مرکب چاپ چیست؟

مرکب چاپ چیست؟

وقتی می خواهید اقلام مختلفی چاپی را به چاپخانه ها سفارش دهید یکی از مهمترین مواردی که باید مورد توجه باشد ” مرکب چاپ” است. این مرکب است که به کیفیت چاپ پاکت اداری یا کاتالوگ و دیگر محصولات کمک می کند. باتوجه به روش های چاپی و نیز متریالی که برای چاپ انتخاب می کنید، مرکب می تواند متفاوت باشد.  در این مقاله به شما خواهیم گفت “مرکب چاپ چیست؟” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

معرفی مرکب چاپ

معرفی مرکب چاپ

مرکب در واقع ماده ای مصرفی برای استفاده در دستگاه های چاپ است که به منعکس شدن متن یا تصاویر مورد نظر چاپی کمک می کند. مرکب می تواند به شکل مایع یا خمیری شکل باشد که در دستگاه های چاپ تعبیه می شود. براساس نوع مرکب قیمت آن نیز می تواند کم یا زیاد باشد اما در میان مرکب های کاربردی، مرکب دای ارزان ترین در عین حال با ثبات ترین مرکب می باشد که در چاپ افست مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش چاپی به کاهش هزینه های چاپ کمک زیادی می کند. نکته مهمی که لازم است درباره مرکب های مورد استفاده در صنعت چاپ بدانید، اینکه غالبا بر پایه آب هستند از همین رو برای اینکه رنگ مورد نظر را روی سطح چاپی منعکس کنند از آب در آن استفاده می شود.  برای اینکه برای محصولات مختلف از مرکب مناسب استفاده کنید ابتدا باید طرح، رنگ ها و جنس سفارش مشخص شود. به طور مثال طراحی فولدر پس از کامل شدن می توانید برای انتخاب روش چاپی با مرکب مناسب اقدام کنید.  

تاریخچه پیدایش مرکب

تاریخچه پیدایش مرکب

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مرکب قدمتی دیرینه دارد. یعنی سابقه استفاده از آن به پیش از میلاد مسیح و پیش از اختراع چاپ برمی گردد. چینی ها بیش از سیصد سال پیش از میلاد مسیح از مرکب هایی با استفاده از صمغ گیاه و چسب حیوانی برای حل کردن دوده چراغ برای رنگ گرفتن استفاده می کردند. پس از گذشت قرن های متمادی در نهایت با پیدایش صنعت چاپ توسط گوتنبرگ استفاده از مرکب هایی غیرآبی نیز مورد توجه قرار گرفت. این مرکب ها به مراتب دوام بیشتری از مرکب های بر پایه آب دارند.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: چاپ افست چیست؟

_________________________________________________________________

ترکیبات مرکب چاپ

برای طراحی و چاپ تراکت یکی از مهمترین اجزا استفاده از مرکبی است که ترکیبات آن به بالا رفتن کیفیت چاپ کمک می کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید مرکبی که برای چاپ استفاده می شود دارای ترکیبات مختلفی است که پس از چاپ می توانید نتیجه آن را مشاهده کنید. این ترکیبات شامل موارد زیر می باشد:

  • مایع حامل پیگمنت: به این مایع حامل یا دای نیز گفته می شود.
  • پیگمنت: رنگی که تعیین کننده رنگ نهایی مرکب است را پیگمن یا دای می نامند.
  • مواد افزودنی: برای اینکه مرکب بتواند خشک شود و به شکل نهایی قابل مشاهده باشد دارای برخی مواد افزودنی مانند خشک کننده، مواد شکل دهنده یا ویسکوزیته، ماندگاری و کدر بودن مرکب است، می باشد.

ترکیبات مرکب چاپ

انواع مرکب های چاپ بر اساس نوع ماشین چاپ

زمانی که روش چاپی مورد نظر را انتخاب می کنید، در واقع از انواع مرکب ها برای آن استفاده می کنید. انواع مرکب های چاپ براساس نوع ماشین شامل موارد زیر می باشد:

انواع مرکب چاپ دیجیتال

استفاده از پرینترهای مختلف که روش چاپ دیجیتال دارند، در واقع روش چاپی جوهر افشان دارند، از همین رو از انواع مرکب پیگمنت یا دای استفاده می شود. شما می توانید با این روش چاپی و مرکب با کیفیت برای چاپ انواع سفارشات خود استفاده کنید. قیمت چاپ پاکت با این روش چاپی می تواند با هزینه ای مقرون به صرفه تمام شود.

انواع مرکب چاپ افست

اگر روش چاپی انتخابی شما افست باشد نیز می توانید از مرکب های زیر اشاره کنید:

  • مرکب شیت فد
  • مرکب کلد ست
  • مرکب هیت ست

تمامی مرکب هایی که در چاپ افست مورد استفاده قرار می گیرند دارای پایه روغنی هستند از همین رو نیاز به زمان مناسب برای خشک شدن دارند. از این ماشین غالبا برای چاپ ساک دستی و محصولاتی که متریال مختلفی مانند پارچه ای، چوبی و… دارند استفاده می شود.

