طراحی لیبل تجاری با ۱۵ نکته کاربردی

طراحی لیبل تجاری با ۱۵ نکته کاربردی

تا به حال لیبل‌های زیادی را دیده‌ایم که بر روی بسته بندی محصول به منزله درج مشخصات محصول چسبانده می‌شود. طراحی لیبل و کیفیت چاپ برچسب برای ظاهر یک محصول اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله قصد داریم ۱۵ نکته مهم در مورد طراحی لیبل را بررسی کنیم.

مسئولیت بسته‌های محصول و برچسب‌ها در نهایت بر دوش طراحان گرافیک قرار می‌گیرد. آن‌ها موظفند تمام خلاقیت خود را در طراحی بسته‌بندی محصول قرار دهند که بتوانند برای محصول به عنوان یک فروشنده کار کنند و به فروش آن کمک کنند. طراحان گرافیک اهمیت بسته‌بندی محصول و طراحی لیبل را به خوبی می‌دانند. بنابراین آن‌ها همیشه به دنبال ترفندها و نکاتی هستند تا طراحی خود را برای مشتریان جذاب‌تر کنند.

در اینجا ۱۵ نکته برای طراحی لیبل خلاق و طراحی بسته‌بندی ارائه شده است:

۱. آن را قابل استفاده کنید

طراحی لیبل - بسته بندی قابل استفاده

هیچ چیز نمی‌تواند بهتر از ساختن یک بسته‌بندی قابل استفاده برای محصول باشد یعنی بسته‌بندی محصول حتی پس از استفاده از محصول نیز برای مشتری مفید باشد.

به عنوان مثال طرح جدید بسته‌بندی شکلات Game یک توپ پر از شکلات به شکل سنگ‌های قیمتی است که می‌تواند یک بسته‌بندی مفید برای مصرف‌کنندگان نهایی آن یعنی کودکان باشد. هنگامی که کودک می‌داند پس از خوردن شکلات‌ها با توپ بازی می‌کند همیشه دوست دارد آن را بخرد.

نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان نیز دوست دارند از محصولی که خریداری می‌کنند مزایای مضاعف کسب کنند. با استفاده از یک بسته‌بندی قابل استفاده می‌توانید با نشان دادن مزیت‌های مضاعف مشتری را به خود جلب کنید.

پيشنهاد چاپ بازار: طراحی کارت ویزیت حرفه ای با ۲۱ ترفند کاربردی

۲. بسته‌بندی با محصول همخوانی داشته باشد

طراحی لیبل - همخوانی بسته‌بندی با محصول

هر بسته‌بندی فقط مربوط به یک محصول خاص است. بنابراین باید به گونه‌ای طراحی شود که ارتباط خوبی بین بسته‌بندی و محصول نشان دهد. اگر یک بسته‌بندی منعکس‌کننده رابطه مکمل آن با محصول نباشد واقعا می‌تواند مانع از فروش محصول شود.

مثلا کچاب همیشه وقتی در بطری شیشه‌ای قرار می‌گرفت برای کاربر مشکل ایجاد می‌کرد. هاینز بسته‌بندی وارونه قابل فشار دادن را برای سس کچاپ معرفی کرد و فروش آن فقط به دلیل طراحی بسته‌بندی بسیار بالا رفت. بنابراین شما باید ایده‌های طراحی بسته‌بندی خلاقانه و سازگار با محصول خود را بیابید.

۳. نسخه‌های ویژه بسته‌بندی را ترتیب دهید

طراحی لیبل - نسخه‌های ویژه بسته‌بندی

خرید انگیزشی ممکن است یک عادت بد برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود اما وقتی شما در سمت فروشنده هستید باید این نوع خرید را ترویج کنید. با بازار هماهنگ باشید و نسخه محدودی از بسته‌بندی‌های مربوط به هر آنچه را که مد می‌شود در بازار داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر فصل فوتبال باشد شما بهتر است یک نسخه محدود از بسته‌بندی‌های خلاقانه مربوط به فوتبال را معرفی کنید تا خرید انگیزشی را در بین دوستداران و طرفداران فوتبال تبلیغ کنید.

۴. قوانین را به روش درست بشکنید

طراحی لیبل - قوانین درست

کنار گذاشتن قوانین متعارف برای شکستن یکنواختی همیشه ایده خوبی است. اما باید آگاه باشید که این قوانین را در مسیر درست بشکنید.

به عنوان مثال، کفش‌ها همیشه در جعبه‌های کارتنی بسته‌بندی می‌شوند یا خمیر دندان همیشه به شکل لوله مانند است و غیره. اگر می‌توانید قانون صنعت خود را تغییر داده و با یک بسته‌بندی نوآورانه ارائه دهید مطمئن باشید که توجه به محصول شما جلب خواهد شد. اما ضمن شکستن این قاعده لازم است که اطمینان حاصل کنید که رابطه مکمل بین محصول و بسته‌بندی آن را خراب نمی‌کنید.

