اوزالید چیست و چه مزایایی دارد؟

اوزالید چیست و چه مزایایی دارد؟

برای کسانی که در زمینه چاپ فعالیت دارند اوزالید نامی آشنا است اما بسیاری از افراد شاید تا حالا با این نام مواجه نشده باشند. برای تعریف اینکه اوزالید چیست؟ می توان به فرهنگ لغت معین اشاره کرد که آن را آخرین اصلاحات و ویرایش قبل از چاپ می داند. اما در واقع می توان در توضیح اوزالید چیست؟ چنین گفت، شیوه ای که بر پایه عکاسی بنا شده و طی آن از نقشه ها و طراحی های مهندسی کپی می شود. برای آشنایی بیشتر با اوزالید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
به طور خلاصه می توان در تعریف اوزالید چیست؟ چنین گفت: علامتی تجاری از نوعی کاغذ که برای چاپ آزمایشی در چاپ کلاسیک تک رنگ می توان از آن استفاده کرد. البته رفته رفته این علامت تجاری به روشی مرسوم در صنعت چاپ تبدیل شد که طی آن برای آماده کردن کلیشه های چاپی و تکثیر نشریات، کتاب یا کاتالوگ ها مورد استفاده قرار می گرفت.

___________________________________________________________________________

حتما بخوانید: چاپ متالایز چیست

___________________________________________________________________________

برای استفاده از اوزالید در چاپ روش کار به این صورت بود که الگوی تصاویر مورد نظر عکاسی میشد، این فیلک شفاف با الگوی چاپ شده روی کاغذ اوزالید در معرض نور فرابنفش قرار می گرفت، از مهمترین استفاده هایی که از اوزالید چاپ می شد، کپی برداری از نقشه های برق، مکانیک و مهندسی عمران بود البته کماکان از این روش در کشورهای اروپایی استفاده می شود.
فرایند اوزالید در چاپ در نهایت تصویری تک رنگ ایجاد می کرد. امروزه بسیاری از شرکت های فعال در زمینه چاپ مثل شرکت چاپ بازار اگرچه از روش های جایگزین مانند پرینترهای پیشرفته یا چاپ افست استفاده می کنند. این روش چاپی کار را برای بسیاری از فعالان در زمینه چاپ و تبلیغات راحت تر کرده است، به طور مثال امروزه چاپ برچسب در تیراژ بالا کاری آسان و در مدت کوتاهی انجام می شود. از همین رو فرایند پرپیچ و خم و زمان بر اوزالید از فرایند چاپ تا حد زیادی حذف شده، و تنها کاربری خاصی وجود دارد.

اهمیت تهیه اوزالید قبل از چاپ

مزایا اوزالید در چاپ

اگرچه اوزالید در چاپ طی برهه های گذشته کاربرد زیادی داشته اما امروزه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. با این وجود می توان گفت همان استفاده محدود از اوزالید خالی از مزیت نیست. از مهمترین مزایایی که می توان برای اوزالید در چاپ برشمرد عبارت است از:

  • چاپ محتوا در تیراژ بالا
  • امکان چاپ محتوا در تیراژ بالا
  • بهبود و ویرایش چاپ زینک های چاپ افست
  • کاهش هزینه های چاپ
  • کاهش اشتباهات در روند چاپ

 

معایب اوزالید در چاپ

استفاده از اوزالید به دلیل پیشرفت فناوری و تکنولوژی های نوین در صنعت چاپ تا حد زیادی منسوخ شده، اما نمی توان به گفت که این موضوع به طور کامل از دنیای چاپ حدف شده است. اما همین که این موضوع قدیمی شده و می توان از روش های نوین برای روند چاپ محتواهای مورد نیاز استفاده کرد نشان دهنده بزرگترین نقطه ضعف برای اوزالید به شمار می آید.
از همین رو است که امروزه کمتر کسی نامی از اوزالید را می شنود و برای آن اهمیت قائل است. اما همانطور که گفته شد امروزه همچنان از اوزالید در کشورهای اروپایی برای نقشه برداری های مهندسی استفاده می شود. این موضوع نشان دهنده برتری سایر روش های چاپی و محدودیت های چاپی از اوزالید می باشد.

کاربرد اوزالید در چاپ

از مهمترین کاربردهای اوزالید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم بندی چاپ کتاب و کاتالوگ
  • کپی برداری از نقشه های برق، مکانیک و مهندسی عمران

کاربرد اوزالید در چاپ

اوزالید یا کلیشه؟

اما پس از دانستن اینکه اوزالید در چاپ چیست؟ شاید این سوال برای شما ایجاد شود که در نهایت کدام انتخاب بهتر است اوزالید یا کلیشه؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت همانطور که می دانید در صنعت چاپ هر روش چاپی که باشد فرقی ندارد، افست یا دیجیتال، برای چاپ هر طرح و متنی نیاز به بستری دارید تا محتوا را کپی و به صفحه ای دیگر منتقل کنید. در واقع این صفحه ها هستند که محتوای مورد نظر را تکثیر می کنند. عمدتا از این روش انتقال محتوا بر صفحات دیگر از بستر کلیشه استفاده می شود. در واقع با چاپ تصویر یا محتوای مورد نظر روی کلیشه تصویر مورد نظر تکثیر و چاپ می شود. برای چاپ روی کاغذ و مقوا در چاپ افست نیز از کلیشه استفاده می شود. از این روش برای چاپ تیراژ بالا در چاپخانه ها استفاده می شود. از همین رو در صورتی که بخواهید اقدام به چاپ تراکت در تیراژ بالا کنید، استفاده از چاپ افست بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

اهمیت تهیه اوزالید قبل از چاپ

از زمانی که زینک به دنیای چاپ وارد شد، اوزالید از صنعت چاپ حذف شد. زینک کمک کرد تا محتوای چاپی در دستگاه پرینتر طرح نهایی را چاپ کند. این بخش از چاپ همان کاری بود که اوزالید انجام می داد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در واقع اوزالید به طور کامل از روند چاپ حذف نشده است. زمانی که دفترچه طرح و محتوای مورد نظر تایید می شود، تا تولید زینک کلید بخورد در واقع اوزالید مورد استفاده قرار گرفته است، تا اوزالید تایید نشود  نمی توان اقدام به تولید زینک کرد. پس می توان گفت نه تنها اوزالید از دنیای چاپ به شکل کلی حذف نشده بلکه تا زمانی که تایید نشود نمی توان اقدام به تولید زینک برای چاپ کارت ویزیت یا هر طرح تبلیغاتی یا کاتالوگ کرد. چرا که ممکن است محتوای ویرایش نشده به شکلی چاپ شود که نارضایتی مشتریان را به همراه داشته باشد.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021