روی حالت رنگی CMYK تنظیم شده است.

۱۹. بر روی بسته‌بندی تمرکز کنید

طراحی کارت دعوت - بر روی بسته بندی تمرکز کنید

دعوت‌نامه‌ها، به‌ویژه دعوت‌نامه‌های عروسی، می‌توانند بیش از یک کارت باشند. پاکت‌نامه‌ها و سایر جزئیات آراسته باید مکمل طرح دعوت باشد – نه مخالف با آن.

نحوه‌ی جفت شدن بسته بندی خارجی با محتویات را در نظر بگیرید. با استفاده از یک رنگ‌بندی و تایپوگرافی مشابه، آن را ثابت و صاف نگه دارید.

۲۰. روی کاغذ با کیفیت بالا چاپ کنید

طراحی کارت دعوت - روی کاغذ با کیفیت بالا چاپ کنید

کاغذ اساس دعوت شما است، بافت دعوت‌نامه را ایجاد می‌کند و پایه ای برای چاپ به‌وجود می‌آورد. اگرچه اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما به اندازه‌ی طراحی مهم است.

گزینه‌های کاغذی زیادی برای انتخاب وجود دارد، از یک پارچه مخمل نازک گرفته تا یک مقوای پارچه‌ای ضخیم و بافت‌دار. بیشترین دعوت‌نامه‌ها روی مقوای صاف چاپ می‌شوند، اما هنگام درست کردن دعوت‌نامه‌ها، وزن و بافت‌های مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

۲۱. فراموش نکنید که کارت‌های تشکر ارسال کنید!

طراحی کارت دعوت - فراموش نکنید که کارت های تشکر ارسال کنید

پس از پایان رویداد، حتماً به‌موقع برای کسانی که در آن شرکت کرده‌اند، از رویداد شما حمایت کرده‌اند یا هدیه آورده‌اند، یادداشت‌های تشکر ارسال کنید. با ارسال یک یادداشت دست‌نویس به میهمانان خود نشان دهید که از حضور و پشتیبانی آنها در رویداد خود قدردانی می‌کنید. یادداشت‌های تشکر لازم نیست به اندازه‌ی دعوت‌نامه تزئین شوند.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021