انواع مرکب های چاپ بر اساس نوع ماشین چاپ

انواع مرکب چاپ فلکسو

مرکب های به کار رفته در این ماشین های چاپ شامل موارد زیر می باشد:

  • بر پایه حلال: از این مرکب برای ماشین های واید وب استفاده می شود. قیمت چاپ فولدر با این مرکب ها مقرون به صرفه و البته با کیفیت خواهد بود.
  • بر پایه آب: مرکب های بر پایه آب غالبا برای چاپ کارتن یا چاپ کارت ویزیت کاربرد دارد.
  • برپایه یووی: این مرکب ها نیز برای ماشین های کم عرض چاپ برچسب مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مرکب چاپ هلیوگراور

رکبی که برای این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد در واقع در دسته مرکب های زود خشک شونده است که در صورت داشتن غلظت استاندارد به راحتی می توان از آن استفاده کرد. برای تسریع در روند خشک شدن از میزان مناسبی حلال استفاده می شود.

انواع مرکب چاپ سیلک اسکرین: مرکب این دستگاه چاپی قابلیت استفاده روی سطوح مختلف را دارد، از همین رو اگر میزان قابل توجهی سفارش داشته باشید می توانید با هزینه ای مقرون به صرفه آن را چاپ کنید. قیمت چاپ ساک دستی پارچه ای یا مقوایی در این روش بسیار مناسب و البته با کیفیت بالای چاپ است. مرکب در این دستگاه خمیری شکل است.

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: جوهر چاپ دیجیتال

_________________________________________________________________

مرکب چاپ چه ویژگی هایی دارد ؟

تمامی مرکب های به کار رفته در روش های چاپی مختلف دارای ویژگی های مشترکی هستند که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

مرکب چاپ چه ویژگی هایی دارد ؟

  • داشتن فام رنگ: مهمترین فاکتور در تعیین رنگ مرکب، فام است. از مهمترین عواملی که بر رنگ فام تاثیر دارد می توان به ساختار شیمیایی، مشخصه های سطحی، ابعاد ذرات رنگی و میزان ماده رنگی در مرکب اشاره کرد.
  • خلوص رنگ: میزان خلوص رنگ های به کار رفته در مرکب در واقع تعیین کننده میزان تیرگی یا روشنی رنگ ها می باشد.
  • شدت رنگ: برای اینکه بتوانید مرکب رنگی با کیفیت و رنگ های مشخصی داشته باشید، باید میزان چگالی یا شدت رنگ به کار رفته در آن مشخص باشد.
  • رنگدانه مرکب: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رنگ مرکب، اندازه رنگدانه هاست که میزان قدرت رنگ و رنگ دهی مرکب را تعیین می کند.
  • وارنیش مرکب: اگر می خواهید مرکب با کیفیتی انتخاب کنید وارنیش یکی از پارامترهای بسیار مهم است که کیفیت چاپ و قدرت رنگ را تعیین می کند. مرکب هایی که وارنیش مناسبی نداشته باشند طبیعتا تاثیر منفی بر کیفیت چاپ خواهد داشت. در بسیاری از موارد از مرکب هایی با وارنیش ضعیف برای چاپ تراکت های سیاه و سفید استفاده می شود که قیمت چاپ تراکت  را کاهش دهند. این انتخاب نامناسب می تواند منجر به تاثیرات سوء بر وجهه برند داشته باشد.

نتیجه گیری

مرکب یکی از مهمترین پارامترهایی است که می تواند کیفیت نهایی یک محصول چاپی را تعیین کند. در واقع انتخاب هر روش چاپی حتی گرانترین ها، بدون داشتن مرکب با کیفیت تنها باعث افزایش و هدر رفت هزینه ها می شود. در صورتی که قصد خرید مرکب با کیفیت یا سفارش چاپی دارید، پیشنهاد میکنیم حتما با کارشناسان چاپ بازار تماس بگیرید. شرکت تبلیغاتی چاپ بازار ارائه کننده انواع محصولات چاپی با کیفیت به صورت سفارشی و اختصاصی می باشد.

 

سوالات متداول

1- مهمترین ویژگی مرکب چیست؟

 وارنیش مرکب، رنگدانه مرکب، خلوص رنگ، شدت رنگ و داشتن فام رنگ

2- انواع مرکب براساس روش چاپ چیست؟

مرکب چاپ های سیلک اسکرین، دیجیتال، هلیوگراور، افست و فلکسو

3- مهمترین ترکیبات مرکب چیست؟

حامل

پیگمنت

مواد افزودنی

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021