چاپ افست چیست؟

چاپ افست چیست؟

یکی از مهمترین روش های چاپی استفاده از دستگاه های چاپ افست است. اینکه ” چاپ افست چیست؟” می توان گفت همان روش چاپی است که به آن لیتوگرافی نیز گفته می شود. در این روش چاپی صفحات فلزی با حرکت روی کاغذ طرح مورد نظر را با کیفیت بالا چاپ می کند. این روش را می توان یکی از مقرون به صرفه ترین روش های چاپی دانست. در این مقاله به شما خواهیم گفت “چاپ افست چیست؟ ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه چاپ افست

اختراع دستگاه چاپ افست برای نخستین بار به قرن 20 میلادی برمی گردد. زمانی که روبل آمریکایی سعی داشت از روش های ابداعی برای چاپ استفاده کند. این روش چاپ هم خیلی اتفاقی کشف شد. کارگر چاپخانه روبل فراموش کرد رنگ را در دستگاه وارد کند، اما دستگاه در حال چاپ طرح ها بود. با تعجب مشاهده کردند، که کاغذهای باطله کیفیت چاپ بهتری در مقایسه با کاغذهایی دارند که پس از وارد کردن رنگ به دستگاه چاپ شده است. از این زمان جرقه ابداع چاپ افست زده شد. دستگاه های افست در سال 1903 برای چاپ کتاب و روزنامه استفاده می شده است.
این دستگاه نیز برای نخستین بار در سال های 1317-1318 وارد ایران شد تا اولین چاپخانه در ایران مجهز به این دستگاه شود.

تاریخچه چاپ افست

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: تفاوت چاپ دیجیتال و افست

_________________________________________________________________

فرایند چاپ افست چگونه است؟

اگر بخواهید از دستگاه افست برای چاپ کارت ویزیت فوری یا تراکت و… استفاده کنید، باید مراحل زیر طی شود:

1. بررسی طرح اولیه از نظر نیاز به رنگ های مختلف

در واقع در این مرحله باید رنگ های اصلی و رنگ های ترکیبی شناخته شود. به طور مثال با مشخص شدن طراحی و چاپ فولدر باید ترکیب رنگ های مورد نظر برای آن نیز مشخص شود.

2. ایجاد فرم چاپی

پس از تعیین رنگ ها نوبت به شناخت متریال مورد نظر که قرار است طرح روی آن چاپ شود را مشخص کنید. به طور مثال چاپ برچسب روی کاغذ است یا متریالی از جنس پارچه، چوب یا….

3. انتقال طرح مورد نظر با فرمت قابل ذخیره و نگهداری برای ارائه به لیتوگرافی

در این مرحله برای هر کانال رنگی یک فیلم تهیه می شود.

4. تهیه زینک

زینک این دستگاه ها از آلیاژهایی ترکیب شده با آلومینیوم و روی است. فیلم های تهیه شده از طرح اصلی روی این زینک ها کپی می شود.

5. نصب زینک روی ماشین چاپ

برای اینکه بتوانید طرح را روی سطح مورد نظر چاپ کنید، باید زینک روی دستگاه قرار گیرد. هر زینک نیز دارای یک مخزن رنک ویژه است.

6. قرار دادن کاغذ یا سطح مورد نظر در دستگاه

زینک ها با قرار گرفتن روی سطح مورد نظر طرح را چاپ می کنند.

این مراحل در مجموع توسط 3 بخش در دستگاه اجرایی می شود:

  • غلتک اول از جنس آلومینیوم که زینک را تشکیل می دهد
  • سیلندر پایینی یا سیلندر افست که جوهر را به صورت آینه ای روی سطح مورد نظر چاپ می کند
  • غلتک نهایی یا غلتک فشار که استوانه ای فولادی است که باعث چاپ طرح روی سطح مورد نظر می شود.