۵. آن را ساده و بدون دردسر نگه دارید

طراحی لیبل - طراحی ساده

در هنگام انجام یک کار خلاقانه برای ایجاد بسته‌بندی یا طراحی لیبل یک محصول این قانون را به خاطر بسپارید که «بیشتر کمتر است!». خوب است که در هنگام طراحی خلاق باشید اما مراقب خلاقیت بیش از حد باشید. بسته‌بندی و همچنین لیبل آن باید تمیز و ساده باشد. تمیز نگه داشتن لیبل به معنای مخفی کردن اطلاعات لازم در آن نیست. تمام اطلاعات مربوط به بسته محصول خود را ارائه دهید اما آن را بیش از حد هنری نکنید.

۶. مطابق با روند بازار باشید

طراحی لیبل - روند بازار

در این نسل از رسانه‌های اجتماعی چیزهایی زیادی است که عادت و مرسوم می‌شود. درمورد آن روندها به روز باشید و آن‌ها را در بسته‌بندی و طراحی لیبل خود بگنجانید. از آن دسته از گرافیک‌هایی که توسط فیلم‌ها و رسانه‌ها ایجاد شده برای افزایش فروش محصولات خود استفاده کنید. هنگامی که شما با این روند پیش می‌روید مصرف‌کنندگان به محصول شما جذب می‌شوند و در نتیجه حجم فروش محصول شما افزایش می‌یابد.

۷. در هنگام بسته‌بندی با مصرف‌کننده همدرد باشید

طراحی لیبل - بسته‌بندی مناسب

هنگامی که شروع به ساخت یک بسته محصول می‌کنید قبل از هرچیز باید از دید مصرف‌کننده به آن نگاه کنید. درمورد انتظاراتی که مصرف‌کننده ممکن است از محصول شما داشته باشد فکر کنید.

به عنوان مثال مواردی مانند چیپس یا بیسکوییت را در نظر بگیرید، به عنوان یک مصرف‌کننده شما می‌خواهید بعد از خوردن بیسکوییت نیمی از آن را درون بسته نگه دارید یا به اصطلاح ذخیره کنید. اگر بسته‌بندی طوری باشد که بتوانید دوباره آن را ببندید مصرف‌کننده این بسته را دوست خواهد داشت به این به طور خودکار باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

۸. کمی طنز در آن بگنجانید

طراحی لیبل - طراحی خلاقانه

هیچ قانونی وجود ندارد که شما را از شوخی با مشتریان خود منع کند. لازم نیست بسته‌بندی و طراحی لیبل خود را مستقیم و خشک نگه دارید. همیشه می‌توانید کمی طنز و موارد بامزه را به بسته‌بندی خود اضافه کنید یا آن را به صورت طنز معرفی کنید تا بتوانید ارتباط دوستانه‌ای با مشتریان خود برقرار کنید. کمی شوخ طبعی در واقع مشتری را به سمت محصول شما جذب خواهد کرد.

۹. آن را جالب بسازید

طراحی لیبل - ظاهر جالب

چای کیسه‌ای به شکل آویز یکی از این موارد است. این کیسه‌های چای به شکل یک تی‌شرت بر سر چوب‌ لباسی هستند. این چوب‌ لباسی به لبه فنجان آویزان می‌شود.

این ایده نه تنها استفاده از محصول را برای مشتری آسان‌تر می‌کند بلکه یک محصول بسیار جالب و جذاب است. سعی کنید بسته‌بندی محصول خود را به گونه‌ای ایجاد کنید که استفاده از آن جالب و سرگرم‌کننده باشد. در این صورت مصرف‌کنندگان علاوه بر خود محصول برای قسمت سرگرم‌کننده آن نیز محصول را خریداری می‌کنند.

۱۰. محصول رقابتی

طراحی لیبل - محصول رقابتی

بگذارید بسته‌بندی و لیبل شما با محصولات رقابت کند. محصول شما با بسته‌بندی خود مانند جسم و روح غیرقابل تفکیک است، بنابراین هیچ نگرانی درمورد بازنده یا برنده بودن هریک وجود ندارد. من بسیاری از علاقمندان به آشپزی را دیده‌ام که به دلیل وجود دستورالعمل‌های مختلفی که در بسته‌بندی وجود دارد مارک خاصی از ادویه‌های آماده را خریداری می‌کنند. مثلا من شخصا بر این باور هستم که تمام کبریت‌ها مشابه هستند، بنابراین من برند کبریتی را انتخاب می‌کنم که در جعبه‌های بسته‌بندی خود با یک معمای جدید همراه باشد.

