آشنایی با مرکب چاپ افست

آشنایی با مرکب چاپ افست

استفاده از مرکب چاپ مخصوص هر دستگاه و روش چاپی متفاوت است. در واقع شما نمی توانید از هر نوع مرکبی نتیجه یکسانی دریافت کنید. در عین حال اگر بخواهید چاپ با کیفیتی داشته باشید، باید از مرکب مناسبی استفاده کنید. اگر روش چاپی مورد نظر شما لیتوگرافی است، استفاده از ” مرکب چاپ افست” با کیفیت اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “آشنایی با مرکب چاپ افست” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

مرکب چاپ افست چیست؟

زمانی که بخواهید از چاپ افست از مواد شیمیایی و دارو استفاده کنید، لازم است ابتدا سطح مورد نظر را که صاف و یکدست می باشد، را آماده سازی کنید. مرکبی که برای این روش چاپی استفاده می شود، به نوع سطح مورد نظر بستگی دارد. به طور مثال مرکبی که برای چاپ لیبل استفاده می شود، می تواند متفاوت از مرکبی باشد که می خواهید برای چاپ ساک دستی استفاده کنید.

از آنجا که افست یکی از روش های چاپی بسیار با کیفیت و مقرون به صرفه است اگر بخواهید کیفیت بالایی از چاپ را به دست آورید، باید از مرکب هایی با رنگ دهی بالا و غلیظ تر استفاده کنید. آنچه افست را یکی از گزینه های چند منظوره برای چاپ تبدیل کرده است، امکان چاپ با کیفیت و نیز تنوع سطح چاپی را دارد. به طور مثال می توان از این روش برای چاپ ست اداری به راحتی امکان پذیر است. تیراژ بالا و سرعت زیاد چاپ در کنار هزینه مقرون به صرفه استفاده از این روش چاپی با کرکب با کیفیت از جمله مزایای افست می باشد.

انواع مرکب چاپ افست

مرکبی که برای چاپ تراکت یا هر طرح چاپی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

انواع مرکب چاپ افست

حرارتی

این مرکب ها با افزایش و کاهش دما تغییر رنگ دارند از همین رو می توان از آن برای نشانگر باتری، دماسنج و حتی اسباب بازی ها استفاده کرد.

فلزی

این مرکب ها ویژگی فلز را از خود نشان می دهند چرا که در آن از ذرات فلز استفاده می شود. از همین رو پس از چاپ انعکاس نور و براق بودن سطوح فلزی را از خود نشان می دهد.

آینه ای

این مرکب ها نوعی از مرکب فلزی سات که برای سطوح شفاف مانند شیشه یا پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد.

مرواریدی

این رنگ دارای اکسید فلز است از همین رو پس از چاپ تصویر براق است که سطحی شبیه مروارید را نشان می دهد.

معطر

این مرکب با ایجاد خراش روی سطح چاچی عطری را متصاعد می کند که به دلیل وجود ذرات نانو در این مرکب می باشد.

خراشنده

برخی از سطوح چاپی لایه ای رنگی روی آن کشیده می شود که باید آن را با خراش از بین برد. مانند لایه ای رنگی که روی کد برگه های رمزدار و.. . دیده می شود.

مغناطیسی

این مرکب ها برای چک ها و اسناد با ارزش برای ایجاد امنیت استفاده می شود که حسگرهای مغناطیسی آن را تشخیص می دهد.

درخشان

این مرکب ها نیز به دو منظور استفاده می شود از همین رو به شکل درخشنده یا تحریک یو وی است. این سطوحی که این نوع مرکب روی آن قرار دارد در تاریکی نور ضعیفی از خود بروز می دهد.

ویژگی های مرکب چاپ افست

ویژگی های مرکب چاپ افست

اگر تجربه استفاده از افست را برای چاپ سربرگ یا هر سطح چاپی دیگر داشته باشید، می دانید که مرکب این دستگاه دارای ویژگی های خاصی است. از همین رو آن را به گزینه ای اولویت دار برای چاپ تبدیل کرده است. از جمله ویژگی های مرکب افست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غلظت بالای رنگ
  • چسبندگی زیاد مرکب
  • طول مرکب
  • شفافیت
  • پایداری دمایی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امکان رقیق کردن مرکب افست وجود ندارد. این مرکب پس از راه اندازی دستگاه با گرم شدن رقیق می شود از همین رو نیازی به رقیق کردن آن نیست. زمانی که سطح و طرح مورد نظر برای چاپ انتخاب شود، دستگاه مرکب ساز رنگ ها را تعیین می کند. به طور مثال برای چاپ کارت ویزیت رنگ های مورد استفاده از کاتالوگ که دارای 4 رنگ سیاه، زرد، آبی و قرمز است، ترکیب رنگی را تعیین می کند.

نحوه استفاده از مرکب چاپ افست

پیش از آنکه بدانید چگونه از مرکب افست چگونه استفاده می شود، باید بدانید که این مرکب از چه اجزایی تشکیل شده است؟
از جمله اجزای مرکب لیتوگرافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیگمنت یا رنگدانه
  • رزین
  • حامل روان کننده
  • افزودنی های مجاز برای عملکرد بهتر و خشک شدن مرکب

نحوه استفاده از مرکب چاپ افست

با این توضیحات اکنون می دانید که مرکب لیتوگرافی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد بدون اینکه نیازی به رقیق کننده داشته باشد. مرکب این دستگاه براساس سطح چاپی، زینک روی لاستیک سیلندر قرار گرفته و پس از فعال شدن روی سطح مورد نظر قرار می گیرد. به دلیل عملکرد دستگاه و رقیق شدن رنگ، طرح مورد نظر با غلظت مناسب روی سطح حک می شود.
روش خشک شدن مرکب افست با 5 روش زیر انجام می شود:

  • تبخیر
  • خشک شدن شیمیایی
  • خشک شدن با حرارت
  • جذب شدن
  • اکسیداسیون

هر کدام از این روش ها برای طرح های مختلف چاپی مانند چاپ پاکت و… قابل استفاده است.

نتیجه گیری

استفاده از روش چاپی لیتوگرافی برای اقلام تبلیغاتی یکی از بهترین گزینه ها از نظر کیفیت و قیمت است. از همین رو طرفداران زیادی دارد. از مهمترین مزایای این نوع چاپ می توان به امکان چاپ طرح روی سطوح مختلف مانند فلز، پارچه، کاغذ و… اشاره کرد. انتخاب مرکب با کیفیت نتیجه مستقیمی بر کیفیت چاپ دارد. در صورتی که می خواهید سفارشات شما با بالاترین کیفیت چاپ شود، پیشنهاد می کنیم از خدمات شرکت تبلیغاتی چاپ بازار استفاده کنید.
کیفیت بالا، قیمت مقرون به صرفه و تعهد در ارائه به موقع سفارشات از مهمترین ویژگی های خدمات این شرکت به مشتریان خود می باشد.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021