فرایند چاپ افست چگونه است؟

همانطور که گفتیم شما می توانید با این روش چاپی سفارشات بالای 1000 برگ را تهیه و چاپ کنید. علاوه بر اینکه محدودیتی برای سطح چاپی وجود ندارد. مهمترین نکته در این روش چاپی هزینه مقرون به صرفه آن است. قیمت چاپ ساک دستی یا تراکت، یا حتی برچسب های مختلفی که به این روش چاپ می شوند، با توجه به تیراژ بالای آن بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش های چاپی خواهد بود.

انواع روش های چاپ افست

چاپ افست روش های مختلفی دارد که از گذشته تا به امروز مورد استفاده می باشد. انواه این روش چاپی شامل موارد زیر است:

  1. چاپ سنتی: در این روش از تضاد بین فاز آب و روغن استفاده می شود. در واقع طرح به همراه رنگ روی سطح قرار می گیرد و مواد جاذب چربی روی قسمت هایی که نباید چاپ شود منعکس می شود.
  2. چاپ مدرن: در این روش از کامپیوتر برای ترکیب و انتخاب رنگ ها با مد CMYK استفاده می شود. براساس رنگ ایجاد شده پلیت و زینک آماده می شود که این روش چاپی تا حد زیادی فرایند چاپ را تسریع می کند و کیفیت چاپ به دست آمده نیز تا حد زیادی افزایش می یابد. در این روش می توان با طراحی و چاپ تراکت علاوه بر تسریع روند چاپ سفارشات از کیفیت چاپی نیز استفاده کرد.

مزایا و معایب چاپ افست

همانطور که می دانید از چاپ افست می توان برای چاپ پاکت نامه یا تراکت و انواع سفارشات دیگر در تیراژ بالا استفاده کرد. اگرچه روش های چاپی دیگر نیز می تواند تا حد زیادی پاسخگو باشد اما دلیل انتخاب این نوع چاپ به دلیل مزایای زیادی است که دارد. از جمله مزیت ها ی چاپ افست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بالای چاپ
  • کیفیت بالای رنگ های چاپی
  • سرعت بالای چاپ سفارشات
  • امکان چاپ طرح های مختلف روی انواع متریال
  • هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه برای چاپ سفارشات در تیراژ بالا
  • عمر طولانی تر دستگاه های افست
  • تهیه سریع و آسان زینک های دستگاه

در کنار این مزیت ها اما استفاده از این روش چاپی معایبی نیز به همراه دارد که شامل موارد زیر است:

  • کیفیت پایین در مقایسه با چاپ دیجیتال و گراور
  • احتمال اکسیداسیون زینک در صورت انتخاب کیفیت پایین
  • عدم امکان تغییر طرح اولیه در صورت شروع چاپ

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: چاپ افست روی فلز چیست؟

_________________________________________________________________

مزایا و معایب چاپ افست

کاربرد های چاپ افست

از مهمترین کاربردهایی که می توان از چاپ افست داشت می توان به چاپ روزنامه، کتاب، مجله، بروشور، تراکت و… در تیراژ بالا اشاره کرد. این روش چاپی به دلیل امکان استفاده برای چاپ انواع طرح روی متریال مختلف در دنیا بسیار کاربرد زیادی دارد به طوری که سهم 65 درصدی صنعت چاپ، مختص به این دستگاه می باشد.

نتیجه گیری

استفاده از چاپ افست برای انواع سفارشات چاپی یکی از بهترین و با کیفیت ترین انتخاب ها می باشد. در این روش می توان علاوه بر دریافت سفارشات در زمان کوتاه، تا حد زیادی هزینه های چاپی را نیز مدیریت کرد. شرکت تبلیغاتی چاپ بازار یکی از شرکت های معتبر در زمینه طراحی و چاپ است که شما می توانید سفارشات طراحی و چاپ را با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

رتبه: 4.8 از 864 رأی

معرفی خدمات چاپ بازار

28421995 - 021