۱۱. استفاده آن را آسان کنید

طراحی لیبل - استفاده آسان

سهولت در استفاده یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در بسته‌بندی هر محصول است. بسته به نوع محصول می‌توانید به آن دسته یا شیارهایی بدهید تا حمل و استفاده آن توسط مشتری آسان شود. اگر بسته‌بندی شما این ویژگی‌ها را نداشته باشد مطمئنن مشتریان به دنبال گزینه‌های دیگر موجود در بازار می‌روند. بنابراین نمی‌توانید کالایی را که بسته‌بندی مناسب و راحت ندارد به راحتی بفروشید مگر اینکه محصول شما انحصار بازار را داشته باشد.

۱۲. رنگ‌های منحصر به فرد برای بسته‌بندی خود انتخاب کنید

طراحی لیبل - رنگ‌های منحصر به فرد

رنگ بسته‌بندی یک عنصر بسیار مهم در طراحی است. بنابراین شما باید رنگ بسته خود را با دقت بسیار زیادی انتخاب کنید. این رنگ باید به اندازه کافی روشن و جذاب باشد تا مشتری را به قفسه خود جذب کند. در عین حال باید چشم را نیز اذیت نکند. هنگامی که مشتری وارد راهرو یک سوپر مارکت می‌شود بسته‌بندی محصول شما باید از سایر محصولات رقیب به وضوح قابل تشخیص‌تر باشد. علاوه بر این لیبل محصول نیز باید خوانا باشد که شخص بتواند تنها با یک نگاه نام محصول و برند آن را بشناسد.

۱۳. آن را شفاف نگه دارید

طراحی لیبل - بسته بندی شفاف

شفافیت همیشه چیز خوبی است. اگر بسته‌بندی شما بتواند نوآورانه محصولی را که در خود حمل می‌کند به نمایش بگذارد می‌تواند توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. بسته‌بندی‌های زیادی در بازار وجود دارد که تصویر محصول موجود در آن را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال به جای قرار دادن عکس چیپس در روی بسته‌بندی می‌توانید فضای شفافی را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهید تا بتواند نگاهی اجمالی به داخل بسته بیندازد. یا به جای نوشتن نام و کد رژلب بسته را شفاف قرار دهید تا سایه واقعی رژلب را نشان دهد. با مشتریان خود شفاف باشید و بگذارید محصول شما قابل رویت باشد.

۱۴. مسئولیت اصلی را فراموش نکنید

طراحی لیبل - رفتار مسئولانه

در حالی که به فکر ایده‌های جذاب برای مشتریان هستید مسئولیت واقعی که همان ایمن نگه داشتن محصول است را فراموش نکنید. مواد خوراکی به بسته‌بندی محکم هوا احتیاج دارند بنابراین نمی‌توانید آن را مستقیما در یک جعبه کارتن شل بسته‌بندی کنید تا متفاوت از سایرین باشد بنابراین می‌توایند اقدام به طراحی و چاپ پاکت مناسب برای محصولات خود نمایید.

خلاق باشید اما به خاطر داشته باشید که بسته‌بندی شما نباید بر ماندگاری محصول شما تاثیر منفی بگذارد. ایمنی مناسب برای استفاده از محصول مهمترین هدف هر بسته‌بندی است. اگر نتوانید محصول خود را ایمن و قابل استفاده نگه دارید هیچ‌کس زیباترین و خلاق‌ترین بسته اما بی‌کیفیت را خریداری نخواهد کرد.

۱۵. دامنه توسعه را خراب نکنید

طراحی لیبل - دامنه توسعه

شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی محصول شما در بازار رونق می‌گیرد و نیاز به گسترش دامنه محصولات خود را احساس می‌کنید. بنابراین همیشه توصیه می‌شود دامنه توسعه را در بسته‌بندی محصول خود نگه دارید. یک بسته‌بندی خوب همیشه با توجه به آینده ساخته می‌شود.

شما می‌توانید به یک طرح بسته‌بندی جدید و طراحی لیبل جدید برای محصول جدید خود فکر کنید، اما طبق قوانین عملی بازار شما نمی‌توانید این کار را بدون اینکه مانع حجم فروش خود شوید انجام دهید. راه‌اندازی محصول جدید در بسته‌بندی مشابه قدیمی بسیار ساده‌تر است زیرا مشتریان به آن اعتماد دارند. این غیرمنطقی است که یک بسته کاملا جدید تهیه کنید و از ابتدا شروع به ایجاد مشتری کنید وقتی در حال حاضر تعدادی مشتری برای محصول خود دارید.

نتیجه‌گیری

با این موارد شاید دیگر نیازی نباشد که بگوییم بسته‌بندی ضعیف می‌تواند به طرز چشمگیری در فروش محصول شما تاثیر بگذارد، بنابراین همیشه سعی کنید در ایجاد یک بسته‌بندی و طراحی لیبل موفق تلاش کنید.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021